تبیان، دستیار زندگی
رفتار انحرافی رفتاری غیرقابل انتظار یک فرد از خلاف رانندگی گرفته تا قتل حرفه ای همه رفتارهای انحرافی هستند. رفتاری که بر خلاف هنجار قانونی انجام می گیرد. از ویژگی های مهم سن نوجوانی سبک و سنگین کردن اعمال، آزمایش نقش، نشان دادن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تربیت بزهکارانه چیست؟


رفتار انحرافی رفتاری غیرقابل انتظار یک فرد از خلاف رانندگی گرفته تا قتل حرفه ای همه رفتارهای انحرافی هستند. رفتاری که بر خلاف هنجار قانونی انجام می گیرد. از ویژگی های مهم سن نوجوانی سبک و سنگین کردن اعمال، آزمایش نقش، نشان دادن تمایز از بزرگسال و سرانجام نادیده برخی از قواعد است.

تربیت بزهکارانه چیست؟

تحقیقات روانشناسان، جامعه شناسان، و روانپزشکان بر این دلالت دارد که تجارب و سوابق زندگی بویژه در سال های اول کودکی نقش فوق العاده مهمی در سلامت و انحراف نوجوان دارد. حتی بیماری های مداوم دوران کودکی از جمله: تب شدید، دردهای سخت باعث احساس بی کفایتی در فرد شده و واکنش های غیر عادی را سبب می شود. بطور کلی سالهای اولیه زندگی، اختلافات خانوادگی و کمبودهای عاطفی عامل اساسی تمام انحرافات اجتماعی است.

اکثر افراد برای انحرافات خود دلیل تراشی می کنند. و با این دلایل خود را قانع می کنند. در نتیجه فکر می کنند که کار خلافی مرتکب نشده اند. این بهانه تراشی ها راه را برای ارتکاب انحرافات بعدی باز می کند.نوجوانی که نتواند هویت اجتماعی بدست آورد و مراحل رشد طبیعی را طی کند، وجدان اخلاقی موثری نخواهد داشت. او مضطرب است و احساس گناه می کند. اگر حتی نوجوان شما از نظر جسمی در وضعیت مناسبی قرار ندارد باید به او کمک کنید تا توانایی های ممکن را بدست آورد.در غیر این صورت تصور می کند که توانایی انجام کارها را ندارد. همین نگرانی باعث عذاب او شده و علاقه به دنیای خارج را از دست می دهد.

اثر بنیادی  سال های اولیه زندگی در رشد و شکل گیری نوجوان ثابت شده است. بی نظمی در همانندسازی با والدین باعث اختلال های شخصیتی می شود. وقتی تار و پود زندگی از ناراحتی، رنج و بدبختی باشد، تجارب تلخ و ناراحت کننده از همان اوان زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر ارتباط بین نوجوان با والدین شکننده باشد، نقش الگویی آنها کاهش می یابد. در این صورت گروه همسالان و قهرمان  های ورزشی به عنوان الگو، اهمیت فزاینده ای پیدا  می کنند. زمانی ارزش های اجتماعی در نوجوان مختل می شود که والدین با فقدان مهرورزی و عاطفه او را ترک کنند.رابطه بین آنها زمانی سست می شود که نوجوان همواره مورد تنبیه و عدم تشویق قرار گیرد. به نظر هربرت بسیاری از اختلالات نوجوانان از آن رو ریشه دار می شود که والدین آنها نتوانسته اند در مراحل مهم رشد، با رفتارهای تهدید کننده آنها بدرستی مقابله کنند.

والدین رفتار فرزند خود را طوری باید کنترل کنند که در او همدلی و کنترل احساسات که پیش نیاز کودک برای رشد اخلاقی و جامعه پذیری است، شکل گیرد.اما اگر بطور غیرعاقلانه رفتار انحرافی در نوجوان تقویت مثبت شود، اختلال رفتاری شدیدی دیده خواهد شد. والدین این نوجوانان در دستورهای خود نسبت به توقف رفتارهای نادرست فرزند خود، کارایی کمتر و ابهام بیشتری داشتند.

والدینی که از همان دوران طفولیت ، هرچه را که یک کودک می خواهد در اختیارش بگذارند، یقینا این کار در او این اعتقاد را بوجود می آورد که زندگی به او مدیون است. و نتیجه پرتوقع کردن یک کودک ویا یک نوجوان این است که او از جامعه و اجتماع این انتظار را دارد که تمام آرزوهایش را برآورده سازد

ناگفته نماند که محافظت شدید از یگانه فرزند مانع از این می شود که فرزند شما مشکلات زندگی را تحمل کند. والدینی که از همان دوران طفولیت ، هرچه را که یک کودک می خواهد در اختیارش بگذارند، یقینا این کار در او این اعتقاد را بوجود می آورد که زندگی به او مدیون است. و نتیجه پرتوقع کردن یک کودک ویا یک نوجوان این است که او از جامعه و اجتماع این انتظار را دارد که تمام آرزوهایش را برآورده سازد. و وقتی در زندگی با شکست روبرو می شود، تصور می کند که همه افراد جامعه با او دشمنی دارند. بنابراین در تربیت فرزند باید اعتدال را رعایت کنید.

یک نوجوان در تکاپوی زندگی خود ممکن است دچار هیجانات و فشارهای روحی و روانی خاصی شود که والدین مهمترین نقش را برای کم کردن ویا از بین بردن این فشارها ایفا می کنند.

تربیت بزهکارانه چیست؟

راهکارهای زیر نمونه های کوچکی از همراهی  یک والدین آگاه  در ارتباط با کنار آمدن یک نوجوان با فشار های روحیش می باشد:

** فرزندم را تشویق کنم که با من درباره ترس ها و اضطراب هایش صحبت کند.

** اگر فکر می کنم که فرزندم خیلی به خودش فشار می آورد به او می گویم که خوب است کمی آهسته تر برود و به عقب نگاه کند و یا برای بو کردن گل ها توقف کند.

** موقعیت های فشارآوری را که تجربه کرده ام و آنچه از مقابله با آنها یاد گرفته ام را با فرزندم  مطرح کنم.

** به فرزندم کمک کنم که برای کاهش فشار روانی از تخیلات لستفاده کند. ( او یاد می گیرد که درباره یک صحنه آرامش بخش یا اتفاق خوشایند فکر کند تا هنگامی که خویشتن داری خود را بدست آورد و بتواند با آن موقعیت مشخص کنار بیاید.

** فرزندم را تشویق کنم تا اتاقش را با رنگ های مورد علاقه و هنرهای گوناگون تزیین کند که در کاهش فشار موثر است.

** فرزندم را به فعالیت های جسمانی و ورزش ترغیب سازم.

همچنین بعنوان آخرین نکته ، یکی از مهمترین عوامل در کاهش فشار هنر ارتباط داشتن با نوجوان و همدلی با اوست. والدین باید حساسیت فرزند خود را بدانند تا بتوانند ارتباط شفاف و روشن برقرار کنند.

فرآوری: نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: مرادریاب. نوشته حمیده واحدی

مطالب مرتبط :

دمدمی مزاج های فسقلی

دلایل گریه های نوزادان

خانه بانشاط ، اعتماد به نفس بالا

تست اعتماد به نفس 

پرورش اعتماد به نفس در كودكان ( قسمت اول )

چگونه اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.