تبیان، دستیار زندگی
ویژگی های شخصیتی هرکدام از ما علاوه بر خانواده و اطرافیانمان بر طبق آداب و رسوم و فرهنگ خاص منطقه ای که در آن زندگی می کنیم، شکل گرفته است. به همین دلیل است که افراد مناطق مختلف از نظر خصوصیات و ویژگی های جسمی، روحی، فکری و حتی اخلاقی با یکدیگر متفاوتند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشابه فرهنگی در ازدواج


ویژگی های شخصیتی هرکدام از ما علاوه بر خانواده و اطرافیانمان بر طبق آداب و رسوم و فرهنگ خاص منطقه ای که در آن زندگی می کنیم، شکل گرفته است. به همین دلیل است که افراد مناطق مختلف از نظر خصوصیات و ویژگی های جسمی، روحی، فکری و حتی اخلاقی با یکدیگر متفاوتند.

تشابه فرهنگی در ازدواج

همین امر موجب می شود که افراد هر شهر که بر طبق فرهنگ خاص آن پرورش یافته اند با افرادی که در شهرهای دیگر و با فرهنگ های متفاوت بزرگ شده اند متفاوت باشند در حالیکه هر دو اهل یک کشورند و یک دین و مذهب دارند. بنابراین ازدواج دو نفر از دو شهر متفاوت و با دو فرهنگ متفاوت می تواند در عین زیبایی، مشکلات زیادی برای دختر و پسر و خانواده هایشان به همراه داشته باشد.

به همین دلیل رشد فرهنگی را می توان یکی دیگر از پیش نیازهای مهم و اساسی ازدواج موفق دانست. از اهمیت وجود این رشد در طرفین برای ازدواج همین بس که باعث می شود فرد هنگام ازدواج قدرت تشخیص درست از غلط را داشته باشد، بداند که خود و خانواده اش چه فرهنگ و اعتقاداتی دارند و بر طبق آنها فرد مناسبی را برای ازدواج انتخاب نموده و بدون تعصب نسبت به آداب و رسوم غلط خانوادگی و فامیلی تصمیم گیری نماید.

رشد فرهنگی به رشدی گفته می شود که در آن آدمی بتواند دارای فکر و اندیشه ای روشن و فلسفه ای قابل دفاع برای زندگی باشد. بداند چرا آفریده شده است؟ هدفش از زندگی چیست؟ چرا باید ازدواج کند؟ از چه آداب و رسوم و فرهنگی تبعیت می کند؟ فرهنگ کدام مناطق با فرهنگ منطقه آنها سازگارتر است؟ فرهنگ کدام منطقه کاملاً متمایر از فرهنگ آنهاست؟ و...

به بیان دیگر فردی که به رشد فرهنگی رسیده باشد در زندگی دارای اعتقادات، اهداف، آرمان ها و برنامه هایی است که او را در حرکت ها، مشی ها و اتخاذ تصمیم ها یاری می رساند.

با این توجه اگر فردی بخواهد که در ازدواج و زندگی زناشویی اش موفق باشد ابتدا باید فرهنگ جامعه و جهان خود را شناخته و فرهنگهای مناسب و درست آنها را انتخاب کند. سپس با فردی ازدواج کند که او هم به رشد فرهنگی رسیده باشد. یعنی روش و سبک زندگی اش متناسب و مشابه با روش و سبکی است که او برای زندگی انتخاب کرده است.

رشد فرهنگی به رشدی گفته می شود که در آن آدمی بتواند دارای فکر و اندیشه ای روشن و فلسفه ای قابل دفاع برای زندگی باشد

چه کسی به رشد فرهنگی رسیده است؟

- فردی که به رشد فرهنگی رسیده از صفات اخلاقی ناپسند و منفی همچون بد زبانی ،کج خلقی ،کینه توزی و ... اجتناب می ورزد.

- کسی که به زندگی با نگاهی پر امید می نگرد و دیدی منفی ندارد، به رشد فرهنگی رسیده است. در مقابل کسی که مدام از زمین و زمان ایراد می گیرد، به این بلوغ نرسیده است.

- شخصی که به فلسفه زندگی اش آگاه است و آن را پوچ نمی داند.

-  فردی که قدرت تشخیص درست از نادرست را دارد.

- و...

تمرین

تمرین زیر شما را در شناخت کامل تر فرهنگ منطقه ای که در آن زندگی می کنید، یاری می رساند.

- نام شهر/ منطقه/ روستایی که در آن زندگی می کنید: ...................

-عادات اخلاقی و رفتاری که دارید: ........................

- عادات غذایی منطقه :...........................

- آداب و رسوم شما و اهالی منطقه تان  در موارد مختلفی چون:

نحوه پوشش زن و مرد

خواستگاری

مراسم عروسی

مهریه و...

-نحوه نگرش اهالی منطقه به امور مهمی چون:

اعتقادات مذهبی

تحصیلات

ثروت و دارایی و...

- ارزش ها و ضد ارزش های شما و اهالی منطقه تان: .........................

پس از انجام تمرین بالا طرفین (دختر و پسر) می توانند به شناخت کاملی از منطقه خود دست یابند. حتماً پس از پر کردن لیست بالا آن را به فرد مقابلتان نشان دهید تا او نیز نسبت به این امور و تشابه یا عدم تشابه فرهنگ منطقه خود و شما واقف شود. در این صورت یقیناً تصمیمی که طرفین برای ازدواج می گیرند، آگاهانه تر و مناسب تر است.

اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.