تبیان، دستیار زندگی
دهه اول محرم، بالاترین مصرف ظروف یکبار مصرف در ایران اتفاق می افتد. اما عمده این ظروف برای سلامتی مضر هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در این ظروف یکبار مصرف نذری بدهید


دهه اول محرم، بالاترین مصرف ظروف یکبار مصرف در ایران اتفاق می افتد. اما عمده این ظروف برای سلامتی مضر هستند، حتی گفته شده سرطان زا هستند.


نذری در ظروف یکبار مصرف

این روزها با توجه به هزینه ناچیز خرید انواع ظروف یکبار مصرف، تکایا، حسینیه‌ها و مساجد سعی بر این دارند تا با پخش غذای نذری در این ظروف، از طرفی هم از هزینه‌هایی که بابت نظافت و شست‌وشو صرف می‌شود بکاهند و هم از آسیب رسیدن به سلامت عزداران جلوگیری کنند.

این در حالی است که هشدارهای کارشناسان حوزه سلامت، در مورد استفاده از این ظروف روزبه‌روز بیشتر می‌شود و توصیه می‌کنند که مردم دست‌کم برای استفاده از این ظروف، از نوع مناسب‌شان استفاده کنند.

با وجود این، همچنان در بسیاری از شهرهای کشور، نه تنها خیلی‌ها به این نکته که غذای گرم در ظروف یکبار مصرف نامناسب باعث تبدیل سریع پلیمرهای درون این ظروف به مواد سرطان‌زا می‌شود، توجه نمی‌کنند، بلکه حتی از ظرف‌های یکبار مصرف غیراستاندارد استفاده می‌کنند.

وزارت بهداشت مشخصاتی برای انتخاب ظروف یکبار مصرف مناسب اعلام کرده است.

معمار، کارشناس غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره این علائم گفت:

«مصرف کنندگان باید به علامات اختصاری مانند PE ،PP  یا PS که در کف ظروف حک شده است، توجه کنند. هر یک از این علائم نشانگر نوع مصرف و کاربرد ظروف یکبار مصرف است.

استفاده از ظروف پلی اتیلنی PE سفید رنگ و پلی پروپیلنی (PP) سفید رنگ برای نذری (غذای گرم) مناسب است

ظروف پلی اتیلنی PE سفیدرنگ برای بسته بندی و نگهداری روغن، سرکه و محصولات لبنی (شیر و دوغ) و موادغذایی با حرارت بالا و مرطوب مناسب است.

استفاده از ظروف پلی پروپیلنی (PP) سفیدرنگ برای بسته بندی محصولات لبنی (ماست، خامه، پنیر) و همچنین زیتون و مواد غذایی با حرارت بالا و مرطوب بلامانع است و اخیراً در جهان به جای لیوان های یکبار مصرف شفاف، از لیوان های پلی پروپیلنی استفاده می شود.

ظروف یکبار مصرف

ظروف پلی استایرنی شفاف که به نام(GPPS)  نیز معروف است، برای تولید لیوان و ظروف یکبار مصرف فقط برای موادغذایی در دمای معمولی توصیه می شود، ولی نمی توان از آن برای نوشیدنی های داغ (چای ، شیرکاکائو و قهوه) و مواد غذایی با حرارت بالا استفاده کرد. همچنین از گرم کردن مواد غذایی در این ظروف در مایکروفر باید خودداری کرد (تصویر روبرو ظروف پلی استایرنی را نشان می دهد)

ظروف پلی استایرنی فوم دار (EPS) و ظروف پلی استایرنی سفیدرنگ (HIPS) نباید برای بسته بندی آن دسته از موادغذایی که در زمان پرشدن، نگهداری یا مصرف دمای بالاتر از 65 درجه سانتیگراد دارند، استفاده شود.»

با این توضیحات، استفاده از ظروف پلی اتیلنی PE سفید رنگ و پلی پروپیلنی (PP) سفید رنگ برای نذری مناسب است. هرچند که قیمت آنها از ظروف پلی استایرنی فوم دار (EPS) و ظروف پلی استایرنی سفیدرنگ (HIPS) که معمولا برای نذری استفاده می شود، گرانتر است.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت

همشهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.