تبیان، دستیار زندگی
آثار و نگاشته ها 2
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آثار و نگاشته ها 2

کتاب

فقیه وارسته اهل بیت عصمت و طهارت(ع)،یکی از مراجع موفق در امر تالیف و تصنیف و احیاء آثار و مآثر اهل بیت(ع)و قرآن بودند.

با وجود مسؤولیتهای سنگین مرجعیت،و با وجود مراجعات فراوان مردم ومشکلات مختلفی که مسند زعامت و مرجعیت او داشت،که خود یک تشکیلات منظم وسیعی را می طلبید،در عین حال می بینیم که در کنار آن همه گرفتاریها،باز دست ازتالیف و تصنیف،و تحقیق و تحریر برنداشته،و آثار فقهی و اصولی جاودان و ماندگارعلمی از خود به یادگار گذارده است.

آثاری که تحت نظر و اشراف ایشان به صورت تقریرات و دروس معظم له به وسیله شاگردان و تلامذه فاضل و عالم به مرحله تالیف و تدوین درآمده است عبارتند از:

1.   کتاب الحج: (در 4 مجلد)

تقریرات درس خارج فقه معظم له در باب حج واحکام و فروع آن می باشد.این کتاب توسط آیة الله حاج شیخ احمد صابری همدانی به رشته تحریر و تالیف درآمده است.پس از جلب نظر استاد،در 800 صفحه، توسطدار القرآن الکریم چاپ و نشر یافته است.

2.  ولایة الفقیه:

تقریرات درس معظم له در باب حدود ولایت فقیه که آن نیزتوسط آیة الله صابری همدانی به رشته تحریر درآمده است،پس از جلب نظر استاد،توسط دار القرآن الکریم چاپ و نشر یافته است.16-الدر المنضود فی احکام الحدود: این کتاب نیز تقریرات درس خارج فقه معظم له می باشد که توسط حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ علی کریمی جهرمی به رشته تحریر درآمده است،و به نظر شریف استاد رسیده است،و مجلد اول آن در 505 صفحه،از سوی انتشارات دار القرآن الکریم قم چاپ و نشر یافته است.دوجلد دیگر آماده چاپ می باشد.

3.   نتایج الافکار فی نجاسة الکفار:

این کتاب در246 صفحه،از سوی انتشارات دار القرآن الکریم چاپ و نشر یافته است.در این کتاب نخست آیات،و آنگاه روایات و دلایل عقلی و اجماع وسیره و سنت آورده شده است.

4.   کتاب الطهارة:

این کتاب نیز تقریر درس خارج معظم له پیرامون مباحث آبها،و طهارات سه گانه(وضو،غسل و تیمم)،و اغسال هفتگانه می باشد،که توسطحجة الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محمد هادی مقدسی نجفی،در 392 صفحه تهیه و تنظیم شده،و از نظر استاد بزرگوار گذشته است،آنگاه توسط دار القرآن الکریم در سال 1402 چاپ و انتشار یافته است.

5.   رساله احکام اموات:

پیرامون احکام مردگان،و آداب و واجبات ومستحبات و ارث و غیره بحث و گفتگو می نماید.این کتاب از رساله ها و مباحث فقهی استاد بزرگوار توسط حجة الاسلام شیخ محمد علی حسینی زفره ای تلخیص وگردآوری شده،و در 145 صفحه توسط دار القرآن الکریم در سال 1412 چاپ و انتشاریافته است.

6.  آراء المراجع فی الحج:

این رساله بر اساس آراء مراجع بزرگوار:امام خمینی،آیة الله خویی،آیة الله گلپایگانی،و آیة الله اراکی تهیه و تنظیم شده است.

7.   رسالة القرآن:

مجله تخصصی و علمی،مربوط به شؤون قرآن مجید است که در هر دو ماه یک شماره چاپ و انتشار می یابد.این مجله،یکی از بهترین نشریات پیرامون مباحث قرآن و مسائل مربوط به آن می باشد که تحت نظر جمعی از فضلاء واشراف عالی آن بزرگ مرجع،از دار القرآن الکریم انتشار می یابد.تا کنون 12 شماره،ودر هر شماره نوعا در 220 صفحه از سوی آن انتشارات چاپ و نشر یافته است.

8.   بلغة الطالب فی التعلیق علی المکاسب:(دو جلد)

تقریرات درسی معظم له،بر اساس مکاسب محرمه فقیه بزرگوار، استاد کل حاج شیخ مرتضی انصاری(متوفی 1281)است،و احیانا نقد و بررسی و ایراد نظر بر آن کتاب می باشد،که توسطحجة الاسلام و المسلمین،آقای سید علی حسینی میلانی تدوین شده،و جلد اول آن در 214 صفحه در سال 1399 در چاپخانه قیام قم چاپ و نشر یافته است.حقیر به رؤیت جلد دوم آن موفق نشده است.

9.  کتاب القضاء:(دو جلد)

این کتاب نیز تقریرات درس معظم له می باشد که پیرامون احکام قضاوت در اسلام است،که توسط مقرر فوق،حضرت آقای میلانی تهیه و تنظیم شده،و پس از کسب نظر استاد،در دو جلد،مجموعا در 790 صفحه توسط دار القرآن الکریم چاپ و نشر یافته است،و دو جلد دیگر آن آماده چاپ می شود.

10.  کتاب الشهادات:

این کتاب نیز توسط حجة الاسلام و المسلمین آقای سیدعلی حسینی میلانی،از مباحث درسی ایشان تنظیم و تقریر یافته،و سپس توسطدار القرآن الکریم،منتشر گردیده است.

ج:رسائل عملیه به زبانهای مختلف جهان:

با توجه به توسعه و گسترش دائره مرجعیت ایشان،رساله های عملیه ایشان نیز ازتوسعه و گسترش وسیعی برخوردار شده است که در تاریخ مرجعیت بی سابقه بوده است.رسائل عملیه ایشان به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده است و در کشورهای اروپا،آمریکا،آفریقا و آسیا به زبانهای محلی چاپ و پخش شده است.

ما تعدادی ازاین رساله ها را که به آنها دسترسی داشتیم،ذیلا می آوریم.یقینا مواردی را که ننوشته ایم،خیلی بیشتر از معرفی شده ها خواهد بود:

1.   ارشاد السائل: استفتاءات جدیدی که در مدت زمان چند ماه فاصله بین ماه صفر و شعبان سال 1413 از آن بزرگوار شده است و جنبه استفتاء با جلب نظر و رای ایشان فراهم ساخته اند.این رساله در دار الصفوة لبنان،بیروت به چاپ رسیده است.

2.   مناسک الحج:(به زبان عربی) آراء و فتاوی معظم له در مورد حج و احکام آن می باشد،که توسط دار القرآن الکریم در 305 صفحه چاپ و نشر یافته است.

3.    رساله مختصر الاحکام به زبان انگلیسی: 1371 در تیراژ ده هزار نسخه از سوی دار القرآن الکریم به چاپ و نشر رسیده است.


منابع:

كتاب فروغ فقاهت

كتاب گلشن ابرار جلد 2

مجله مكتب اسلام

تهیه و فرآوری : علی فریادرس ، گروه حوزه علمیه تبیان