تبیان، دستیار زندگی
پنج برد، شش باخت و كسب 12 امتیاز كارنامه تیم ملی والیبال ایران در مسابقات جام جهانی ژاپن بود؛ مقامی كه با توجه به رده‌ ایران در رنكینگ فدراسیون جهانی والیبال قابل اعتناست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

والیبال ایران بر فراز دو قاره


پنج برد، شش باخت و كسب 12 امتیاز كارنامه تیم ملی والیبال ایران در مسابقات جام جهانی ژاپن بود؛ مقامی كه با توجه به رده‌ ایران در رنكینگ فدراسیون جهانی والیبال قابل اعتناست.
در شرایطی كه تا پیش از این تیم ملی والیبال ایران به مدد قهرمانی در آسیا در رده 14 بهترین تیم‌های دنیا قرار داشت، با توجه به نتایجی كه تیم ولاسكوی آرژانتینی در ژاپن گرفت، می‌توان امیدوار بود كه این تیم در رنكینگ جدید تا بین ده تیم برتر جهان صعود كند. تیم ایران رقابت‌هایش را در ژاپن فوق‌العاده آغاز كرد. پیروزی برابر تیم میزبان،‌ بهترین اتفاق ممكن بود.
ایران و مصر-والیبال

ژاپن كه همواره نزدیك‌ترین تیم آسیایی به ایران است و در كنار چین از اصلی‌ترین رقبای ایران در قاره كهن محسوب می‌شود. در این رویارویی ایران با نتیجه سه بر یك برابر میزبان به پیروزی رسید. با این حال باخت سه بر صفر به كوبا كه جزو مدعیان به حساب می‌آید و در لیگ جهانی والیبال حضور دارد،‌ كمی از سطح توقعات مردم ورزش دوست ایران كم كرد. از این بازی به بعد بود كه توفان مردان خولیو ولاسكو آغاز شد. پیروزی سه بر دو برابر صربستان یكی از قدرت‌های اروپا ایران را حسابی در رده بندی تیم‌ها پس از پایان مرحله نخست بالا آورد. در وضعیتی كه ژاپن و چین دیگر تیم‌های آسیایی حاضر در این رقابت‌ها دو تیم پایانی این جدول دوازده تیمی بودند، ایران با دو پیروزی ارزشمندی كه به دست آورده بود در رده  نهم ایستاد تا همه به آینده این تیم در این مسابقات امیدوار باشند.

هر چند در شروع مرحله دوم پیش‌بینی می‌شد ایران با توجه به رقبای قدرتمندش چند پله‌ای در این رده‌بندی سقوط كند اما پیروزی برابر لهستان تمامی معادلات را بر هم زد. لهستان كه در كنار روسیه و ایتالیا قدرتمندترین تیم اروپاست، در حالی كه تیم دوم رده‌بندی بود با نتیجه سه بر دو برابر ایران شكست خورد تا تمامی كارشناسان والیبال در جهان به تیم ایران احترام دوباره‌ای بگذارند. با این پیروزی توقع از تیم ایران بالا رفت و مردان ولاسكو توانستند در بازی بعدی شگفتی دیگری را رقم بزنند و آرژانتین را هم از پیش‌رو بردارند. پیروزی سه بر دو ایران برابر نایب قهرمان قاره امریكای جنوبی نتیجه بزرگی بود كه تیم ملی ایران را به رده پنجم رساند.

تا اینجای كار،‌همه ایران را به عنوان شگفتی‌ساز نخستین دوره جام جهانی پذیرفته بودند به طوری كه همه انتظار شگفتی دیگری از این تیم در رویارویی برابر تیم امریكا داشتند اما باخت سه بر صفر برابر این تیم پرقدرت دومین شكست ایران را در این دوره از مسابقات رقم زد. با این حال بازی با مصر نتیجه‌اش به سود تیم ایران بود.

از ابتدای مسابقات خولیو ولاسكو سرمربی نامدار تیم ملی ایران نسبت به برنامه‌ریزی مسابقات جهانی معترض بود. او از اجحافی كه به ایران كرده بودند، گلایه داشت و پس از بازی آخر ایران برابر ایتالیا این اعتراض را رسانه‌ای كرد.

ایران توانست برابر قهرمان قاره آفریقا با نتیجه سه بر یك به پیروزی برسد. در ادامه مسابقات، شگفتی‌ساز با باختش برابر چین باز هم شگفتی‌ساز شد. اگر چه همه پیش‌بینی می‌كردند كه ایران بازی آسانی را برابر تیم دوم آسیا پیش‌رو دارد اما باخت سه بر صفر برابر چین همه پیش‌بینی‌ها را به هم زد. پس از این باخت عجیب بود كه بسیاری از وقوع اتفاقی در اردوی تیم ملی ایران خبر دادند اما محمدرضا داورزنی سرپرست فدراسیون والیبال این خبر را تكذیب كرد و گفت چنین چیزی نیست. بعد از این باخت بود كه دیگر كسی به صعود تیم ملی ایران در رده‌بندی فدراسیون جهانی امیدی نداشت چرا كه برزیل، ایتالیا و روسیه سه حریف آخر تیم ملی ایران بودند و با توجه به سابقه این تیم‌ها پیروزی ایران مقابل‌شان به هیچ وجه قابل تصور نبود. این بار پیش‌بینی‌ها درست درآمد و ایران نتوانست برابر هیچ یك از این سه حریفش به پیروزی برسد تا با همان دوازده امتیازی كه در سه مرحله اول كسب كرده بود در نهایت در همان مكان نهم و بالاتر از چین،‌ ژاپن و مصر در رده نهم قرار گیرد. روسیه هم در این مسابقات قهرمان شد و به المپیك رسید

ولاسکو

ولاسكو: فدراسیون جهانی پاسخگو باشد

از ابتدای مسابقات خولیو ولاسكو سرمربی نامدار تیم ملی ایران نسبت به برنامه‌ریزی مسابقات جهانی معترض بود. او از اجحافی كه به ایران كرده بودند، گلایه داشت و پس از بازی آخر ایران برابر ایتالیا این اعتراض را رسانه‌ای كرد. او پس از شكست سه بر یك ایران برابر ایتالیا در نشست مطبوعاتی گفت: فكر می‌كنم فدراسیون جهان والیبال باید جام جهانی را ارزیابی كند. سوال من این است كه چرا شرایط همه تیم‌ها در این رقابت‌ها یكسان نیست و تنها در جام جهانی والیبال شاهد این موضوع هستیم. موضوع انتخابی المپیك بسیار با اهمیت است و در رشته والیبال با قهرمانی قاره‌ای نمی‌توان به المپیك راه یافت.

وی با انتقاد از میزبانی ژاپنی‌ها ادامه داد: چرا ژاپن می‌تواند بعد از ست دوم تا 10 دقیقه وقت استراحت بگیرد درحالی كه سایر تیم‌ها فقط مجاز هستند از 90 ثانیه برای ریكاوری بهره ببرند؟ به نظر من این بی‌معنی است. همچنین زمانبندی مسابقات جای سوال دارد زیرا همه بازی‌ها پخش مستقیم تلویزیونی ندارند. به هر حال این نوع نگاه من به این مسابقات است كه سوالات زیادی را برایم ایجاد كرده و از مسئولان فدراسیون جهانی مصرانه می‌خواهم تا به سوالاتم جواب دهند.

ما در دو گیم نخست این دیدار خیلی خوب بازی نكردیم اما موفق شدیم در گیم سوم به بازی برگردیم. نیاز داریم بازی‌های بیشتری را مقابل تیم‌هایی در این سطح انجام دهیم تا تجربه بیشتری كسب كنیم.

وی با انتقاد از میزبانی ژاپنی‌ها ادامه داد: چرا ژاپن می‌تواند بعد از ست دوم تا 10 دقیقه وقت استراحت بگیرد درحالی كه سایر تیم‌ها فقط مجاز هستند از 90 ثانیه برای ریكاوری بهره ببرند؟

وی افزود: ما با بازیكنان جوانی مثل غفور و فیاضی یك تیم تشكیل دادیم. تیم ما نیاز دارد كه با شركت در تورنمنت‌های بزرگ تجربه كسب كند. به نظر من جام‌جهانی سخت‌ترین رقابت بین‌الملی والیبال است و حتی از نظر تعداد و فشردگی بازی‌ها و جا‌به‌جایی در مسافت‌های مختلف از لیگ جهانی هم دشوارتر است.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان