تبیان، دستیار زندگی
نگاهی به کارنامه جعبه جادویی در ماه محرم نشان می‌دهد که تلویزیون، امسال با پخش آثار تکراری و بازتولید نسخه‌های 90 دقیقه‌ای از مجموعه مختارنامه کار شاخص و عملکرد نوینی در این زمینه نداشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کم رونق تر از سالهای قبل


نگاهی به کارنامه جعبه جادویی در ماه محرم نشان می‌دهد که تلویزیون، امسال با پخش آثار تکراری و بازتولید نسخه‌های 90 دقیقه‌ای از مجموعه "مختارنامه" کار شاخص و عملکرد نوینی در این زمینه نداشته است.


عاشورا

علی دارابی معاون سیما بارها اعلام کرده که رسانه ملی در ایام مناسبتی از جمله محرم برنامه‌های ویژه‌ای برای سوگواری آماده پخش می‌کند، اما در محرم امسال این اتفاق تاکنون نیفتاده است. کافی است نگاهی به آثاری که پخش آن در دهه اول محرم از شبکه‌های مختلف شروع شده، داشته باشیم تا متوجه شویم دستان تلویزیون در ایام محرم امسال در بخش آثار نمایشی همچون سال‌های گذشته پر نبوده است.

تلویزیون در محرم‌ سال‌های گذشته پخش مجموعه‌هایی همچون "شب دهم"، "معصومیت از دست رفته"، "سفر سبز"، "روزهای اعتراض" و "پریدخت" را در کارنامه دارد، مسلماً با این کارنامه مخاطب انتظار دارد هر سال در ماه محرم شاهد یک اثر نمایشی ماندگار باشد تا در قالب روایتی جذاب و شیرین به موضوع عاشورا بپردازد، اما این اتفاق امسال نیفتاد. بر خلاف آنکه در ماه رمضان مجموعه‌های متنوع نمایشی پخش می‌شود، اما تعداد آثار نمایشی فاخر در ماه محرم کم بوده است.

در دهه اول محرم امسال مجموعه تلویزیونی "طفلان مسلم" به تهیه‌کنندگی و کارگردانی یاسینی و نقش‌آفرینی جهانگیر الماسی، شمسی فضل‌اللهی، محمد عمرانی و پوراندخت مهیمن از شبکه دو بازپخش شد. این مجموعه دهه اول محرم سال 87 از شبکه دو روی آنتن رفت، مسلماً پخش این مجموعه بعد از گذشت سه سال دیگر جذابیتی برای مخاطب ندارد. از سوی دیگر این مجموعه با ضعف‌های زیادی در کارگردانی، فیلمنامه و ... رو به رو بوده است.

تلویزیون در محرم‌ سال‌های گذشته پخش مجموعه‌هایی همچون "شب دهم"، "معصومیت از دست رفته"، "سفر سبز"، "روزهای اعتراض" و "پریدخت" را در کارنامه دارد، مسلماً با این کارنامه مخاطب انتظار دارد هر سال در ماه محرم شاهد یک اثر نمایشی ماندگار باشد تا در قالب روایتی جذاب و شیرین به موضوع عاشورا بپردازد، اما این اتفاق امسال نیفتاد.

بازپخش چنین آثاری نه تنها برای مخاطبان تلویزیون جذابیتی ندارد، بلکه فقط آنتن تلویزیون برای دقایقی پر شود و برای مخاطب فایده‌ای نخواهد داشت. در این ایام پخش مجموعه "جاودانگی" به کارگردانی اکبر منصورفلاح هم از شبکه سه شروع شده است. وعده پخش این مجموعه چند بار داده شد. تا اینکه ماه محرم امسال قرعه به نام این مجموعه افتاد. موضوع اصلی این مجموعه درباره شهید تندگویان است.

عاشورا

اما نکته جالب این است که موضوع شهید تندگویان در این مجموعه به حاشیه رفته و فیلمنامه انسجام لازم را ندارد. همچنین به لحاظ کارگردانی و بازی هم قوت‌های لازم را ندارد. از سوی دیگر این مجموعه که سفارشی هم تهیه شده، بهتر است در ایام دهه فجر پخش می‌شد، چون موضوع آن مناسب این ایام بود.

البته بهتر است مجموعه‌هایی که به شخصیت‌های برجسته تاریخ گذشته و تاریخ معاصر می‌پردازد به کارگردانانی سپرده شود که بتوانند کار ماندگاری به جا بگذارند، چون در این صورت دیگر روی چنین موضوع‌هایی کار نمی‌شود و جای تاسف دارد که چنین موضوع‌هایی به هدر می‌رود.

همچنین شبکه یک در این ایام شروع به باز تولید نسخه‌های 90 دقیقه‌ای از مجموعه "مختارنامه" کرده است. با توجه به اینکه پخش این مجموعه تابستان امسال به پایان رسید، بنابراین بازتولید نسخه‌های 90 دقیقه‌ای دیگر برای مخاطبان جذابیتی ندارد.

عاشورا

این شبکه علاوه بر این اقدام، مجموعه تلویزیونی "تا رهایی" را که از سال 88 مرتب وعده پخش آن داده شده بود، اما روی آنتن نرفته بود، پخش شد. این مجموعه با وجود داشتن بازیگران خوب و فیلمنامه مناسب، اما به لحاظ کارگردانی حرفی برای گفتن ندارد. این مجموعه به وظیفه انسان امروز درباره واقعه عاشورا می‌پردازد.

در مجموع پخش آثار دهه اول محرم چندان جذابیتی برای مخاطب نداشت. البته قرار است پخش مجموعه تلویزیونی "فرات" به کارگردانی مازیار میری از 16 آذر ماه هر شب از شبکه دو روی آنتن برود. با توجه به اینکه میری ساخت مجموعه موفق "گاوصندوق" را در سال 88 در کارنامه دارد، باید به انتظار نشست و دید این مجموعه با حضور بازیگرانی چون اکبر زنجانپور، حسن پورشیرازی، گوهر خیراندیش و ... تا چه حد می‌تواند برای خودش موفقیت کسب کند.

امید است مسئولان تلویزیون برای ایام مناسبتی همچون محرم که در تقویم همیشه جایگاه مشخصی دارد، از یک سال قبل به فکر تهیه مجموعه‌های نمایشی مناسب برای این ایام باشند تا برای مخاطبان حرفی برای گفتن داشته باشد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:

مهر