تبیان، دستیار زندگی
شرکت Mobisanteدستگاه سونوگرافی قابل حملی را که در زمستان گذشته مجوز FDA سازمان نظارت بر غذا و دارو آمریکا برای حضور در بازار کسب کرده بود، رسما وارد دنیای عرضه و تقاضا کرد. این دستگاه که MobiUS اولترا سوند همراه نام دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستگاه سونوگرافی جیبی و قابل حمل

تازه هایی از دنیای دانش وفناوری (16)


در این مطلب در ادامه قسمت های  (1) و (2)  و (3) و (4) و (5) و(6) و (7) و (8) و (9) و (10) و (11) و (12) و (13)  و (14) و (15) به تازه ترین اخبار هفته دنیای علم و فناوری می پردازیم.

دستگاه سونوگرافی جیبی و قابل حمل

شرکت Mobisanteدستگاه سونوگرافی قابل حملی را که در زمستان گذشته مجوز FDA سازمان نظارت بر غذا و دارو آمریکا برای حضور در بازار کسب کرده بود، رسما وارد دنیای عرضه و تقاضا کرد. این دستگاه که MobiUS اولترا سوند همراه نام دارد، می تواند به راحتی در جیب جا شود و کارهای یک دستگاه سونوگرافی معمول را انجام دهد. بنابراین دیگر برای انجام بررسی های سونوگرافی نیازی نیست تا بیمار به مراکز تشخیصی-درمانی مجهز اعزام شود.

دستگاه سونوگرافی جیبی و قابل حمل

مطمئنا بسیاری از کلینیکها و مراکز درمانی در نقاط دورافتاده و محروم چشم انتظار رسیدن چنین دستگاههای هستند اما چیزی که در این میان می تواند امید این مراکز را کمرنگ کند قیمت بالای دستگاه (حدود 7500 دلار) است؛ البته شرکت سازنده وعده داده است که در صورتی که سفارشهای بیشتری برای خرید این دستگاه بگیرد می تواند قیمت را تا نصف پایین بیاورد.

مشکل دیگر تکنولوژی نسبتا قدیمی دستگاه است؛ مغز متفکر این دستگاه گوشی Toshiba TG01 است که بر پایه ویندوز 6.1 (قابل ارتقا به 6.5) کار می کند. هرچند انتخاب ویندوز بعنوان سیستم عامل پایه دستگاه با توجه به حضور سیلش چاتانی (از مدیران سابق مایکروسافت) در راس گروه سازنده موبی-یو-اس قابل پیش بینی بود، اما استفاده از نسخه قدیمی سیستم عامل کمی مایوس کننده است. با این وجود هنوز می توان امیدوار بود که این دستگاه با سرعت بخشیدن به تشخیص مشکلات اورژانس بیماران، ارزش 7500 دلار هزینه اش را داشته باشد و همچنین می توان امیدوار بود که ساخت چنین دستگاهی آغازگر حرکتی در ساخت دستگاههای بعدی بر پایه iOS و اندروید باشد.

Mobisante is a privately held pioneer in Mobile Health, developing point-of-care diagnostic solutions based on smartphone and web-based cloud services. We have created the world's first smartphone-based ultrasound imaging system MobiUS™. This award winning system, cleared by the Food & Drug Administration, brings ultrasound imaging within reach of health care professionals everywhere. MobiUS fuses the power and wireless connectivity of a smartphone with the Internet into a game-changing diagnostic solution that is personal and accessible, helping health care professionals practice better medicine and reduce costs

**************

کاغذ الکترونیکی انعطاف‌پذیر که می توان 260 بار از آن استفاده کرد

دستگاه سونوگرافی جیبی و قابل حمل

موسسه‌ تحقیقات فناوری صنعتی تایوان کاغذ الکترونیکی بسیار انعطاف‌پذیری ساخته است که هم قابل مصرف مجدد است هم بازنوشت‌پذیر و برای درج تصویر روی صفحه‌نمایش به برق نیاز ندارد.

مذاکره برای اعطای امتیاز این کاغذ الکترونیکی با شرکت چانگچون نیز در حال انجام است تا تولید آزمایشی آن از سال آینده آغاز شود.

این کاغذ الکترونیکی بازیافت‌پذیر است و می‌تواند جای کاغذ عادی چاپگرهای اداری را بگیرد. این کاغذ نه تنها از محصولات چاپگری بازنوشت‌پذیر و پرهزینه‌ موجود ارزان‌تر است بلکه هزینه‌ای هم‌ارز چاپ لیزری یا جوهرافشان سیاه سفید متعارف دارد.

این کاغذ ورقه پلاستیکی انعطاف‌پذیر و نازکی است که متن و سایر تصاویر را به کمک فناوری بلور مایع ویژه‌ای نمایش می‌دهد. برای چاپ کردن فایل‌ها این ورقه‌ها را از دستگاه ساده‌ای شبیه دستگاه‌های فاکس حرارتی قدیمی عبور می‌دهند که باعث گرم شدن لایه بلور مایع می‌شود و مولکول‌های آن را تیره یا روشن می‌کند. از این کاغذ به طور تقریبی 260 بار می‌توان استفاده کرد.

Taiwanese e-paper can be rewritten 260 times

The product uses a thermal printer, the same kind as that used in fax machines. When the message is no longer needed, the paper can be erased with the flip of a switch -- ready to be used up to 260 times.

Researchers at the Industrial Technology Research Institute, where the paper was developed, say it is the ideal replacement for the paper signs and posters that are now produced by the millions around the world.

"I think the greatest breakthrough was that traditional display devices usually require electricity to write, but our technology made it closer to how we would use normal paper," said John Chen, Vice President of the Institute and general director of the Display Technology Center.

"First, it does not require patterned electrodes -- it is very light, soft and rewritable. From this perspective, this is a true e-paper."

What makes the "i2R e-paper" stand out is its coating -- a plastic film covered with cholestric liquid crystal, a type of liquid crystal structured similarly to cholesterol molecules.

The compound does not require a backlight to print, and can produce different colours.

When connected to electricity, what's printed on the paper can be erased. There is also a modified printer that erases the paper by rolling it backwards.

An A4 sized piece of the e-paper, which is already in production, costs roughly $60 Taiwan dollars, or about $US2. Developers hope it will be available to consumers within two years.

"So far, it can be rewritten and cleared 260 times," Chen said.

**************

تعیین مزه گوجه فرنگی ها با استفاده از تکنولوژی به کار رفته در ام آر آی

خوشمزه یا بدمزه بودن هر غذا را ترکیبی از فرآیندهای فیزیولوژیک (سازوکار حیاتی) و سایکولوژیک(سازو کار روانی) تعیین می کند. بنابراین تاکنون ساخت سیستمی که بتواند خوشمزه بودن غذاها را تشخیص دهد کار سختی بوده است.

دستگاه سونوگرافی جیبی و قابل حمل

اما ظاهرا عده ای از پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ به فکر افتاده اند که از تکنولوژی تشدید مغناطیسی تکنولوژی به کار رفته در تهیه تصاویر برای تعیین کیفیت و مزه گوجه فرنگی ها استفاده کنند.

آنها ابتدا بر اساس یافته های تشدید مغناطیسی سطح قند و آمینو اسیدهای موجود در 18 نوع مختلف گوجه فرنگی را تعیین کردند. سپس انواع این گوجه فرنگی ها را به داوطلبین دادند تا آنها را بچشند و از لحاظ مزه و بافت گوجه فرنگی به این گونه ها نمره بدهند. بعد از آن اطلاعات مربوط به سطح و نوع مواد موجود در هر نوع گوجه فرنگی را با درجه بندی کیفی و کمی آن تطابق دادند تا الگویی برای تعیین تلخی، شیرینی، شوری، خوشمزه بودن، بدمزه بودن و حتی قوام و ساختار گوجه فرنگی به دست بیاورند.

محققین امیدوارند که سیستم ابداعی آنها بتواند بعنوان قسمتی از خط تولید کارخانه های کنسروسازی برای بهبود کیفیت محصولات به کار رود. می شود تصور کرد که در آینده کنسروها در طعمهای مختلف طبیعی دسته بندی و عرضه شوند و هرکس بتواند سازگار با ذائقه خودش یک نوع از آنها را انتخاب کند.

بخش دانش و زندگی تبیان

منابع:آی نیوز،نارنجی

mobisante