تبیان، دستیار زندگی
نوازنده ویولن ارکستر سمفونیک گفت : وظیفه ما است که با تشکیل یک گروه تخصصی به دیدار مسئولان و فقها برویم و با آنها در باره موسیقی سالم و درست و نقش ارکستر سمفونیک در ارائه این گونه موسیقی ها صحبت کنیم . بهمن مه آبادی با حضور ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کسانی وارد ارکستر سمفونیک تهران شدند که نباید می شدند

نوازنده ویولن ارکستر سمفونیک گفت : وظیفه ما است که با تشکیل یک گروه تخصصی به دیدار مسئولان و فقها برویم و با آنها در باره موسیقی سالم و درست و نقش ارکستر سمفونیک در ارائه این گونه موسیقی ها صحبت کنیم .

بهمن مه آبادی با حضور در میزگرد بررسی مسائل و مشکلات ارکستر سمفونیک تهران درخبرگزاری مهر، با بیان این مطلب اظهار داشت : امروز ما باید به تصمیم گیرنده های دولتی بگوئیم که موسیقی تفکرآمیز، آکادمیک و جدی هیچ ربطی به غنا و فساد ندارد.وقتی که الحان موسیقی ما در اشعار قدسی حضرت حافظ ، مولانا و... آمده است ، چه طور می تواند فساد به حساب بیاید؟

وی در ادامه افزود : وجود ، حضور و فعالیت در حوزه موسیقی باید به عنوان یک قانون مطرح شود ونوع موسیقی را افراد متخصص در مراحل بعدی انتخاب می کنند . من معتقدم یک گروه از موسیقیدانان کشور با اهداف متعالی مشترک و فارغ از مسائل پیش پا افتاده باید به دیدارمسئولان بلند پایه نظام بروند و در تبیین جایگاه موسیقی با آنها صحبت کنند .

این نوازنده ویولن که به تازگی بازنشسته شده است درباره مسائل داخلی ارکستر سمفونیک گفت : ارکستر سمفونیک باید یک شورای عالی داشته باشد و به دور از منافع شخصی یه فکر تکمیل و ترمیم ساختار ارکستر باشد؛ نه اینکه هنگام تصمیم گیری مصالح و مشکلات شخصی مان را وارد قضاوت کنیم.

سرپرست گروه سل در پاسخ به این پرسش که یک رهبر ارکستر باید چه ویژگی هایی داشته باشد خاطر نشان کرد : یک رهبر خوب، یک راهبر خوب است . او باید تمام توانایی های رهبری یک ارکستر را داشته باشد و از کیان ملک وملت خودش حمایت کند، نه اینکه به فرض بگوید :خاک بر سر این ارکستر کنند . وقتی یک رهبر خوب نداشته باشیم طبیعی است که رهبرهای ضعیف وارد مجموعه می شوند و با مسئولین سازش می کنند و در نهایت همه چیز به ضرر ارکستر تمام می شود .

او گفت : مسائلی از این دست باعث شده اعضای ارکسترسمفونیک نسبت به مسائل ارکستر بی تفاوت باشند . متاسفانه احترام و تلاش صحیح برای رسیدن به جایگاه اصلی در میان نوازندگان جوان ارکستر وجود ندارد و سلسله مراتب و ارزش ها در ارکستر از بین رفته است . من قریب به سی سال در ارکستر کار کردم اماحتی یک روزهم دیر نیامدم در حالیکه امروزه بعضی از نوازنده ها بیش از یک ساعت دیر می آیند واز دور هم بای بای می کنند!

وی با اعتقاد به اینکه "نادرمشایخی"به یک کابینه در ارکستر سمفونیک احتیاج دارد افزود : کسانی وارد ارکستر سمفونیک تهران شدند که نباید می شدند . هر ساعتی دوست دارند می آیند و هر ساعتی دلشان می خواهد می روند . وسط تمرین ارکستر، موبایل نوازنده زنگ می زند کارش را رها می کند و جواب موبایلش را می دهد . وقتی کار ارکستر قانونمند باشد خود به خود بعضی از افراد حذف می شوند و آدم های واجد شرایط وارد آن می شوند. یا اگر هم کسی وارد نشد ارکستر با تعداد نفرات کمتر اما با نظم و هدف کارش را دنبال می کند .

بهمن مه آبادی که اخیرا در ارکستر جهانی در فرانسه به عنوان نوازنده ویولن شرکت کرده بود در پایان راجع به چگونگی آگاه سازی مسئولین و مدیران نسبت به ارکستر سمفونیک تصریح کرد : بهترین راه برای شناساندن جایگاه واقعی ارکستر سمفونیک به مسئولان برگزاری کنسرت های آموزشی پژوهشی است . در این مسیر آنها می توانند با تعامل با ارکستر سمفونیک به نتایج بهتری برسند .

لینک :

اركسترهای صداوسیما موسیقی زنده اجرا می‌كنند

«اركستر سمفونیك تهران»

به دنبال استعفای رهبر اركستر سمفونیك

سفر اركستر سمفونیك تهران به آلمان