تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از بازنمایی واقعه عاشورا با استفاده از فناوری چند رسانه ای در نخستین نمایشگاه فرهنگی هنری خیمه خورشید خبر داد و گفت: ماکت 250 متری صحنه عاشورا به نمایش گذاشته می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازنمایی واقعه عاشورا در خیمه خورشید
بازنمایی واقعه عاشورا در خیمه خورشید

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از بازنمایی واقعه عاشورا با استفاده از فناوری چند رسانه ای در نخستین نمایشگاه فرهنگی هنری خیمه خورشید خبر داد و گفت: ماکت 250 متری صحنه عاشورا به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر خوراکیان بر استفاده از قالب های متنوع هنری برای ارائه مفاهیم عمیق عاشورا برای همه اقشار و گروه های سنی در این نمایشگاه تأکید کرد و گفت: در بخشی از نمایشگاه با عنوان «برای اسلام» با استفاده از تصویرسازی های مرتبط و نیز برنامه های چند رسانه ای که ترکیبی از حجم، عکس، نور، صدا و متن است، سیر حرکت امام از مدینه، وقایع کربلا، کوفه و شام، مشخصات یاران امام حسین(ع) در کربلا و قصه عاشورا در مساحت 4000 متر مربع روایت می شود.

وی «خیمه عاشورا، انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی» را از دیگر بخش های این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: در این بخش در قالب کارهای حجمی و نمایشگاهی و با استفاده از تابلو متن گرافیکی، همراه با روایتگری زنده، روایت کربلا و ارتباط آن با انقلاب اسلامی ایران و نیز جریان بیداری اسلامی در خاورمیانه بیان می شود.

خوراکیان در ادامه افزود: در بخش «خیمه عاشورا و دفاع مقدس» مخاطبان در گروه های 10 نفره با استفاده از توانایی های فناوری  چند رسانه ای به همراه صدا، نور و حجم سازی، با مباحثی ترکیبی از فرهنگ عاشورا و فرهنگ دفاع مقدس، آشنا می شوند.

وی به برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر در خیمه خورشید اشاره کرد و گفت: طی فراخوانی در محیط های دانشگاهی و مراکز هنری، عکس هایی با موضوعات فرهنگ عاشورایی، عزاداری های سنتی، فعالیت های مردمی برای برپایی مراسم عزای حسینی، شیوه های گوناگون برگزاری مراسم سوگواری در نقاط مختلف ایران دریافت شده که در این نمایشگاه در معرض دید قرار خواهند گرفت. همچنین پوسترهای این بخش فرهنگ و مفاهیم عاشورایی را شامل می شوند.

خوراکیان به برپایی خیمه نوجوانان در این نمایشگاه اشاره کرد و اجرای نمایش و پخش کلیپ و نمایشگاه ویژه نوجوانان را بخش های مختلف این خیمه برشمرد که ویژه دانش آموزان دبیرستانی و مقاطع دوم و سوم راهنمایی است.

وی از برگزاری خیمه کودکان در هفت بخش خبر داد و گفت: روایت هفت قصه عاشورایی به زبان کودکانه، ساخت پازل های مرتبط با فرهنگ عاشورایی با قطعات بزرگ نیم متری، بازی- مسابقه گروهی مسیر مدینه تا کربلا، نقاشی بر اساس داستان های عاشورایی، نقالی و پرده خوانی، عکس کودک و معنویت و عرضه محصولات فرهنگی ویژه کودکان بخش های مختلف این خیمه است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برپایی شب های شعر در طول مدت برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و گفت: نینواخوانی، خواندن شعرهای معروف و قدیمی عاشورا، مرثیه ها، دعوت از استادان حوزه شعر برای خواندن شعر، دعوت از شاعران جوان برای خواندن اشعار خود در حضور استادان این حوزه و خواندن آثار محتشم کاشانی هر شب در نمایشگاه انجام می شود.

وی همچنین از اجرای 10 تعزیه از سوی گروه های فعال این عرصه خبر داد و گفت: پخش فیلم و انیمیشن با موضوع عاشورا و حماسیه حسینی از دیگر بخش های خیمه خورشید است. همچنین در این نمایشگاه کارگاه تولید انیمیشن برپا می شود و روند ساخت آثار انیمیشن و فیلم های انیمیشن کوتاه عاشورایی تشریح خواهد شد.

خوراکیان عرضه کتاب و نرم افزارهای عاشورایی و دینی و اقدام به چاپ طرح ها و شعارهای دینی و مذهبی مرتبط با عزای حسینی بر روی سربند و لباس و پارچه را از دیگر بخش های خیمه خورشید عنوان کرد.

نخستین نمایشگاه فرهنگی هنری خیمه خورشید از تاریخ 12 تا 25 آذر ماه همزمان با 7 تا 20 محرم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب هر روز از ساعت 8 تا 20 برپاست.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

مطالب مرتبط:

دور ریختنی های هنری

«یاقوت بهشت»

باز هم یک مسابقه ی نقاشی

کتاب خوان ها بشتابند!

بچه ها جون، خبر

نگاهی به “سه گلدان”‌‌‌

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.