تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتاب های «زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران» و « چگونه مرد زندگی‌ام را درک کنم».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان زوج‌ها


معرفی کتاب های «زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران» و « چگونه مرد زندگی‌ام را درک کنم».


زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران

زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران/ مرتضی بهشتی/ انتشارات نیستان/ 312 صفحه با قیمت 7500

نویسنده کتاب «زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران» تلاش دارد در این کتاب با زبان نزدیک به جامعه خودمان در مورد بایدها و نبایدهای زندگی صحبت و با رویکرد ایرانی – اسلامی به زندگی زن و شوهر نگاه شود.

در این کتاب نویسنده تلاش دارد که از آرمان گرایی و آسمانی نگریستن به زندگی مشترک و ازدواج جلوگیری شود و با زبان نزدیک به جامعه خودمان در مورد بایدها و نبایدهای زندگی صحبت شود و به همین دلیل جغرافیای اجتماعی زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران انتخاب شده است که با رویکرد ایرانی – اسلامی به زندگی زن و شوهر نگاه شود.

در بخش هایی از این کتاب می خوانیم: «سخن در مورد خانواده و موضوعات پیرامونی آن از دیرباز مورد توجه پژوهشگران و خردورزان بوده است و هر صاحب قلم و صدایی، می‌خواست بنیان و کارکردهای خانواده را از پلیدی ها و زشتی ها دورساخته و نهاد خانواده را از بی سروسامانی نجات داده و باعث همدلی و دوستی بیش از پیش، بین ارکان و اعضای خانواده شود. خانواده می تواند منشأ تحولات عظیم فردی و اجتماعی و رشد ارزش های انسانی باشد. خانواده به عنوان یک واحد یا نهاد جهانی، در جوامع مختلف، کم و بیش دارای کارکردها و وظایف مشترکی است. کارکرد مطلوب در خانواده باعث می شود تا روابط مختلف عاطفی، روانی و حتی اقتصادی و اجتماعی در میان یک جامعه به بهترین شکل خود صورت پذیرد. بالا بردن سطح بهره وری و بهره گیری از توانایی ها و پتانسیل های مختلف افراد جامعه، منوط به توجه ویژه به نهاد خانواده است.

خانواده های امروز به دنبال تغییر در الگوهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظایر آن، دچار بحران های مختلفی شده اند و شنیده ها و دیده ها حکایت از آن دارد که روابط درون خانواده، روابط بین اولیاء، میزان رشد جمعیت، نقش های سیاسی و اجتماعی موجود در خانواده و عناصری از این قبیل باعث پدید آمدن بحران در خانواده شده است. عامل اقتصادی نیز نقش مؤثری در پیدایش بحران در خانواده ایفا می کند. تغییر الگوها، بالا رفتن میزان مصرف در خانواده ها، ناهماهنگی بین میزان درآمد و هزینه ها و همچنین گسست نسل ها، باعث پیدایش بحران در این نهاد گردیده است (منظور از «گسست نسل ها» تفاوت ارزشی بین دیدگاه های اولیاء و فرزندان است). مواردی از قبیل رشد جمعیت، مسئله اقتصادی، اختلاف والدین با یکدیگر، تنش های سیاسی و اجتماعی، در ایجاد بحران نقش دارند که با مطالعات مستمر و برنامه ریزی عملی باید بتوان تا حدی بحران در خانواده را مهار و کنترل کرد، در غیر این صورت این بحران به نسل های بعد و ابعاد مختلف خانواده منتقل خواهد شد.

همزیستی، ازدواج، روابط بین زن و مرد، روابط بین اولیاء و فرزندان و همچنین میزان وابستگی در خانواده های امروز، دچار مشکل شده است و هر کدام از زمینه های یاد شده، نیاز به اصلاح، مشاوره و برخوردهای مناسب دارد؛ در غیر این صورت بحران هرچه بیشتر تشدید می شود. یکی از نمودهای بحران، در ازدواج های ناموفق و متلاشی شده منعکس است. این امر موجب می شود تا نظم عاطفی کودک در خانواده دچار مشکل گردد، بزهکاری افزایش یابد، ترک تحصیل و جدا شدن از خانواده افزایش یابد و به طور کلی رفتارهای نابهنجار هر چه بیشتر در خانواده ها گسترش یابد، که دنیای صنعتی بیش از جهان سوم با این وضعیت روبه روست.»

چگونه مرد زندگی‌ام را درک کنم

چطور با مرد زندگی خود ارتباط برقرار کنید؟

چگونه مرد زندگی‌ام را درک کنم/ جان گری/ مترجم: الهام آرام‌نیا و شمس الدین حسینی/ انتشارات پیکان/ 122 صفحه و 1650 تومان

این کتاب جمع و جور راهنمای ارزشمندی است برای این‌که بیاموزید چطور با مرد زندگی خود ارتباط برقرار کنید و رابطه عاشقانه خود را عمیق”‹تر کنید.

در معرفی این کتاب آمده است: «مریخی‌ها و ونوسی‌ها یکدیگر را ملاقات کردند، عاشق هم شدند و ارتباط شادی داشتند چون تفاوت‌های یکدیگر را می‌پذیرفتند و به آن احترام می‌گذاشتند. سپس آن‌ها تصمیم گرفتند به زمین برگردند اما فراموش کردند که از دو سیاره متفاوت هستند. این کتاب راهنمای ارزشمندی است برای این‌که بیاموزید چطور با مرد زندگی خود ارتباط برقرار کنید. دکتر جان گری به شما می‌گوید که چه‌طور ارتباط عاشقانه خود را عمیق‌تر کنید.»

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرآنلاین