تبیان، دستیار زندگی
عمران صلاحی معتقد است: شاید در آینده قالب نیمایی در قالبی دیگر و نامی جدید دوباره احیا شود؛ چراكه این قالب هنوز ظرفیت بسیاری دارد. این شاعر ، عنوان كرد: قالب نیمایی همچنان جا برای كار كردن دارد؛ كما این‌كه قالب‌های كلاسیك ش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قالب نیمایی دوباره احیا می‌شود

عمران صلاحی معتقد است: شاید در آینده قالب نیمایی در قالبی دیگر و نامی جدید دوباره احیا شود؛ چراكه این قالب هنوز ظرفیت بسیاری دارد.

این شاعر ، عنوان كرد: قالب نیمایی همچنان جا برای كار كردن دارد؛ كما این‌كه قالب‌های كلاسیك شعر بعد از گذشت هزار سال همچنان كاربرد دارند و در آن قالب‌ها هنوز شعر سروده می‌شود. با توجه به این موضوع، قالب نیمایی كه دیرزمانی از آن نگذشته است، هنوز ظرفیت كار كردن دارد.

وی با بیان این مطلب كه بیشتر شعرهای امروز یا در قالب غزل‌اند یا سپید، تصریح كرد: در بیشتر شعرخوانی‌ها شعرهای كه خوانده می‌شوند، یا در قالب غزل هستند یا در قالب سپید و كمتر شعر نیمایی دیده می‌شود. این موضوع برای خود من هم بسیار جالب است كه بدانم چرا شاعران امروز كمتر از قالب نیمایی استفاده می‌كنند. البته شاعرانی كه در دو قالب فوق شعرمی‌سرایند، شعرهای بسیار خوبی سروده‌اند كه این امر نشان می‌دهد آن‌ها توان گلاویز شدن با قالب نیمایی را هم دارند.

او استفاده نكردن شاعران امروز را از قالب نیمایی، مقطعی دانست و توضیح داد: در دوره‌ای شاعران به غزل توجهی نشان نمی‌دادند، اما امروز می‌بینیم بیشتر شاعران در این قالب كار می‌كنند. به‌نظرم قالب نیمایی به زودی احیا خواهد شد و به صورت نوتر ظرفیت‌های خود را نشان خواهد داد؛ چراكه هنوز جای بسیاری برای كار كردن دارد.

وی یادآور شد: در این قالب بسیاری چیزها كشف‌نشده باقی مانده است. نیما راهی را باز كرد كه هنوز باید در آن كشف‌هایی صورت گیرد؛ اما شاعران امروز فكر می‌كنند در قالب نیمایی به اشباع رسیده‌اند؛ درحالی‌كه این تفكر نمی‌تواند تفكر درستی باشد؛ چراكه فروغ فرخزاد در این قالب كشف‌های تازه‌ای در وزن كرد یا كار تازه‌ای كه سهراب سپهری در این قالب صورت داد و مصراع‌ها را به جای این‌كه زیر هم بیاورد، به دنبال هم آورد، نشان از ظرفیت بالای این قالب دارد.

به اعتقاد صلاحی، شاعران چند سال بعد ظرفیت قالب نیمایی را درمی‌یابند و با تغییر بیان، می‌توان به جاهای دیگری رسید. مثلا برای گفتن شعرهای بلند و یا داستانی و منظومه‌سرایی این قالب كاربرد دارد؛ چراكه دیگر با غزل این كار را نمی‌توان انجام داد، ولی با قالب نیمایی این امر امكان‌پذیر خواهد بود.

او متذكر شد: شعر هر زمان دوره‌ای دارد و این دوره‌ها طی می‌شود، شاید در دوره‌ای هم منظومه‌سرایی مد شود؛ آن‌وقت است كه قالب نیمایی به داد شاعران خواهد رسید. اگر در گذشته مثنوی جور منظومه‌سرایی را به دوش می‌كشید، امروز قالب نیمایی این كشش را خواهد داشت و آن زمان است كه این قالب احیا خواهد شد.


لینک :

سالروز تولد نیما یوشیج