تبیان، دستیار زندگی
خیلی از زوج های جوان از ابتدای ازدواجشان دچار اشتباهاتی می شوند که اگرچه رایج است اما می تواند بنای زندگی آنها را کج بگذارد و رفته رفته بین آنها فاصله بیندازد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه اشتباه رایج در ازدواج


خیلی از زوج های جوان از ابتدای ازدواجشان دچار اشتباهاتی می شوند که اگرچه رایج است اما می تواند بنای زندگی آنها را کج بگذارد و رفته رفته بین آنها فاصله بیندازد. اشتباهاتی که مرتکب شدنشان ربطی به هم خانگی ندارد و حتی می تواند در دوران آشنایی، نامزدی، عقد اتفاق بیفتد.

سه اشتباه رایج در ازدواج

1- چشمان همیشه بسته!

موقعی که ما کسی را فردی دوست‌داشتنی یا جذاب می‌دانیم احتمال بیشتری دارد که او را باهوش و خوب هم بدانیم. در واقع، ‌این صفات همیشه با همدیگر در یک فرد وجود ندارد اما ما تمایل داریم تا آنها را به صورتی که گفته شد با هم جمع کنیم. بنابراین از شخصیت طرف مقابل بت می سازیم و فکر می کنیم تمام آن چیزی که او می داند و انجام می دهد درست است. نتیجه چنین طرز فکری چیست؟

اول این که ابتکار عمل را از شما سلب می کند و شما دیگر نمی توانید خطاها را ببینید متوجه ایرادهای رابطه شوید و اگر لازم بود آن را به پایان برسانید.

ایراد دوم این است که در صورت موفقیت آمیز بودن ازدواج، این طرز فکر از شما آدمی وابسته و بدون فکر و نظر می سازد که کم کم به جایی می رسید که دیگران برای شما تصمیم می گیرند. بنابراین فراموش نکنید که همه ما دوست داشتنی و باهوش هستیم و صفات خوب و بدی داریم که باید درباره آنها عادلانه قضاوت کنیم.

2- بیشتر در معرض‌بودن

ما فکر می‌کنیم که اگر زمان بیشتری را صرف کسی کنیم‌ او را بیشتر دوست خواهیم داشت در حالی که این وقت صرف کردن، اگر از حالت طبیعی خود خارج شود از شما ریسمان تنگی می سازد که همسر آینده تان را فراری می دهد! عشق اول آشنایی و ازدواج اگرچه تند است و قاعده سرش نمی شود، اما سعی کنید برای با هم بودنتان قاعده هایی بگذارید تا از همدیگر خسته نشوید و فردیت یکدیگر را از بین نبرید.

3- تصورات قالبی

ما معمولاً افراد را به عنوان فرد مورد قضاوت قرار نمی‌دهیم بلکه قضاوت ما از آنها تحت‌تاثیر عضویت‌شان در گروه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد. بنابراین، نظرات ما در مورد دیگران اغلب از برداشت‌های قالبی‌مان درمورد گروه‌های خاص تاثیر می‌پذیرد. اما گاهی وقت ها، به خصوص در شروع آشنایی و ازدواج ممکن است شما بین فرد مورد نظر و جامعه  اطراف او (خانواده، گروه دوستان و همکاران و...) تمایز قائل شوید. به این ترتیب، یکی از مهم ترین منابع قضاوت خود را درباره طرف مقابل از دست می دهید. شما مدام با خود می گویید: «درست است که آدم های خوبی دور و برش نیستند اما خودش با آنها فرق دارد... او اصلا شبیه خانواده اش نیست... او فقط با آنها دوست است اما الزاما همه کارهایشان را قبول ندارد و...»

حضرت علی (ع) می فرمایند: ارزش هر کس به چیزی است که دوست دارد. بنابراین با تصورات اشتباه درباره همسرآینده تان سعی در تطهیر او نداشته باشید و واقعیت را همان طور که هست ببینید. اگر او دوست دارد با دوستان عیاش رفت و آمد کند، یعنی که این ویژگی در درون او هم هست و شما هنوز فرصت پیدا نکرده اید آن را کشف کنید. اگر او دوستان خسیسی دارد و آنها را تحسین می کند، اگر به پول و تجملات بیش از حد اهمیت می دهد و اگر طرفدار سبکی از زندگی است که شما آن را نمی پسندید، مطمئن باشید ارزش زندگی با شما را ندارد. چون قیمت هر کس همان چیزی است که به آن گرایش دارد و علاقه نشان می دهد!

فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.