تبیان، دستیار زندگی
اگر حسین را نداشتیم هچ چیز نداشتیم. با توجه به فرارسیدن ماه محرم الحرام که با امام حسین (ع) عجین شده است و عشق ما هم حسینی است. باید در این ایام استفاده کامل را ببریم و اقداماتی انجام دهیم تا مورد رضایت خداوند باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفتارهای اجتماعی عزاداری


 اگر حسین را نداشتیم هچ چیز نداشتیم. با توجه به فرارسیدن ماه محرم الحرام که با امام حسین (ع) عجین شده است و عشق ما هم حسینی  است. باید در این ایام استفاده کامل را ببریم و اقداماتی انجام دهیم تا مورد رضایت خداوند باشد.


مراسم عزاداری باید  به روش سنتی انجام شود و نگذاریم این عزاداری ها از حالت سنتی خودخارج شود.

عزاداری محرم

هدف اصلی از برپایی مراسم عزاداری محرم زنده نگه داشتن نهضت عاشورا در دل مردم به ویژه نسل جوان و تاثیر جامعه است، اما به نظر می‌رسد همزمان با تغییر شرایط جامعه در طول چند دهه گذشته،مراسم عزاداری های محرم نیز با ورود برخی بدعت‌ها با تغییراتی همراه شود و اثرات مخربی بر جای بگذارد.

متاسفانه در طول سال های گذشته شاهد انجام برخی اعمال خرافی مانند نصب شمایل منتسب به ائمه معصومین و واقعه كربلا، قمه‌زنی و ...در برخی از شهرها، شهرستان ها و روستاهای کشورمان بوده ایم که می توان مدعی شد که اصالت هیچ کدام از این اعمال با ذات سنت عزاداری امام حسین (ع) سنخیتی نداشته و عده ای از سر جهل و نادانی و بر اساس اعتقادات خرافی به نام عزاداری و ادای احترام به سرور و یالار شهیدان آنها را انجام می‌ دهند.

شاید بتوان ریشه پررنگ شدن مظاهر غلط عزاداری‌های محرم را در ناآگاهی برگزاركنندگان این مراسم ها از فرهنگ عاشورا و و اهداف آن دانست که اکنون سبب شده تا برخی خرافات و بدعت ها در تار و پود انگیزه اصلی برگزاری سوگواری‌های امام حسین(ع) ریشه بدواند و رواج پیدا کند. این در حالی است که با وجود تاکیدات فراوان آیات عظام و مراجع دینی هنوز هم در برخی از شهرها،شهرستان ها و روستاها شاهد انجام برخی اعمال خرافه گرایانه هستیم اعمالی که سبب شده تا رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به آنها هشدار دهند. مقام معظم رهبری بارها در سخنانی بر این نکته تاکید داشته اند که مراسم عزاداری در ماه محرم در اصل باید منطبق و متناسب با فرهنگ اصیل و ارزش های اهل بیت (ع) باشد.

اکنون این تهدیدها و ورود خرافات و بدعت ها در هیات های عزاداری را می توان آسیب جدی بر پیکره اهداف اصلی عاشورا و قیام امام حسین (ع) دانست.

مسئولان هیات‌ها باید در جانمایی چادرها و محل تكایا با راهنمایی و رانندگی همكاری كنند و از برپایی چادر در محل‌هایی كه موجب مسدود شدن معابر شوند، خودداری كنند، همچنین تردد دسته‌های عزاداری در حاشیه بزرگراه ممنوع است و باید در منتهی‌‌الیه سمت راست معابر حركت كنند تا از ایجاد ترافیك در خیابان‌ها جلوگیری شود

اقدامات نیروی انتظامی در محرم

همزمان با فرارسیدن ماه محرم و آغاز مراسم عزاداری دسته‌ ها و تكایا در خیابان‌ها و معابر شهرهای کشورمان، ماموران راهنمایی و رانندگی برای تسهیل عبور و همچنین كاهش مشكلات ترافیكی، دسته‌های عزاداری را همراهی می‌كنند.

یکی از مهمترین اقدامات برای تامین امنیت و سلامت هیات های عزاداری این است که آنها مسیر حركت هیات‌ها و دسته‌های عزاداری را به راهور اعلام کنند. مسئولان هیات‌ها باید در جانمایی چادرها و محل تكایا با راهنمایی و رانندگی همكاری كنند و از برپایی چادر در محل‌هایی كه موجب مسدود شدن معابر شوند، خودداری كنند، همچنین تردد دسته‌های عزاداری در حاشیه بزرگراه ممنوع است و باید در منتهی‌‌الیه سمت راست معابر حركت كنند تا از ایجاد ترافیك در خیابان‌ها جلوگیری شود.

شیشه نویسی محرم

رانندگان نیز در دهه اول محرم، به ویژه شب‌ها با سرعت مطمئنه در معابر شهری حركت كنند و موتورسیكلت‌سواران نیز با استفاده از كلاه ایمنی، از حركت در پیاده‌رو و خطوط ویژه و سرعت غیرمجاز خودداری كنند.

نیروی انتظامی در سال های گذشته در اطلاعیه ای اعلام کرده : از مردم عزیز و عزادار انتظار می رود با خدمتگذاران خود همکاری داشته باشند و همچنین توصیه می‌شود هیات و دسته‌های عزاداری حسینی با صیانت از این نهضت عظیم از اقداماتی که موجب وهن یا بدعت است جلوگیری كنند.در اطلاعیه نیروی انتظامی ، قمه‌زنی ، بکارگیری آلات موسیقی غیر متعارف مثل ارگ و استفاده از تصاویر و شمایلی که منتسب به معصومان (ع) از جمله این موارد ذکر شده است.

در اطلاعیه ناجا همچنین بر رعایت حال افراد مسن و مریض به ویژه در ساعات پایانی شب تاكید شده و آمده است كه مراکز پلیس110 به طوری شبانه‌روزی آماده دریافت اطلاعات و خدمت‌رسانی به مردم عزیز خواهد بود.

در محرم امسال نیز مردم و مسئوولان تلاش خواهند كرد مراسم عزاداری با شكوه هرچه بیشتر از سال‌های گذشته در كشور اجرا شود، اما ضروری است که مسئولان برگزاری هیات های مذهبی باید به اجماع برسند و تدبیری بیندیشند تا با اتخاذ راهکارهای مناسب اقدام به اصلاح روش ها، رفتارها و برطرف كردن سنت های غلط در جامعه کنند.بهتر آن است در عزاداری های محرم به اهداف قیام امام حسین(ع) بیش از پیش توجه شود تا هر سال بیش از سال قبل شاهد رفع بدعت‌ها، خرافات و تعاریف نادرست از واقعه عاشورا و نهادینه شدن فرهنگ صحیح عزاداری ماه محرم باشیم.

متاسفانه در طول سال های گذشته شاهد انجام برخی اعمال خرافی مانند نصب شمایل منتسب به ائمه معصومین و واقعه كربلا، قمه‌زنی و ...در برخی از شهرها، شهرستان ها و روستاهای کشورمان بوده ایم که می توان مدعی شد که اصالت هیچ کدام از این اعمال با ذات سنت عزاداری امام حسین (ع) سنخیتی نداشته و عده ای از سر جهل و نادانی و بر اساس اعتقادات خرافی به نام عزاداری و ادای احترام به سرور و یالار شهیدان آنها را انجام می‌ دهند.

وزارت بهداشت در محرم

وزارت بهداشت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله، با ارائه توصیه هایی عموم هموطنان را به رعایت هر چه بیشتر موارد بهداشتی در توزیع نذورات دعوت كرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، با توجه به سنت مردم در توزیع نذورات در ماه محرم و برگزاری جلسات و مراسم مذهبی و عزاداری در مساجد و تكایا و احتمال بروز بیماری های مرتبط با غذا، به ویژه بیماریهای عفونی روده ای و مشكلات بهداشتی در مكان هایی كه بصورت دسته جمعی غذا پخت و توزیع می شود، وزارت بهداشت به عزاداران حسینی هشدار داد.

عزاداری محرم

رعایت ضوابط بهداشتی زیر توسط مسئولین و هیئت های امنای مساجد، تكایا و هیئت های عزاداری توصیه می شود:

. -هرگونه پخت و پز در مكان هایی كه دارای شرایط بهداشتی می باشد، صورت پذیرد

- كلیه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا بایستی قبلا نسبت به دریافت كارت معاینه پزشكی (به صورت رایگان) اقدام نمایند و رعایت بهداشت فردی توسط آنان ضروری است.

- برای آب شرب حتما از آب آشامیدنی مورد تأیید مقامات بهداشتی محل، ترجیحا از شبكه عمومی استفاده شود.

- توزیع آب،شربت ویا شیر در بین دسته های عزاداری و یا در مراسم با لیوان یك بار مصرف صورت گیرد واز ورود لیوان و پارچ به داخل ظروفی كه آب و شربت داخل آن است جلوگیری شود.

- مواد غذایی اولیه حتما سالم بوده و ترجیحا از مواد غذایی مشمول بسته بندی كه دارای بسته بندی مجاز می باشد استفاده شود.

.  از فرآورده های دامی با كشتار مجاز یا بسته بندی شده استفاده شود-

. از نمكهای بسته بندی یددار تصفیه شده در تهیه و پخت غذا و مصرف روی سفره ها استفاده شود -

در هنگام توزیع غذا، افراد توزیع كننده از راه رفتن روی سفره ها خودداری نمایند.-

در صورت استفاده از سبزی خوردن و یا سالاد، نسبت به سالم سازی سبزیجات مربوطه اقدام شود.-

كارشناسان گروه بهداشت محیط و حرفه ای وزارت بهداشت نیز بر این دستورالعمل نظارت مستمر خواهند داشت.

فراوری : رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1-روزنامه همشهری  / 2- ایرانیار