تبیان، دستیار زندگی
برخی از مغازه‌داران اقدام به جمع‌آوری کالاهایی کرده‌اند که پیش از این در مغازه‌های خود به فروش می‌رساندند و به‌جای آن کالاهای مرتبط با ماه محرم را به فروش می‌رسانند و از این راه سودی کلانی به جیب می‌زنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرانی کاذب کالاها در ماه محرم


برخی از مغازه‌داران اقدام به جمع‌آوری کالاهایی کرده‌اند که پیش از این در مغازه‌های خود به فروش می‌رساندند و به‌جای آن کالاهای مرتبط با ماه محرم را به فروش می‌رسانند و از این راه سودی کلانی به جیب می‌زنند.

محرم

در ماه محرم فروش و عرضه بعضی کالاها با افزایش روبه‌رو می‌شود و عموما قیمت این کالاها به دور از چشم ناظران و مسئولین افزایش پیدا می‌کند. این افزایش قیمت‌ها در حالی اعمال می‌شود که بیشتر توجه مسئولین متمرکز بر کالاهای خوراکی مورد استفاده در ماه محرم از قبیل مرغ، گوشت و برنج است و از دیگر کالاهای مرتبط با این ماه غافل شده‌اند. البته باید توجه داشت که زمزمه‌هایی از افزایش قیمت در کالاهای خوراکی از قبیل گوشت و مرغ هم به گوش می‌رسد.

در عین حال این افزایش قیمت‌ها و به‌وجود آمدن سودی بالا از فروش این کالاها باعث می‌شود که برخی از فروشندگان و حتی دستفروشان وارد بازار شوند و اقدام به فروش این کالاها با قیمتی بالاتر از عرف آن کنند. آنطور که مشاهدات نشان می‌دهد حتی برخی از مغازه‌داران اقدام به جمع‌آوری کالاهایی کرده‌اند که پیش از این در مغازه‌های خود به فروش می‌رساندند و به‌جای آن کالاهای مرتبط با ماه محرم از قبیل ظروف یک‌بار مصرف، پارچه مشکی و... را به فروش می‌رسانند و از این راه سودی کلانی به جیب می‌زنند.

یکی از خدماتی که در این مدت و در سکوت افزایش قیمت را تجربه کرده‌است پر کردن کپسول‌های گاز است که بیشترین استفاده را در پخت نذری هیات‌ها دارد. پیش از این کپسول‌های گاز با قیمت سه هزار و 800 تومان پر می‌شد و به فروش می‌رسید اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این روزها قیمت پرکردن کپسول گاز به 10 هزار تومان هم رسیده‌است و دیگر پرکردن کپسول گاز با قیمت سه هزار و 800 تومان انجام نمی‌شود.

افزایش قیمت‌ برخی کالاها در حالی اعمال می‌شود که بیشتر توجه مسئولین متمرکز بر کالاهای خوراکی مورد استفاده در ماه محرم از قبیل مرغ، گوشت و برنج است و از دیگر کالاهای مرتبط با این ماه غافل شده‌اند

از سوی دیگر در بازار فروش ظروف یک‌بار مصرف هم افزایش قیمت‌هایی مشاهده می‌شود. گفته می‌شود که برخی از مغازه‌داران در مغازه‌های خود که پیش از این در صنف دیگری فعال بوده‌است اقدام به فروش ظروف‌یک‌بارمصرف با قیمتی بالاتر از عرف بازار می‌کنند.

از همین‌رو ظروف یک‌بارمصرف کائوچویی که پیش از این با قیمت هر عدد 45 تومان به فروش می‌رسید در حال حاضر با قیمت 55 تا 60 تومان به فروش می‌رسد و برای خرید آن باید حدود 20 تومان بیشتر هزینه کرد. همچنین هر عدد قاشق‌وچنگال یک‌بارمصرف که پیش از این قیمتی حدود 25 تومان داشت حالا به قیمت 40 تومان رسیده‌است. انواع لیوان یک‌بارمصرف هم حدود 10 تا 15 تومان افزایش داشته‌اند. بنابراین با وجود این افزایش قیمت‌ها صاحبان هیات مذهبی باید برای تهیه ظروف‌یک‌بارمصرف غذاهای خود 20 تا 30 هزار تومان بیشتر از قبل هزینه کنند.

از سوی دیگر در ماه محرم فروش پارچه‌های مشکی برای دوخت پیراهن مشکی و سیاه‌پوش کردن دیوار هیات‌ها با افزایش روبه‌رو می‌شود و دور از ذهن نیست که در این صنف هم شاهد افزایش قیمت باشیم. گفته می‌شود که برای دوخت پیراهن‌های مشکی از پارچه تترون با کیفیت استفاده می‌شود. این نوع پارچه پیش از این در بازار به قیمت حدودا متری چهار هزار تومان به فروش می‌رسید اما در حال حاضر در برخی از مغازه‌ها قیمت این نوع پارچه به متری پنج هزار و 500 تومان هم رسیده‌است.

این افزایش قیمت‌ها و به‌وجود آمدن سودی بالا از فروش این کالاها باعث می‌شود که برخی از فروشندگان و حتی دستفروشان وارد بازار شوند و اقدام به فروش این کالاها با قیمتی بالاتر از عرف آن کنند

همچنین قیمت پارچه‌های مشکی که برای سیاه‌پوش کردن هیات‌ها به کار می‌رود هم در این مدت افزایش قیمت 600 تومانی پیدا کرده و با‌قیمت هر متر دو هزار و 400 تومان به فروش می‌رسد. این در حالی‌است که پیش از این پارچه مشکی پاتیس که کیفیت کمتری دارد و بیشتر برای پوشش دیوارها و هیات‌ها استفاده می‌شود به قیمت هر متر یک هزار و 800 تومان به فروش می‌رسید.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : خبرآنلاین