تبیان، دستیار زندگی
مجلات و كنفرانس ها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجلات و كنفرانس ها

دارالقرآن الكریم 2

قرآن

مجلات پیام قرآن

این مركز دو مجله یكى به لغت فارسى به نام پیام قرآن و دیگرى به لغت عربى به نام رسالة القرآن منتشر می‏كند؛ این مجلات به صورت فصلنامه منتشر می‏شوند. مجله رسالة القرآن كه عمدتا در خارج از كشور منتشر می‏شود از سال 1411 ق آغاز به كار كرده است.

این مجله اوّلین نشریه‏اى است كه در جهان اسلام در باره علوم قرآن و پژوهشهاى قرآنى چاپ شده و در میان دانشوران جهان اسلام و نویسندگان سرشناس عرب مطرح است و بسیارى از اهل قلم و صاحب اندیشه از كشورهاى آفریقایى و عربى خواستار همكارى و چاپ مقالاتشان در این نشریه هستند.

كنفرانس‏هاى سالانه

بحث و تبادل نظر در باره علوم قرآن از مسائل بنیادى جامعه اسلامى است و از طرفى بسیارى از نویسندگان و مترجمان و مفسران قرآن گمنامند و باید میدانهاى مناسبى جهت اشاعه و نشر آثار و نظریات خود پیدا كنند. لذا ضرورت وجود یك مجمع علمى تحت عنوان كنفرانس هر روز بیشتر احساس می‏شد.

این امر مهم، در عید مبعث سال 1367 (روز نزول اوّلین آیات قرآن) با تأكید و دستور فقیه دردآشنا حضرت آیت‏اللّه‏ العظمى گلپایگانی  و درایت آیة‏الله زاده معظم و تلاش فراوان دكتر سید عبدالوهاب طالقانى جامه عمل پوشید و با حضور جمع كثیرى از دانشمندان و محققان حوزه و دانشگاه و نمایندگان 14 مؤسسه تحقیقاتى تشكیل شد.

این كنفرانس شامل هفت كمیسیون با عناوین زیر بوده:

رسالت قرآن، مناهج تفسیرى قرآن، زمینه‏هاى بعثت و نزول قرآن، ترجمه قرآن، حكمت اسلامى در قرآن، اهداف و انگیزه‏هاى قرآن، مسائل تاریخى در قرآن.

حضرت آیة‏الله العظمى گلپایگانى طى پیامى به این كنفرانس چنین فرمودند:

بشر در درك و فهم حقایق قرآن به هر پایان و انتهایى برسد آغاز و ابتداست.

امروز در عصر حاضر كه ناتوانى مكتبهاى گوناگونى از نجات بشریت از تنگناها و بحرانهاى مختلف آشكار شده و نظامهاى حاكم یأس و تحیر و نگرانى انسانها را روزافزون نموده است، بر مسلمانان خصوصا علما و فقها و آنان كه اسلام را بر مبناى تمسك به ثقلین و اجتهاد در كتاب و سنت شناخته‏اند بیش از پیش واجب است كه ارشادات و هدایتهاى قرآن را در نواحى مختلف حیات به جهانیان عرضه كنند.

این كنفرانس در سالهاى بعد به طور مستمر تشكیل شد و هر سال در آن موضوعى خاص مورد مداقه و تبادل نظر قرار می‏گیرد.

موضوع كنفرانس‏هاى دوم تا ششم بدین قرار بود:

كنفرانس دوم: «اعجاز قرآن»؛

كنفرانس سوم: «نقش قرآن در تمدن بشرى»؛

كنفرانس چهارم: «قرآن كریم و اهل بیت»؛

كنفرانس پنجم: «قرآن و جامعه»؛

كنفرانس ششم: «قرآن و توحید در عبادت».

در طى برگزارى این شش كنفرانس صدها مقاله و نوشته علمى و تخصصى در باره علوم مختلف قرآن ارائه شده است كه مقالات كنفرانسهاى اوّل تا چهارم آن به صورت یكجا و هر كنفرانس در یك جلد منتشر شده است و مقالات كنفرانس‏هاى پنجم و ششم هم در حال آماده شدن است كه بزودى در اختیار علاقه‏مندان و پژوهشگران علوم قرآنى قرار خواهد گرفت.

انتشارات و كتابفروشى

از دیگر فعالیتهاى مركز دارالقرآن حضرت آیت‏اللّه‏ العظمى گلپایگانى بخش انتشارات و كتابفروشى است. انتشارات دارالقرآن تاكنون صدها عنوان كتاب در زمینه‏هاى فقهى، اصولى، تفسیرى و... منتشر كرده است. همچنین انتشارات در جنب مدرسه معظم‏له با دایر كردن كتابفروشى علاوه بر عرضه كتابهاى چاپ مؤسسه، روزانه صدها جلد از كتابهاى دیگر ناشران را در اختیار طلاب و علاقه‏مندان قرار می‏دهد.

تحقیق و تصحیح كتب تفسیرى

فعالیتِ دیگر مركز دارالقرآن تحقیق، تصحیح و چاپ كتب تفسیرى است. یكى از كتابهاى تفسیر كه توسط این مركز، تحقیق و چاپ شده كتاب الوجیز فى تفسیر القرآن العزیز تألیف ابن ابی‏جامع عاملى (1070 ـ 1135) است. این تفسیر در سه جلد چاپ می‏شود. كه یك جلد آن هم‏اكنون با تحقیق شیخ مالك محمودى چاپ شده است. از دیگر كتب چاپ شده تفسیر فاتحة الكتاب، العروة الوثقى، تفسیر القرآن بالقرآن و... است .

به امید آنكه با توفیقات خداوند سبحان و عنایات حضرت ولى عصر عجلّ اللّه‏ تعالى فرجه و همكارى طلاب و فضلا و مراكز قرآنى حوزه علمیه این مركز كه یادگار فقیه اهل‏بیت :

حضرت آیت‏اللّه‏العظمی‏گلپایگانی  است روز به روز بر دامنه فعالیتهاى خود بیافزاید و همچون گذشته در پاسدارى از حریم قرآن و اهل بیت موفق و مؤید باشد.


منابع:

مجله حوزه

فروغ فقاهت

تهیه و فرآوری : علی فریادرس ، گروه حوزه علمیه تبیان