تبیان، دستیار زندگی
اغلب افراد برحسب دانش، علاقه، تجربه، استعداد، گذراندن دوره‌های آموزشی و در نهایت حرفه خانوادگی، نسبت به فعالیتی توجه نشان می‌دهند و آن‌را در جایگاه یک ارزش و کسب‌و‌کار می‌پذیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه شغل ایده‌آل خود را بیابیم؟


اغلب افراد برحسب دانش، علاقه، تجربه، استعداد، گذراندن دوره‌های آموزشی و در نهایت حرفه خانوادگی، نسبت به فعالیتی توجه نشان می‌دهند و آن‌را در جایگاه یک ارزش و کسب‌و‌کار می‌پذیرند.


اغلب افراد برحسب دانش، علاقه، تجربه، استعداد، گذراندن دوره‌های آموزشی و در نهایت حرفه خانوادگی، نسبت به فعالیتی توجه نشان می‌دهند و آن‌را در جایگاه یک ارزش و کسب‌و‌کار می‌پذیرند.

این پذیرش به معنای قبول یک حرفه و منبع درآمد است و در هر مرحله‌ای، ویژگی‌هایی دارد. اما مهم‌ترین معضل، تخصص قشر جوان و تحصیل‌کرده و تطابق‌ناپذیری شرایط آرمانی برای حضوری فعال در عرصه‌های مختلف است. فقدان محیطی مناسب برای تبدیل فضای تئوری و آزمایشگاهی دانشگاه‌ها به میدان پویای واقعیت‌ها، تجربه‌ها و لمس خطرات، جوان امروزی را در هاله‌ای از ایده‌آل‌ها و واقعیت‌ها حیران کرده و قدرت تصمیمی عاقبت‌اندیشانه را از وی بازداشته است. اما به راستی چگونه می‌توان میان فضای پرالتهاب و تب‌دار بازارهای تجاری، به مطلوب و مقصود رسید؟

به جز رؤیاهای دوران کودکی و علایق وابسته به آن، اکنون در مرحله جوانی، نه تنها خواسته‌ها تغییر کرده‌اند، بلکه افکار، استعدادها و نیازها نیز با توجه به گذشتن از مراحل مختلف، وارد عصر تازه‌ای شده‌اند. پیوند میان خواسته‌های کودکی، نوجوانی و در نهایت جوانی، حدود داشته‌ها، استعدادها و اهداف را مشخص خواهد کرد. با ارزیابی این سه مرحله و بازبینی افکار خود، هدف نهایی و تصمیم شغلی‌تان را اجرا کنید.

تحصیلات

دانشگاه تهران

جوانی، تبلور رؤیاهای دوران کودکی و نقطه عطفی در شروع اهداف است. در این مرحله افراد با پیش‌زمینه‌ای از علایق دوران کودکی، به مرحله‌ای بزرگ‌تر قدم می‌گذارند؛ اما در ادامه ممکن است شرایط تغییر کنند و رسیدن به مقصود، مشروط به گذشتن از موانع مختلفی باشد.

رابطه فوق‌العاده نزدیکی میان تفکرات دوران کودکی، علایق و استعدادهای دوران نوجوانی و در نهایت ادامه تحصیل و انتخاب شغل در مرحله جوانی وجود دارد. از این دیدگاه، ادامه تحصیل بیشتر مانند گذراندن دروس پیش‌نیاز در دوران کودکی و نوجوانی و تبلور و انتخاب اصلی در دوران جوانی است. زیرا ذهن با پیروی از مقطعی حساس در نوجوانی، برای رسیدن به مرحله پایانی تلاش می‌کند. بنابراین نیمی از انتخاب‌های شغلی و تحصیلی، ریشه‌ای عمیق در دوران کودکی دارند.

تخصص

در جایگاه یک متخصص، شرایط بسیار مناسبی به لحاظ کاری برای شما فراهم خواهد شد؛ اما تطبیق یافتن با شرایط کاری جدید، همیشه جزء معضلات کارجویان به حساب می‌آید. امروزه فن‌آوری‌های جدید، امکان بازاریابی مشاغل فنی را آسان‌تر کرده‌اند و کارجویان دیروز و متخصصین امروز، با استفاده از مدرک تحصیلی، تجربه، مهارت و علاقه ستودنی خویش، به راحتی در بازارهای تجاری مقصد خویش را بازمی‌یابند. اما چنین ویژگی‌ای درباره همه مشاغل صدق نمی‌کند. مشاغل علوم انسانی و تجربی به دلیل نیاز به تأسیس مؤسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، همیشه با بحران بیکاری، ازدیاد قشر تحصیل‌کرده و در نهایت فقدان فضای کاری امن مواجه هستند. در چنین شرایطی با استفاده از اقدامات مؤثر و برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلندمدت، می‌توان تا حدودی این معضل را حل کرد.

انتخاب شغل

کار-شغل

همان طور که برای مسافرت از شهری به شهر دیگر، به راهنما و نقشه نیاز داریم؛ برای یافتن شغل ایده‌آل نیز باید خودمان را ارزیابی کنیم. اما یافتن مسیر مناسب و درک استعدادها و علایق، مرحله‌ای حساس و حائز اهمیت است که نیاز به بررسی و تحقیقی جامع دارد. علایق تغییر می‌کنند، افکار متعالی می‌شوند و در نهایت تصمیمات جدیدتر و حساب‌شده‌تر، جایگزین برنامه‌ها و اهداف قبلی می‌شوند. اما در این میان ذهن خلاق و پویا به طور مداوم رشته‌ها، مشاغل و راهبردهای متفاوتی را می‌آزماید تا سرانجام به مقصود اصلی خویش برسد. درک این مسأله که چگونه می‌توان از مشکلات و موانع گذر کرد و پله‌های ترقی را پیمود، نشان‌دهنده نخستین تغییرات و اراده‌ای راسخ برای عبور به مراحل بالاتر است. بنابراین با دیدگاهی مثبت و برنامه‌ای هدف‌مند، مسیر خویش را بشناسید و در راستای الگوهایی که خودتان برای آینده تعیین کرده‌اید، گام بردارید.

راهبرد اول

بازخوانی و بازبینی موفقیت‌ها و شکست‌های مراحل مختلف تحصیلی و کاری، معیاری مستند و ارزش‌مند برای رسیدن به الگویی واحد است. بدین طریق می‌توانید استعدادها، توانایی‌ها و اهداف خود را بشناسید و روی برترین توانایی‌های خویش، سرمایه‌گذاری کنید. رشته تحصیلی و شغلی خویش را بر اساس بالاترین نمرات دوران تحصیل و مهارت‌هایی که تا کنون کسب کرده‌اید، انتخاب کنید؛ سپس با استفاده از الگوها و رشته‌های تحصیلی مورد نظر، سه گزینه و یا سه اولویت را برگزینید و درهمان راستا اهداف خودتان را دنبال کنید. در نهایت پس از پایان تحصیلات دانشگاهی و گذراندن دوره عملی، رزومه خود را برای همکاری به چندین شرکت ارسال کنید. همیشه به یاد داشته باشید "تخصص و تجربه" کلیدهای موفقیت شما در هر کاری هستند. بنابراین سعی کنید نفر اول رشته خود باشید و با پیروی از اصول و قوانینی که برای آینده خود ترسیم کرده‌اید، به مقصد نزدیک‌تر شوید.

راهبرد دوم

اگر شرایط ادامه تحصیل و امکان حضور در دانشگاه را ندارید، گزینه‌های متفاوت دیگری نیز وجود دارند. با توجه به اهمیت مشاغل فنی و جایگاه ارزش‌مند آن‌ها در میان جوامع مختلف، کسب مهارت و گذراندن دوره‌های آموزشی می‌تواند راه‌کارها و گزینه‌های دیگری را پیش روی شما قرار دهد. در واقع دوره‌های آموزشی، معادل با گذراندن دوره عملی در دانشگاه است. حتی در مرحله‌ای بالاتر از دانشجویان دانشگاه‌ها می‌توانید فضای واقعی محیط کار، فشارهای کاری، افزایش کارآیی و در نهایت اهمیت شغل خود را تجربه کنید. هیچ‌گاه در این مرحله ناامید نشوید؛ به یاد داشته باشید همه راه‌ها به دانشگاه ختم نمی‌شود. تنها نکته قابل اهمیت، تلاش، تداوم و اعتماد به نفس در انتخاب شغلی مطابق با استعدادها و توانایی‌های شما است. رشته‌های فنی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند و همیشه بازاریابان به دنبال متخصصینی کارآمد و باانگیزه هستند. تجربه افراد موفق همیشه الگویی ارزش‌مند برای ادامه و رشد افراد مستعد خواهد بود. بنابراین کافی است که خود را باور کنید و به دنبال استعدادتان بروید. شغل مورد نظرتان را بیابید و با کسب تجربیاتی ارزش‌مند، به فردی خلاق تبدیل شوید.

راهبرد سوم

این گروه از افراد، برخلاف دسته اول و دوم نه تنها شرایط حضور در دانشگاه و ورود مستقیم به بازارکار را ندارند و نمی‌توانند تجربه کنند، بلکه احتمال کسب مهارت در کارگاه‌های آموزشی و پرداختن به مشاغل فنی را نیز از دست می‌دهند. اما تنها اولویت آنان داشتن سرمایه و اعتماد به نفس است. سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس، شرکت‌های ساختمانی و یا در بخش‌های صنعتی و عمرانی، نه تنها موجب کارآفرینی می‌شود، بلکه اخذ وام و مشارکت با مراکز تجاری را نیز به همراه خواهد داشت. بنابراین در جایگاه یک سرمایه‌گذار و فردی که تجربه حضور در بازارهای تجاری را دارد، پس از تحقیق و ارزیابی بهترین گزینه‌های کاری، فعالیت خود را شروع کنید. اگر به راه‌اندازی واحدهای صنعتی و کارگاه‌های تولیدی علاقه‌مند هستید، می‌توانید علاوه بر به‌کارگیری نیروهای متخصص در زمینه‌های مختلف، یک کارآفرین خلاق و نمونه شوید. کافی است که با مطالعه دقیق و بررسی شرایط، فعالیت خودتان را آغاز کنید.

یک توصیه

انتخاب شایسته همیشه پیروی از خواسته‌ها نیست؛ میان ایده‌آل‌ها و توانایی‌ها، فاصله‌ای قابل جبران وجود دارد. درک این فاصله، یعنی شروعی برای پرش به مرحله آرمانی. به بیان دیگر، میان آن‌چه هستید، و آن‌چه می‌خواهید شوید، مرحله‌ای است که تنها خودتان با پیروی از اصول موفقیت و برنامه‌ریزی‌های هدف‌مند می‌توانید کسب کنید. اما عبور از این مرحله به پیش‌نیازی ارزش‌مند نیاز دارد و آن اعتماد به نفس و خودباوری است. بی‌شک با معجزه‌های ضمیر ناخودآگاه و عملکردهای شگرف آن در عرصه‌های مختلف آشنا هستید. بنابراین مانع اول، حصار ذهنی خود شماست که پیش از هر فعالیتی با ایجاد افکار و امواج منفی راه رسیدن به هر مقصودی را دشوار، غیرقابل دسترس و غیرممکن می‌کند.

این نکته را همیشه به خاطر بسپارید: برای رسیدن به جایگاهی که تا کنون آن‌را کسب نکرده‌اید، باید آدم دیگری شوید. این جمله به معنی تغییر الگوها، باورها و در نهایت اصلاح ذهن است.

کلام آخر

هیچ‌گاه برای شروع و موفقیت دیر نیست؛ مشکل اکثر افراد، ترس از شکست و موفق نشدن است. همیشه برای هر مشکلی، راه‌کاری منطقی وجود دارد؛ کافی است که خود را از افکار منفی دور کنید و با دیدگاهی کاملاً مثبت و هدف‌مند به آینده‌ای پرامید بنگرید. به یاد داشته باشید آینده متعلق به شماست. بنابراین آینده‌ای ایده‌آل برای خود بسازید و از رؤیاپردازی و افکار بیهوده دوری جویید.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: covert