تبیان، دستیار زندگی
آیا تا به حال درد شدید در ناحیه زانو و یا احساس سفتی در مفاصل، شما را وادار به مراجعه به پزشک کرده است؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرما درد مفاصل را بدتر می کند


آیا تا به حال درد شدید در ناحیه زانو و یا احساس سفتی در مفاصل، شما را وادار به مراجعه به پزشک کرده است؟ آرتروز، بیماری بسیار شایعی است که بسیاری از افراد در سن بالا دچار آن می شوند. تقریباً 70 درصد افراد بالای هفتاد سال، دچار آرتروز مفاصل هستند. مشخصه این بیماری، تخریب پیش رونده غضروف مفصلی است.


سرما و درد مفاصل

افزایش سن مهمترین عامل این بیماری است. با افزایش سن ساختمان غضروف دچار تغییر و تحول می شود، به طوری که آب زیادتری داخل غضروف می رود و در نتیجه، تقریباً تمامی افراد مسن در صورت عکسبرداری متوجه آرتروز در مفاصل شان می شوند.

عامل دیگر آرتروز، ارث است، به خصوص آرتروزهایی که در خانم ها دیده می شود و به خصوص آرتروز بند انگشتان دست و پا، زمینه ژنتیکی دارند. بنابراین کسانی که در خانواده خود افراد مبتلا به آرتروز بند انگشت داشته اند، در معرض ابتلا به آرتروز هستند.

متأسفانه این بیماری با گذشت زمان بدتر می‌شود و هنوز درمان قطعی برای آن یافت نشده است، اما با کمک برخی روش‌های درمانی می‌توان درد ناشی از این بیماری را کاهش داد و کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشید.

حدود یک سوم بیماران مبتلا به آرتروز ممکن است دچار ناتوانی‌های شدیدی شوند. گاهی درد و ناراحتی مفصل آنقدر شدید می‌شود که بیمار نمی‌تواند از آن مفصل استفاده کند.

مهم‌ترین علت درد مفاصل در فصول سرد سال، سرمازدگی و گرفتگی عضلات است

یک از روش‌های کاهش درد، استراحت دادن به مفصل دردناک است. بیمار باید در هر ساعت دست کم ده دقیقه به مفصل خود استراحت دهد و سعی کند تا حد امکان فعالیت‌های بدنی خود را طوری تنظیم کند که مفصل مبتلا کمتر فعال باشد.

روش دیگر ورزش کردن است که باید حتما با نظارت و اجازه پزشک متخصص انجام شود تا مشکل مفصل را بدتر نکند یا باعث بروز درد جدیدی نشود. ورزش‌های سبک و مفرح مثل پیاده‌روی و شنا بیشتر توصیه می‌شوند.

با ورزش کردن،عضلات اطراف مفاصل تقویت شده و پایداری مفصل افزایش پیدا می‌کند. البته ورزش کردن نباید باعث بروز درد در مفصل شود و اگر چنین اتفاقی رخ داد، فورا ورزش را متوقف کنید.

در افرادی که اضافه وزن دارند، کاهش وزن ضروری است. البته رژیم گرفتن و ورزش کردن برای کاهش وزن باید تحت نظر پزشک انجام شود.

در اغلب موارد پزشک برای بیمار داروهای ضد‌درد و ضد‌التهاب تجویز می‌کند که در کاهش درد مفصل مؤثر است.

ابراهیم انتظاری، فیزیوتراپیست درباره تاثیر هوای سرد بر درد مفاصل می گوید:

«مهم‌ترین علت درد مفاصل در فصول سرد سال، سرمازدگی و گرفتگی عضلات است. در واقع سرمای شدید باعث می شود بدن فرد از خود انقباض نشان دهد که منجر به بروز دردهایی همچون کمردرد، زانودرد و ... ‌شود.

همچنین سرما منجر به درد در سطوح مفصلی می‌شود، به طوری که می‌توان گفت بدن نیز در برابر این موضوع عکس العمل نشان می‌دهد.

گاهی اوقات جابه‌جاشدن از محیط گرم به محیط سرد سبب می‌شود تا سرما روی مفاصل و عضلات اثر گذاشته و تولید درد کند و در واقع عضلات دچار تحریک عصبی می‌شوند.

برای مقابله با این مشکلات، بهتر است افراد روزانه برای گرم شدن بدن، ورزش‌های ملایم انجام دهند تا از افت حرارتی بدن جلوگیری شود.»

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

برنا

همشهری

مطالب مرتبط:

آرتروز؛ هر روز بیشتر از دیروز

تأثیر ورزش در التهاب مفاصل ( آرتریت)

آرتریت یا آرتروز یا ورم مفاصل

انواع آرتریت و ورزش آن‌ها

ورزش‌های مفید برای درد مفاصل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.