تبیان، دستیار زندگی
جهاد اقتصادی ،جهاد عملی با عزم و ابزار كامل، جوشش غرور ملی، اعتقاد راسخ به ارزش‌های معنوی كه در جهاد وجود دارد، رجحان كار و كوشش بر منافع و تعاملات فردی و گذشت از غرور و كبر ناشی از منیت‌های فكری و جناحی و... است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رجحان كار برمنافع حزبی دراقتصاد


جهاد اقتصادی ،جهاد عملی با عزم و ابزار كامل، جوشش غرور ملی، اعتقاد راسخ به ارزش‌های معنوی كه در جهاد وجود دارد، رجحان كار و كوشش بر منافع و تعاملات فردی و گذشت از غرور و كبر ناشی از منیت‌های فكری و جناحی و... است.


جهاد اقتصادی

از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 تاكنون دشمنان بویژه آمریكا همواره و با ابزار‌های گوناگون لحظه‌ای از تلاش علیه موفقیت و فراگیر شدن این نهضت اسلامی و ضداستكباری فروگذار نكرده‌اند؛ در برهه‌ای نمود اصلی این تلاش در مبارزه نظامی بوده و در برهه‌ای مبارزه فرهنگی و سیاسی غلبه داشته است اما آنچه امروز محور اصلی مبارزه دشمنان با انقلاب ملت ایران قرار گرفته، مبارزه و تحریم اقتصادی است. در شرایطی كه در سومین سال از دهه‌ پیشرفت و عدالت قرار داریم و از سوی دیگر با پیدایش موج اسلام خواهی و ظلم‌ستیزی كه در دنیای اسلام به ‌وجود آمده است، این احساس ایجاد می‌شود كه در ملت‌های منطقه هم پیشرفت و عدالت محقق خواهد شد. با وجود چنین شرایطی رهبر معظم انقلاب این سال را "سال جهاد اقتصادی " نامگذاری كردند و از تمام مسؤولان كشور در همه دستگاه‌ها و همچنین همه آحاد مردم خواستند در عرصه اقتصادی، جهادگونه و با فرهنگ مجاهدت وارد شوند.

امروز رشد و پیشرفت خاص و شتابنده اقتصادی ایران به عنوان كشوری كه چشم بسیاری از ملت‌های منطقه به وضعیت و شرایط آن دوخته شده؛ مساله مهمی در نگاه بین‌المللی است  بالندگی اقتصادی ایران اسلامی می‌تواند در نگاه ملت‌های مسلمان منطقه به شكل‌گیری الگویی برآمده از اسلام در رفع معضلات اقتصادی منجر شود. در حقیقت جهاد اقتصادی در اینجا وسیله‌ای‌ است برای یك الگوسازی جهانی.

جهاد اقتصادی امروز با جهاد دیروز یك‌تفاوت اساسی دارد كه امروز در شرایط امنیت و آسایش و آرامش قرار داریم و این می‌تواند یك ‌فرصت ایده‌آل باشد برای كار بیشتر و سازندگی در تمام ‌نقاط كشور

به هر حال جهاد اقتصادی برای آنچه منظر و نگره رهبر انقلاب در این سال تحول است جهاد عملی با عزم و ابزار كامل، جوشش غرور ملی، اعتقاد راسخ به ارزش‌های معنوی كه در جهاد وجود دارد، رجحان كار و كوشش بر منافع و تعاملات فردی و گذشت از غرور و كبر ناشی از منیت‌های فكری و جناحی و مآلا به خدمت درآمدن بسیاری از نیروهایی است كه دیروز در جبهه نظامی از مرز و بوم كشور دفاع می‌كردند و امروز این نبرد به میدان‌های صنعتی و كشاورزی كه نیاز وسیع به تغییر و تحول دارند باید كشیده شود.

جهاد اقتصادی

جهاد اقتصادی امروز با جهاد دیروز یك‌تفاوت اساسی دارد كه امروز در شرایط امنیت و آسایش و آرامش قرار داریم و این می‌تواند یك ‌فرصت ایده‌آل باشد برای كار بیشتر و سازندگی در تمام ‌نقاط كشور.

در سال جهاد اقتصادی مدیریتی حداقل در حد مدیریت بحران است كه اگر این اتفاق صورت نگیرد نتیجه و عملكرد دستگاه‌های اجرایی و عمومی كشور چیزی بیش از سال قبل نخواهد بود. خصوصیت حاكم بر نظام و مردم كه مبتنی بر نگره اسلام است و هر حركتی با نیت و توجه می‌تواند به منزله جهاد تلقی شود و مدیریت ناب و خالص با درك و شعور دین مبین اسلام می‌تواند فرآیندی قابل قبول در حركت جهادی سال‌جاری را مدیریت كند و از كشور پهناور و غنی ما مدینه فاضله‌ای را به وجود آورد كه خواست مردم و مطالبه و دغدغه جدی ولایت است.

بالندگی اقتصادی ایران اسلامی می‌تواند در نگاه ملت‌های مسلمان منطقه به شكل‌گیری الگویی برآمده از اسلام در رفع معضلات اقتصادی منجر شود. در حقیقت جهاد اقتصادی در اینجا وسیله‌ای‌ است برای یك الگوسازی جهانی.

قطعا رهنمود رهبر انقلاب در انتخاب این نماد به حسب ضرورت اجرای كامل طرح تحول اقتصادی است تا این طرح در ابتدای مسیر خود، با توزیع مبلغی به عنوان یارانه یك‌ هدف غایی قرار نگیرد زیرا یارانه‌بگیر الزاما باید در مسیر تولید ثروت قدم بردارد و از مصرف‌كننده صرف ثروت و منابع خارج شود و با تولید ثروت از حداقل‌های رفاه اجتماعی به سطح استانداردهای بین‌المللی برسد، در این صورت هم رشد اقتصادی كشور بهبود خواهد یافت و هم بهره‌وری افزایش یافته و به تبع آن بیكاری در كشور محدود و نرخ آن مقبول خواهد شد.

بالندگی اقتصادی ایران اسلامی می‌تواند در نگاه ملت‌های مسلمان منطقه به شكل‌گیری الگویی برآمده از اسلام در رفع معضلات اقتصادی منجر شود. در حقیقت جهاد اقتصادی در اینجا وسیله‌ای‌ است برای یك الگوسازی جهانی

هنوز یادمان نرفته جهاد سازندگی در حالی كه اتاق مناسب برای مدیران خود نداشت بزرگ‌ترین فعالیت‌های اقتصادی را در بخش‌های كشاورزی، صنعت و خدمات صورت می‌داد و گروه عظیمی نیز در خدمت بخش‌های مختلف دفاع مقدس تمهیدات لازم را برای دفاع فراهم می‌كردند. جهاد اقتصادی امروز با جهاد دیروز یك‌تفاوت اساسی دارد كه امروز در شرایط امنیت و آسایش و آرامش قرار داریم و این می‌تواند یك ‌فرصت ایده‌آل باشد برای كار بیشتر و سازندگی در اقصی‌نقاط كشور.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: وبلاگ chaei

لینک مرتبط :

به فرمایشات رهبری عمل شده است؟

جهاد اقتصادی و افق 14 سال پیش رو

بازار سکه و شعار جهاد اقتصادی

کسب روزی حلال نوعی جهاد

جهاد اقتصادی و پیشرفت بومی

جهاد اقتصادی با تکیه بر مبانی دین

ملزومات تحقق جهاد اقتصادی

آیا شرایط حاضر عادلانه است؟