تبیان، دستیار زندگی
اگر بچه‌ی شما در مجلس روضه بی قرار است ،و اگر نمی‌توانید او را کنترل کنید و می دانیدمانع استفاده دیگران می‌شود به خاطر خدا از رفتن به روضه خودداری نمایید .به خاطر همین خودداری امید است ثواب روضه‌ی مقبول را دریافت کنید . مادر بزرگ و پدر بزرگ محترمی که ا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آداب روضه رفتن

روضه خوانی

ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ (حج/ 32)؛ آنچه گفته شد حکم خداست و هر کس شعائر خدا(نشانه‌های برجسته دین خدا،مثل مساجد،اماکن مقدس ...روضه‌های امام حسین علیه السلام) را تعظیم کند(ایمان خود را نشان داده است ) پس البته بزرگداشت آن‌ها از تقوای دل‌ها (سر زده) است.

وقتی برای مجالس خودمان اینهمه دقت و نظم و انضباط به خرج می‌دهیم چگونه می‌توانیم مجالس الهی را دسته کم گرفته و هر نوع بی انضباطی و بی احترامی را در آن روا داریم ؟

خانم محترم !

اگر بچه‌ی شما در مجلس روضه بی قرار است ،و اگر نمی‌توانید او را کنترل کنید و می دانیدمانع استفاده دیگران می‌شود به خاطر خدا از رفتن به روضه خودداری نمایید .به خاطر همین خودداری امید است ثواب روضه‌ی مقبول را دریافت کنید .

مادر بزرگ و پدر بزرگ محترمی که احیانا نمی‌توانید در فضای تنگ و زمان طولانی روضه طاقت بیاورید و ممکن است با اطرافیان خود بداخلاقی کنید به خاطر امام حسین علیه السلام به مجالس خلوت‌تر و کوتاه‌تر اکتفاء کنید و از شرکت در عزاداری‌های طولانی شبانه در مساجد و حسینه های شلوغ خودداری کنید و اجرتان را از امام حسین علیه السلام بگیرید و به سمیع و بصیر بودن خداوند شک نکنید خدا از رگ گردن به ما نزدیکتر است و حتی از خطورات قلبی ما آگاه است.

خواهران و برادران عزیز که دسته جمعی به اتفاق دوستان و آشنایانتان به هیئت می‌روید مبادا مجلس عزاداری بر "کشته شده‌ی اشک‌ها "،مجلس تفریح و گپ و گفتگوی شما شود .مجلس مجهز به دوربین مدار بسته است .شک نکنید

آقای محترم!

وقتی مجاز هستید تا دیر وقت در هیئت بمانید که دیر آمدنتان موجب ظلمی به اهل و عیالتان نشود .اگر مثلا خانم باردار شما شب‌ها می‌ترسد در خانه تنها بماند،به یکی دوساعت عزاداری اکتفاء کنید.

نوجوان عزیز

اگر رفتار شما به سبب عزاداریتان به نوعی است که موجب رنجش والدینتان می‌شود در رفتارتان تجدید نظر کنید.

خواهران و برادران عزیز که دسته جمعی به اتفاق دوستان و آشنایانتان به هیئت می‌روید مبادا مجلس عزاداری بر "کشته شده‌ی اشک‌ها "،مجلس تفریح و گپ و گفتگوی شما شود .مجلس مجهز به دوربین مدار بسته است .شک نکنید .

حتما باید کنار دیوار بنشینید ؟

اشک بر امام حسین علیه السلام باید موجب تقویت احساسات مثبت ما شود همین تاثیر پذیری ها،نشانه‌ی قبولی است .فرض می‌کنیم که چون زودتر به مجلس وارد شده‌اید حق انتخاب مکان با شماست و به همین دلیل شما در جای بهتری که امکان تکیه کردن دارد ،نشستید .اما اکنون فرد مسنی جلوی شما نشسته است که نمی‌تواند وسط بنشیند.یا کسی که کمردرد دارد و مرتبا جابجا می‌شود ،... آیا اخلاق حسینی ایجاب نمی‌کند که جای خودتان را به او بدهید ؟

نذری

غذای تبرکی

درست است که غذای امام حسین علیه السلام تبرک است و از آن امید شفا داریم اما همین غذای تبرکی می‌تواند برای برخی تا حد غذای حرام تنزل کند.اگر بیش از سهمتان غذا ببرید و اتفاقا غذا کم بیاید ،واضح و مسلم است که حق دیگران را ضایع کرده‌اید .اگر از حیای بانی سوءاستفاده کنید و به بهانه‌ی تبرکی غذای بیشتری طلب کنید ،مرتکب کار زشتی شده‌اید

نهی از منکری که خودش منکر است

نهی از منکر یک فریضه است که ترک آن حرام است اما روش‌های مخصوص خود را دارد و هیچگاه نباید موجب هتک حرمت و خدشه بر آبروی کسی شود.اگر کسی مرتکب رفتار نادرستی شد به خودتان زحمت بدهید و سخت‌ترین راه برای خودتان که حفظ شئونات مختلف در آن رعایت شده باشد را برگزینید .تذکر دادن ساده‌ترین راه است اما بهترین راه نیست. بلکه گاهی رنگ ریا یا انتقام گرفتن دارد .اگر خانمی در معیت شماست که کودکش را ساکت نمی‌کند با مهربانی کودک او را خودتان ساکت کنید .اگر بغل دستی شما اطراف خود را کثیف می‌کند و توجهی به حفظشان مسجد نمی‌کند،شاید بی توجه و غافل است . به جای صحبت‌های تند،با دست اطراف او را تمیز کنید تا هم متوجه ناراحتی شما و هم متوجهشان والای مسجد شود .اینطوری احتمال درس گرفتن او بیشتر است .اگر اطرافیان شما هیئت را با پیک نیک اشتباه گرفته‌اند و صدای بگو بخندشان بلند است اولین مرتبه‌ی نهی از منکر، این است که شما مودبانه و ساکت رو به قبله بنشیند و الگوی خوبی برای اطرافیانتان باشید اما اگر واقعا بی حرمتی بالا گرفت حتما به گونه‌ای ناراحتی خودتان را نشان دهید .

اگر بچه‌ی شما در مجلس روضه بی قرار است ،و اگر نمی‌توانید او را کنترل کنید و می دانیدمانع استفاده دیگران می‌شود به خاطر خدا از رفتن به روضه خودداری نمایید .به خاطر همین خودداری امید است ثواب روضه‌ی مقبول را دریافت کنید

سرمایه دار عزیز!

به جای آنکه با تکبر از مجلس به خاطر نقص‌هایش رو بر گردانی و شان خودت را والاتر ازشان مجالس اهل بیت بدانی ،دست به جیب کن و مشکلات مالی هیئت را حل کن .بسیاری از بی نظمی‌ها و نقص‌ها ،برخاسته از جیب خالی هیئت‌هاست .حرّ بن یزید ریاحی اگر در مقابل نام حضرت فاطمه تواضع نمی‌کرد به آن مقام نمی‌رسید .تواضع در برابر اهل بیت یکی از سکوهای پرتاب به سمت آسمان هدایت است .

خادم عزیز

ضمن اینکه از شما التماس دعا داریم از شما می‌پرسیم آیا خدمه‌ای هرچند زحمت زیادی کشیده باشد و مسئولیت مهمی داشته باشد،مجوز دارد با میهمانان اگرچه با غفلت رفتار کنند بداخلاقی کند؟مواظب باشید خستگی و کم حوصلگی روی رفتارتان تاثیر نگذارد.مخصوصا مواظب روح حساس بچه‌ها و نوجوانان باشید .

انسی نوش آبادی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.