تبیان، دستیار زندگی
خیلی ها معتقدند که دوران دانشجویی و محیط دانشگاه بهترین زمان و مکان همسر گزینی است، چون نسبت به روش های دیگر امتیازاتی دارد که نمی توان ساده از کنار آنها گذشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک ازدواج دانشجویی موفق

ازدواجی پایدار و رضایت بخش


خیلی ها معتقدند که دوران دانشجویی و محیط دانشگاه بهترین زمان و مکان همسر گزینی است، چون نسبت به روش های دیگر امتیازاتی دارد که نمی توان ساده از کنار آنها گذشت. اولین شان هم این است که دانشجویان نسبت به نوجوانان دبیرستانی که با التهاب غریزی و احساسی وارد رابطه های نافرجام می شوند، پخته تر و رشد یافته ترند و می توانند علاقه های خود را به ازدواج برسانند.

یک ازدواج دانشجویی موفق

از آن گذشته افرادی که در یک دانشگاه درس می خوانند از نظر سنی، تحصیلی، فکری، علایق و انتظارات با هم تناسب و هماهنگی دارند. آنها به خاطر حضور طولانی در کنار هم، فقط بر ویژگی های ظاهری تکیه نمی کنند و امکان شناخت ویژگی های رفتاری، روانی و اخلاقی یکدیگر را هم دارند.

از همه اینها گذشته، حضور تعداد زیاد جنس مخالف امکان مقایسه را به وجود می آورد و این تضمین را می دهد که برخورد سریع و احساسی با یک نفر او را در دام عشق گرفتار نکرده است.

اما متأسفانه دیده شده که با وجود این فرصت ها و امتیازها، برخی از دوستی ها و رابطه های عاطفی دانشجویان پسر و دختر نه تنها به ازدواجی پایدار و رضایت بخش نمی رسند، بلکه باعث افت شدید تحصیلی، برقراری ارتباط های غیراخلاقی، ابتلا به بیماری های روانی، درگیر شدن با آسیب های اجتماعی نظیر سوء مصرف مواد و الکل و بروز و تشدید اختلافات خانوادگی می شود.

هوسرانان را در هر گروه می توان دید، ولی بیشتر آنان پسران دانشجویی هستند که به خاطر زمینه های تربیتی نادرست و تجربه های غیراخلاقی در گذشته، در کمین دختران ساده دلی قرار می گیرند که فریب ظاهر جذاب و زبان چرب آنان را می خورند. هوسرانان می دانند که دختر دانشجو را نمی توان راحت و صریح به خلوت های گناه آلود کشاند. از این رو، با پیشنهاد ازدواج، دام هوس را می گسترانند

آسیب های دوستی در دانشگاه

هر دانشجو، به خصوص دانشجوی دختر، باید بداند در محیط کار و تحصیل با سه گروه از افراد جنس مخالف برخورد می کند: همکاران، هوسرانان و خواستگاران. همکار می تواند استاد، کارمند اداری یا یک همکلاسی باشد. او فرد محترمی است که یا ازدواج کرده و یا برای ازدواج آمادگی و تناسب لازم را ندارد. ارتباط با همکار باید در همان چارچوب و وظیفه مشخصی باشد که در دانشگاه تعریف شده است. هر نوع بر خورد کلامی، رفتاری و دیداری خارج از مرزهای تعیین شده زیان آور و ناپسند است.

هوسرانان را در هر گروه می توان دید، ولی بیشتر آنان پسران دانشجویی هستند که به خاطر زمینه های تربیتی نادرست و تجربه های غیراخلاقی در گذشته، در کمین دختران ساده دلی قرار می گیرند که فریب ظاهر جذاب و زبان چرب آنان را می خورند. هوسرانان می دانند که دختر دانشجو را نمی توان راحت و صریح به خلوت های گناه آلود کشاند. از این رو، با پیشنهاد ازدواج، دام هوس را می گسترانند. معدودی از مردان متأهل که دردناکانه در کسوت مقدس معلمی  قرار گرفته اند نیز با وعده ها و تهدیدهای آموزشی، دختران کم تجربه را وادار به رابطه های ناشایست می کنند.

گروه سوم جوانانی هستند متین و پاکدامن که می خواهند با دخترانی خوب و تحصیل کرده ازدواج کنند. برای اینکه بتوان با چنین دانشجویان شایسته ای پیوند زناشویی موفقیت آمیز و بالنده ای برقرار کرد، توصیه می کنیم دختر و پسر در ترم های اول و دوم رابطه های عاطفی و عاشقانه برقرار نکنند. یعنی اگر از کسی خوششان آمد یا دانشجویی به آنها پیشنهاد دوستی و ازدواج داد، به کشش احساسی و غریزی خود میدان ندهند و گفت وگوی کوتاه را به رابطه های طولانی و پنهان از والدین خویش نکشانند، بلکه بگذارند فارغ از تب و تاب احساس و دور از عشق، جهت درست را پیدا کنند.

باید درباره فرد پیشنهاد دهنده هماهنگی ها و تناسب هایی را که در بجث ملاک ها گفتیم، بررسی کنند و مطمئن شوند که خود و فرد مورد نظرشان به راستی انگیزه، توان و امکانات تشکیل زندگی را دارند. در صورتی که نتیجه بررسی ها مثبت بود، اشکالی ندارد که حداکثر سه جلسه با او در مکان های عمومی صحبت و سپس  با پدر و مادر یا یکی از خویشاوندان آگاه مشورت کنند. بعضی از استادان خیرخواه و با تجربه نیز آمادگی کمک به دانشجویان خود را دارند.

چند نکته ضروری

اگر قصد ازدواج دانشجویی دارید باید

1) شما و فرد پیشنهاد دهنده انگیزه و توان ازدواج را داشته باشید.

2) تناسب و هماهنگی ملاک های گروه اول درباره تان صدق کند.

3) از همان آغاز آشنایی خانواده را در جریان بگذارید.

4) با کمک بزرگ تر ها در باره ویژگی های پنهان طرف مورد علاقه خود تحقیق کنید.

یک ازدواج دانشجویی موفق

دلایل روابط غیر معمول در دانشگاه

روابط دانشجویان تا سطحی که عرف و شرع اسلامی را زیر سوال نبرد بدون اشکال است، اما وقتی به دلایل مختلف حتی با بهانه ازدواج، از حد ایده آل خود خارج شود مورد اشکال است. تحقیقات بسیاری در خصوص روابط بین دانشجویان صورت گرفته که نشان می دهد بیشتر دانشجویان دوستی های سالم و روابط در حد محیط دانشگاهی را ترجیح داده اند. اما عوامل متعددی به بروز روابط غیرمعمول در میان دانشجویان منجر می شود.

ضعیف بودن ابزارهای ارتباطی و کنترلی در دانشگاه ها، اوقات فراغت زیاد در دانشگاه ها، بیکاری اغلب دانشجویان در محیط های دانشگاهی، تنهایی و دوری از خانواده و ... از عواملی هستند که در گرایش دانشجویان به روابط با جنس مخالف تأثیر زیادی دارد.

میزان گرایش به روابط در میان دانشجویان شهرستانی با توجه به دوری از خانواده، احساس نیاز به توجه و محبت اطرافیان و داشتن اوقات فراغت زیاد، بیش از دیگر دانشجویان است. اگر شرایطی فراهم شود تا دانشجویان مدت زمان کمتری را در محیط های دانشگاهی بیکار بوده و یا دانشجویان اغلب در شهر های محل زندگی خود مشغول به تحصیل باشند، میز ان روابط میان دانشجویان و اشکال نامعقول آن کاهش می یابد.

در این نوع روابط با توجه به تکرار دیدارهای میان دانشجویان، دلبستگی خاصی میان آن ها ایجاد شده؛ به نوعی که در تصمیم گیری ها بر قوه تعقل دانشجویان نیز تأثیرگذار است. به همین دلیل در برخی روابط، دانشجویان میل به روابط جنسی نیز پیدا می کنند که البته در این گونه موارد این دانشجویان دختر هستند که لطمات بیشتری دیده و آینده آنها به خطر می افتد.

بعضی از دانشجویان به دلیل ایجاد روابط غلط و بروز برخی مسائل، مجبور به پنهان کاری شده و تا آخر عمر امکان تشکیل زندگی را پیدا نمی کنند. در برخی موارد دیده شده است که دانشجویان به روابط نامشروع و غیرجنسی کاملاً اعتقاد داشته و آن را خلاف عرف نمی دانند، اما آنچه مشخص است، میزان گرایش به روابط غیرعرفی در میان دانشجویانی که سطح اعتقادی بالاتری دارند، کمتر است.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از سپیده دانایی، سلامت ایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.