تبیان، دستیار زندگی
این کتاب نیاز جامعه است چرا که تا کنون کتاب جامعی که مطالب مورد نیاز را در خود گنجانده باشد در این باره وجود نداشته و معمولا آموزش ازدواج به طور پراکنده گردآوری شده بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش و مشاوره قبل از ازدواج

نقد و بررسی کتاب «آموزش و مشاوره قبل از ازدواج»


این کتاب نیاز جامعه است چرا که تا کنون کتاب جامعی که مطالب مورد نیاز را در خود گنجانده باشد در این باره وجود نداشته و معمولا آموزش ازدواج به طور پراکنده گردآوری شده بود.


آموزش و مشاوره قبل از ازدواج

ناشر : آوای نور /139ظ , ویرایش اول, چاپ اول

سید مهدی حسینی (بیرجندی) نویسنده کتاب «آموزش و مشاوره قبل از ازدواج» که کتابش در هفدهمین جایزه کتاب فصل به عنوان اثر تالیفی شایسته تقدیر انتخاب شد، درباره اثرش گفته است: این کتاب نیاز جامعه است چرا که تا کنون کتاب جامعی که مطالب مورد نیاز را در خود گنجانده باشد در این باره وجود نداشته و معمولا آموزش ازدواج به طور پراکنده گردآوری شده بود.

این کتاب فصل‌های مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به ‌عوامل موثر در ازدواج، ازدواج از دیدگاه نظریه‌های خانواده درمانی و اصول و فنون مشاوره ازدواج اشاره کرد.  مشاوره در رابطه با عوامل بازدارنده ازدواج، ازدواج با هدف‌های انحرافی، نظریه‌ها و روش‌های مشاوره، همسر گزینی و جذابیت و خطا در انتخاب همسر از دیگر فصل‌های این کتاب‌اند.

موضوع اصلی کتاب، انتخاب همسر و ازدواج است و برای تمام کسانی که در مرحله انتخاب‌اند کاربرد دارد. این کتاب اطلاعات مقدماتی را در زمینه ازدواج به مخاطب عرضه و آنها را تشویق می‌کند برای تکمیل اطلاعات خود به مشاوره مراجعه ‌کنند.

کتاب‌های «فنون و نظریات خانواده‌درمانی» و «فنون همسریابی و همسر گزینی» از دیگر کتاب‌های این نویسنده‌ است. وی همچنین کتاب «مشاوره خانواده با رویکرد فرهنگی ایرانی» را نیز آماده چاپ دارد.

احمد صافی عضو شورای پژوهشکده خانواده در بررسی این کتاب گفت:

این کتاب در پاسخ به نیاز انسان نوشته شده و اصولاً ما نباید چیزی را بنویسیم، بخوانیم یا نقد کنیم مگر اینکه به یکی از نیازهای اصلی ما پاسخ بگوید. این کتاب نیز در پاسخ به یکی از نیازهایی نوشته شده که به نیازهای روانی، جسمی، اجتماعی و... انسان پاسخ می‌دهد. این نیز یکی از محاسن اصلی کتاب است و از ابتدا تا انتهای آن پیام‌های مختلفی از فرهنگ ایرانی و اسلامی را در آن مشاهده می‌کنیم. علاوه بر این، کتاب دارای مثال‌های زیادی است که به فهم مطلب نیز کمک می‌کنند.

کاربردی بودن کتاب نیز یکی دیگر از نقاط مثبت آن است و از آن سو که به مخاطب راهکارهای زیادی را ارایه می‌دهد، مفید است. همچنین ساده‌نویسی نیز در آن مشاهده می‌شود و برای جوانان و نوجوانان بسیار مفید خواهد بود. از آنجایی که زبان کتاب ساده است حتی مخاطبی که در روستا زندگی می‌‌کند نیز می‌تواند از بخش‌های مختلف آن استفاده کند.

انتخاب رشته تحصیلی، شغل و همسر سه انتخابی اند که در زندگی انسان تاثیر گذارند و باید همراه با بینش، خرد و احساس صورت گیرند.

عنوان کتاب آموزش است، من به عنوان عضو شورای پ ‍ ژوهشکده خانواده مطلعم که تحقیقات زیادی در این باره وجود دارد و می‌توان اطلاعات جدیدی را بر اساس آن به کتاب اضافه کرد. در زمینه آموزش، کتاب‌های مختلفی نوشته شده که می‌توان در این کتاب از برخی اطلاعات آن استفاده کرد.

همچنین اطلاع‌رسانی درباره مکان‌هایی که این آموزش را به خانواده‌ها می‌دهند نیز اهمیت دارد. می‌توان در این کتاب برخی از مکان‌ها را به مردم معرفی کرد چرا که مردم تشنه دانستن‌اند.

انتخاب رشته تحصیلی، شغل و همسر سه انتخابی اند که در زندگی انسان تاثیر گذارند و باید همراه با بینش، خرد و احساس صورت گیرند.

نخستین شرط انتخاب همسر داشتن آموزش و آگاهی است. پس از آگاهی نیز انسان برای انتخاب صحیح باید مشورت کند و به همین دلیل کتاب دکتر حسینی دو نکته بسیار مهم و اساسی آموزش و مشورت را در عنوان خود دارد.

علاوه بر تاکید مشورت در این کتاب، تصویر روی جلد آن نیز می‌تواند مخاطب را جذب کند.

تحقیقات متعدی در زمینه خانواده وجود دارند و چون پ ‍ ژوهشکده‌های مختلفی در این زمینه داریم، می‌توانیم از این تحقیقات در این کتاب استفاده کنیم و نیز می‌توان از آمار و ارقامی که در این باره وجود دارند و توسط مراکز مختلف ارایه می‌شوند بهره برد.

من معتقدم اگر مبانی و بحث‌های اولیه کتاب در بخش‌های ابتدایی آن آورده شوند بهتر است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری کتاب ایران، انتشارات فروزش