تبیان، دستیار زندگی
ناکامی ، تحت فشار بودن ، ناتوانی در تصمیم گیری ، وقایع و دگرگونی های زندگی ، همه و همه می تواند در جسم و جان انسانها تاثیر گذارد و گاه آنان را از پای درآورد . البته هستند افرادی که راه مقابله با این حوادث را می شناسند و با جراتی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی زندگی ضربه فنی ات می کند

ناکامی های زندگی و راهکارهای مقابله با آن (1)


ناکامی ، تحت فشار بودن ، ناتوانی در تصمیم گیری ، وقایع و دگرگونی های زندگی ، همه و همه می تواند در جسم و جان انسانها  تاثیر گذارد و گاه آنان را از پای درآورد . البته هستند افرادی که راه مقابله با این حوادث را می شناسند و با جراتی بی بدیل ، دل به دریای مشکلات می سپارند ، یک تنه بر حل آن می کوشند و می خندند ، تا دنیا به همت شان بخندد . در این مقاله به ذکر ناکامی ها و انواع تعارضات زندگی می پردازیم و در مقاله ی بعد ، راهکارهای مقابله با مشکلات را مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وقتی زندگی ضربه فنی ات می کند

ناکامی

همه ی ما ناکامی را تجربه کرده ایم ؛ وقتی  راه رسیدن به یک هدف بسته می شود یا دستیابی به آن به تاخیر می افتد ، ناکامی رخ می دهد . ناکامی ها گاه خفیف و سطحی هستند مثل : ساعت ها انتظار در صف سینما و تمام شدن بلیط ، یا به دست آوردن نمره ی ضعیف در یک امتحان ؛ گاهی نیز شدید هستند مثل : از دست دادن شغل ، یا اخراج از دانشگاه  .

احساس تحت فشار بودن

گاهی در انسانها احساس تحت فشار بودن یا تحمیل  ایجاد می شود . این احساس ، هنگامی به وجود می آید که به شخصی مسئولیتی داده می شود که بیش از اندازه است و همه ی توانایی های او را در بر می گیرد . در واقع این حالت هیجانی زمانی در فرد ایجاد می شود که او مسئولیتی برعهده دارد و برای این مسئولیت تلاش می کند و برای انجام دادن آن بیش از توانش درگیر می شود.

تعارضات

تعارض ، عبارت است از یک حالت هیجانی منفی که فرد در انتخاب یکی از دو هدف ، در حالت یک بوم دو هوا می ماند و در تصمیم گیری خود ناتوان می گردد.

روان شناسان سه نوع تعارض را شناسایی کرده اند :

تعارض بین دو انتخاب خوب

در این نوع تعارض ، فرد باید دست کم از بین دو راه حل خوشایند یکی را انتخاب کند . مثلا وقتی یکی از دوستان ، شما را به مهمانی و دیگری به سینما دعوت می کنند یا مادری که بین انتخاب شغل مهم و انجام مسئولیت های مادری که هر دو برای او موقعیت های خوشایندی اند ، دچار تردید می شود .

در این تعارض ، فشار روانی کمتر از انواع دیگر است ، چون هر نوع انتخاب فرد ، نتیجه مثبت و خوشایندی دارد ، ولی در صورت طولانی شدن تصمیم گیری ، ممکن است به فرد فشار وارد شود.

در مقابله با فشار روانی ، افرادی که در تصمیم گیری هایشان انعطاف پذیری بیشتری دارند موفق ترند

تعارض بین دو انتخاب بد

در این تعارض فرد باید دست کم از بین دو موقعیت ناخوشایند یکی را انتخاب کند و هر انتخاب او به نتیجه گیری منفی منجر خواهد شد . برای مثال فردی را در نظر بگیرید که دندان درد دارد ، ولی از دندان پزشک می ترسد ، این فرد باید از بین این دو مو قعیت ناخوشایند یکی را انتخاب کند ؛ یا درد دندان را تحمل کند یا به دندان پزشک که از آن می ترسد مراجعه کند . در این نوع تعارض ، فشارروانی که به فرد وارد می شود بیشتر از انواع دیگر است ، چون هر نوع انتخاب وی ، نتیجه منفی و ناخوشایندی دارد .

تعارض بین یک انتخاب خوب و یک انتخاب بد

در این نوع تعارض فرد در موقعیتی قرار دارد که مجبور می شود بر چیزی رضایت دهد که هم پیامدهای خوشایند و هم پیامدهای ناخوشایند دارد ، برای مثال شیرینی چیز خوشمزه ای است ، اما آدم را چاق هم می کند .

یا مثلا اگر تعطیلی آخر هفته را به پارک و گردش برویم ، کار خوشایندی است ، اما از دست رفتن فرصت مطالعه برای کنکور چیز اضطراب آوری است.

وقتی زندگی ضربه فنی ات می کند

وقتی کسی هدفی در پیش دارد که هم خواستنی است و هم خطر بار ، ممکن است مدتی سرگردان شود تا سرانجام بتواند درباره اش تصمیم بگیرد.چنین کسی وقتی از هدف دور است ، آن را خواستنی می بیند ؛ بنابراین ، سعی می کند به آن برسد ، اما هر چه به هدف نزدیکتر می شود ، بیشتر احساس خطر می کند . تقریبا بیشتر جوانانی که ازدواج می کنند این تعارض راتجربه می کنند . وقتی مراسم خواستگاری و نامزدی است ، شور و شوق طرفین زیاد است  ، ولی هر چه به روز عروسی نزدیکتر می شوند ، اضطراب و ترس از ازدواج به سراغشان می آید .

این نوع تعارض در زندگی ما به کرات اتفاق افتاده است و همه ی ما فشار روانی حاصل از آن را تجربه کرده ایم .  در مقابله با این نوع فشار روانی ، افرادی که در تصمیم گیری هایشان انعطاف پذیری بیشتری دارند موفق ترند.

دگرگونی های زندگی

در طول زندگی ، همه ما با تغییرات و رویدادهای مهم خوشایند یا ناخوشایند روبرو می شویم که زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهند و باید با آن ها سازگار شویم . از جمله این تغییرات ، ازدواج یا فوت یکی از اعضای خانواده ، تغییر شغل و یا تغییر محل سکونت است که فشار روانی به همراه می آورد .

مواجه شدن با تعدادی از موقعیت ها و دگرگونی ها در یک زمان کوتاه ، بهداشت روانی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. هر کدام از این اتفاقات تا اندازه ای می تواند بر ما فشار آورد . روان شناسان برای هر کدام از موارد ، یک نمره در نظر گرفته اند . برای مثال شدت فشار روانی ازدواج 50، مرگ همسر 100 و درگیری جزئی با قانون 11 در نظر گرفته شده است.

روان شناسان بر اساس جمع این نمره ها می توانند رابطه ی دگرگونی های زندگی را با بهداشت روانی پیش بینی کنند . آن ها در پژوهش های خود نشان دادند افرادی که امتیاز آن ها 300 یا بیشتر از 300 باشد ، دو برابر اشخاصی که کمتر از 300 درجه فشار روانی را تجربه می کنند بیمار می شوند . برای مثال در اشخاصی که مبتلا به سرطان سینه یا سردردهای میگرنی بودند ، نسبت به افراد سالم دگرگونی های زندگی بیشتری مشاهده شد.

برخی متخصصان معتقدند که گرفتاری های روزانه خیلی بیشتر از رویدادهای زندگی فشارزایند . در واقع می توان گفت که وقتی یک رویداد مهم در زندگی رخ می دهد ، گرفتاری های روزانه خود به خود افزایش می یابد

البته تاثیرات فشار روانی برای هرکس متفاوت است . مثلا برای برخی از افراد ، بیکاری طولانی ، بیشتر از مرگ یکی از عزیزان می تواند فشار روانی ایجاد کند و سبب بیماری شود.

انسان ها، در ادراک از رویدادها ، تفاوت های زیادی دارند ، به طوری که یک رویداد معین برای یکی ، فشار روانی شدید ایجاد می کند ، اما برای دیگری هیچ فشار روانی به همراه نمی آورد . مثلا تعویض خانه و نقل مکان به محیط دیگر ، ممکن است برای یکی کاملا فشارزا باشد و برای دیگری اصلا فشارروانی ایجاد نکند.

وقایع روزمره زندگی

علاوه برانواع مختلف دگرگونی ها و وقایع مهم ، که سبب فشار روانی در زندگی فرد می شوند ، فشارزاهای روزانه ای نیز وجود دارند که به ظاهر بی معنا و کم اهمیت به نظر می رسند ، مثل گم کردن کلید ، پیدا نکردن جای پارک برای اتومبیل ، ایستادن در صف نان و اتوبوس ، جر و بحث با یک فروشنده گستاخ ، نپرداختن به موقع پول آب ، برق و تلفن و ...

وقتی زندگی ضربه فنی ات می کند

هر کدام از اینها ممکن است به منبع مهم فشارروانی تبدیل می شوند و بهداشت روانی را با نوسان های زیان آور مواجه کنند . مثلا پژوهش های مختلف نشان داده اند ، اشخاصی که گرفتاری های روزانه را بیشتر تجربه می کنند ، بیشتر مبتلا به انواع سر دردها ، عفونتهای گلو و آنفولانزا می شوند .

برخی متخصصان معتقدند که گرفتاری های روزانه خیلی بیشتر از رویدادهای زندگی فشارزایند . در واقع می توان گفت که وقتی یک رویداد مهم در زندگی رخ می دهد ، گرفتاری های روزانه  خود به خود افزایش می یابد. مثلا طلاق به عنوان یک واقعه یا دگرگونی مهم زندگی ، ممکن است در مدت زمان طولانی دهها گرفتاری روزمره به وجود آورد : فرد مطلقه ، علاوه بر آنکه همه مسئولیت های زندگی مثل مراقبت از بچه ها و تربیت آنان ، انجام امور منزل ، خرید و امرار معاش به عهده ی خود فرد می افتد ، برخورد و نگرش دیگران به افراد مطلقه نیز فشارزاست .

البته همیشه و همیشه باید به این نکته ی مهم  توجه کنیم که دو چیز بر سلامت روانی فرد تاثیر دارد :

**  تفاوت های فردی

** چگونگی ادراک افراد از وقایع مهم و گرفتاری های روزمره زندگی.

چه بهترکه با نگاهی وسیع به دنیا بنگریم و مشکلات را در دل دریایی خود ، رها و بی باک هضم نمائیم .

در مقاله ی بعد ، راهکارهای مقابله با فشار روانی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

هنری به نام بخشش

آرام بخش ترین حس دنیا

جراتمند باش بدون تجاوز به دیگران

دوران سرنوشت ساز جوانی

نترس، قاطعانه بایست و بگو نه!

مجهز شدن برای زندگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.