تبیان، دستیار زندگی
شوره یا پوستۀ سر عارضۀ رایجی است؛ چراکه یک‏سوم افراد از این مشکل رنج می‌برند. شوره‏های مزمن را باید با درمانی کامل برای همیشه از بین برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه‏طور می‌توان از شر شوره مو رها شد؟


شوره یا پوسته سر عارضه رایجی است؛ چراکه یک‏سوم افراد از این مشکل رنج می‌برند. شوره‏های مزمن را باید با درمانی کامل برای همیشه از بین برد.


شوره‏ها: تجدید بسیار سریع پوست سر

شوره سر

شوره به علت تجدید و بازسازی بسیار سریع سلول‏های پوست سر ایجاد می‌شود. سلول‏های مرده به شکل پودری سفید یا ورم‏های کوچک و چرب از پوست سر جدا می‌شوند. (پوسته)

حواستان باشد! نباید وضعیت شوره‏دار را با مراقبت نامناسب مو اشتباه بگیرید. در واقع، شامپو یا نرم‏کننده‏ای که به خوبی آب‏کشی نشوند، ممکن است روی موها رسوب کنند و با کثیفی‏ها و گرد‏وغبار ترکیب شوند. به این ترتیب توده‏های کوچک سفید رنگی شبیه به شوره پدید می‌آیند ـ که البته شوره نیستند ـ !

دو نوع شوره وجود دارد: خشک و چرب

شوره‏های خشک به پوست سر نمی‌چسبند و از لحاظ ظاهری، چندان ناخوشایند و بدظاهر نیستند.

بالعکس، زمانی که شوره ها چربند، بزرگ‏ترند و تمایل به چسبیدن روی موی سر دارند؛ درنتیجه مشکلات قابل توجهی را با خود به همراه دارند.

شوره‏ها در درازمدت باعث ایجاد خارش می‌شوند. همچنین می‌توانند علت ریزش مو به علت خفگی پوست سر باشند.

ضمناً شوره‏ها می‌توانند محیطی ایده‏آل برای تکثیر قارچ‏ها را فراهم آورند.

درمان‏های موجود برای مقابله با شوره‏ها کدامند؟

شوره سر

شوره از هر نوعی که باشد، اولین اقدامی که در مقابل آن باید انجام داد، همان روش‏های پیشگیری و رعایت سخت‏گیرانه اصول بهداشتی و شست‏وشوی موها به میزان ضروی است (شست‏وشوی موها، یک بار در روز، بر خلاف آن‏چه گفته می‌شود، عوارض جانبی ندارد).

اگر شوره‏ها خشک باشند، لوسین‏ها، کرم‏ها و شامپوهای ضد شوره معمول، برای جلوگیری از پیشرفت این فرآیند، کافی هستند. این محصولات بر پایه روغن گیاهان سندروس و قطران تهیه می‌شوند و حاوی سولفات سلنیوم، روی و ... هستند. آنها بر فرآیند جدا شدن پوسته‏ها اثر می‌گذارند و تجدید و بازسازی سلول‏ها را سریع‏تر می‌کنند.

اگر شوره‏ها چرب هستند، باید بر روی تولید سبوم کار کرد. البته استفاده ار درمان با مواد ضدقارچ و اسید سالسیلیک که تراکم‏ها را از بین می‌برد، نیز مؤثر است.

برای تأثیر بیشتر، دوره درمان شوره‏ها حداقل باید یک دوره "ده روزه" و به میزان دو بار شامپو زدن در هفته طول بکشد؛ شامپو باید حداقل پنج دقیقه روی موها باقی بماند.

همیشه احتمال بازگشت شوره‏های بسیار مزمن وجود دارد. عوامل زیادی برای بازگشت این شوره‏ها وجود دارند:

استرس، تغییرات هورمونی، عدم رعایت بهداشت، استفاده بیش از حد از ژل و دیگر فرآورده‏های آرایش مو و...

در این موارد باید با نظر متخصص پوست از درمان‏های ضد شوره استفاده کنید.

منبع: سیمرغ


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: hasantaleb