تبیان، دستیار زندگی
پس از رحلت آیت الله العظمی گلپایگانی،پیامهای تسلیت فراوانی از شخصیتها و کشورهای مختلف صادر شد،که ما از بین آنها،دو پیام تسلیت را كه از اهیمت بسیار فوق العاده ای برخوردار می باشند را ذكر می كنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام تسلیت

پیام تسلیت

پس از رحلت آیت الله العظمی گلپایگانی،پیامهای تسلیت فراوانی از شخصیتها و کشورهای مختلف صادر شد،که ما از بین آنها،دو پیام تسلیت را كه از اهیمت بسیار فوق العاده ای برخوردار می باشند را ذكر می كنیم

پیام تسلیت آیة الله العظمی شیخ محمد علی اراکی

این فقیه وارسته،در پیام تسلیت خود،او را به عنوان فقیه اهل بیت عصمت و طهارت(ع)،مظهر علم و تقوی،سابقین و اولین از شاگردان مرحوم آیة الله العظمی حاج شیخ عبد الکریم می ستاید .

و اورا فقیهی نکته سنج،دقیق النظر،زیرک و دانا و یکی از مصادیق بارز صائنا نفسه عن الهوی،و مخالفا لهواه،و مطیعا لامر مولاه توصیف می نماید،که قریب یک قرن عمرشریف خود را در راه اشاعه فقه آل محمد(علیهم السلام)و پاسداری از حریم ولایت و مبارزه علیه طاغوت و همراهی با حضرت امام قدس سره الشریف در طول انقلاب وحمایت از دین و حاکمیت حدود الهی صرف نموده اند.

این پیام در تاریخ 24 جمادی الثانی 1414 صادر شده است.

پیام رهبر انقلاب اسلامی،حضرت آیة الله خامنه ای

حضرت آیة الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی در رحلت این بزرگ مرجع تقلید صادر نمودند که به علت شامل بودن آن به نکاتی از زندگی سیاسی و روحی این بزرگ مرد، اقدام به درج آن می گردد:

«بسم الله الرحمن الرحیم.انا لله و انا الیه راجعون.

با تاسف و اندوه فراوان،خبرمصیبت بار فقدانی بزرگ و جبران ناپذیر را دریافت کردم.

عالم بزرگ،فقیه نام آور،مرجع تقلید عظیم الشان،عبد صالح و تقی نقی زکی،آیة الله العظمی آقای حاج سیدمحمد رضا گلپایگانی قدس الله نفسه و اعلی الله مقامه،دار فانی را وداع کردند.

و پس ازعمری مشحون از حسنات با نامه عملی سرشار از خیرات و مبرات،دعوت معبود رالبیک گفته،به پیشگاه محاسبه الهی شتافتند.

اینجانب با قلبی متالم و با تضرع و ابتهال ازحضرت حق جلت عظمته مسالت می کنم که این میهمان نیکوکار و مطیع را با سلام قولا من رب رحیم استقبال و ضیافت فرموده،به مرتبه والای لقاء الله نایل فرماید،وبهترین پاداش صالحان را به وی ارزانی دارد.این شخصیت والای کهنسال،یکی ازموفق ترین و سعادتمندترینها بودند.

سی و دو سال مرجع تقلید،حدود هفتاد سال مدرس حوزه علمیه قم،و حدودهشتاد و پنج سال سرگرم فرا گرفتن و آموختن فقه آل محمد(علیهم السلام)بودند.

اولین مدرسه علوم دینی به سبک جدید را ایشان در قم تاسیس نمودند.اولین مؤسسه بزرگ قرآنی را ایشان در قم بنیان نهادند.

اولین فهرست بزرگ فقهی و حدیثی با استفاده از دانش و اختراعات جدید بشری را ایشان پدید آوردند.صدها مدرسه ومسجد و مؤسسه تبلیغ دین در سراسر کشور و در کشورهای دیگر بنیاد کرداند.

هزاران شاگرد را از فقه پخته و عمیق خود بهره مند ساختند.بسیاری آراء و نظرات فقهی را که حاکی از روشن بینی و ذهن نوگرای ایشان بود ارائه کردند، و بالاتر از همه با منش ورفتار پرهیزکارانه و با طهارت و تقوایی که می توانست برای علما و فقها،الگویی زنده وملموس باشد، عمری پربرکت را به نزاهت کامل گذرانیدند.

آن بزرگوار یکی از اسطوانه های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به شمارمی آید.در دوران اختناق و در مقابله با حوادث سهمگین سالهای تبعید امام خمینی(قدس سره)مواردی پیش می آمد که صدای این مرد بزرگ تنها صدای تهدید کننده ای بود که از حوزه علمیه قم برخاست و به نهضت شور و توان بخشید.

پس از پیروزی انقلاب همواره در قضایای عمومی کشور حضوری بارز و پشتیبانی صریح از نظام جمهوری اسلامی و از مقام منیع رهبری و شخص شخیص امام راحل(قدس الله نفسه الزکیه)داشت و مورد تکریم و احترام بلیغ آن حضرت بود.فقدان این بقیة السلف اعاظم،و این ملجا مرجع مؤمنان،ثلمه ای بزرگ و ضایعه ای جبران ناپذیر است.

اینجانب مصیبت این فقدان تاسف بار را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له فدا و به علمای عظام و مراجع تقلید و حوزه های علمیه و به عموم شیعیان وعلاقمندان و مقلدان ایشان و به خصوص به آقا زادگان محترم ایشان تسلیت می گویم.

ودر این شب جمعه و شب رحمت لطف و تفضل و غفران الهی را برای ایشان مسالت می نمایم.

سیدعلی خامنه ای

24 جمادیالثانی 1414 برابربا 18 آذرماه 1372


منابع:

كتاب فروغ فقاهت

كتاب گلشن ابرار جلد 2

مجله مكتب اسلام

تهیه و فرآوری : علی فریادرس ،گروه حوزه علمیه تبیان