تبیان، دستیار زندگی
در مدت زمانی که همسر آینده تان را می شناسید و او را برای ازدواج برانداز می کنید، ممکن است به نشانه هایی بربخورید که برای شما غیر عادی باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خود را قربانی نکنید

اختلال شخصیت


در مدت زمانی که همسر آینده تان را می شناسید و او را برای ازدواج برانداز می کنید، ممکن است به نشانه هایی بربخورید که برای شما غیر عادی باشد. مثلا ببینید که او زیاده از حد اعتماد به نفس دارد و حالت های خودشیفتگی نشان می دهد، یا ببینید زیادی قانون شکن است و اغلب بدون فکر تصمیم می گیرد و از این وضع کاملا راضی است. یا حتی متوجه شوید که طرف مقابلتان رفتارهای نمایشی زیادی دارد، از این که مرکز توجه هر جمعی باشد لذت می برد و اگر خلاف این اتفاق بیفتد برآشفته می شود...

اگر این نشانه ها را دیدید، بدانید زنگ خطر برایتان به صدا در آمده و ممکن است شما با تن دادن به این ازدواج قربانی همیشگی زندگی باشید!

اختلالات شخصیتی طیف وسیعی از اختلالات هستند که اغلب درمان نمی شوند چون شخص مبتلا اعتقادی به اختلال خود ندارد. افراد مبتلا به این اختلال ها بیمار روانی نیستند، اما شخصیت آنها از الگوهای اشتباهی پیروی می کند که در مجموع آنها را تبدیل به آدم هایی عذاب آور، مشکل ساز و پردردسر می کند که کنار آمدن با آنها ساده نیست.

اختلالات شخصیتی به چند دسته تقسیم می شوند که شایع ترین آنها اختلال شخصیت ضداجتماعی، خودشیفته، پارانویید، هیستریک، وسواسی (با بیماری وسواس متفاوت است)، اسکیزوئید هستند.

اختلال شخصیت

در این بخش قصد ما توضیح این اختلالات نیست چون اغلب روانشناس ها هستند که می توانند با قطعیت بگویند یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت هست یا نه. اما بهتر است اگر با فردی مواجه شدید که رفتارهای تعجب آور و خارج از انتظاری داشت، بدانید که ازدواج با او چه پیامدهایی برایتان خواهد داشت:

فرد قربانی (همسر شخصی که به اختلال شخصیت مبتلا است) موجب به وجود آمدن این مشکل در  همسرش نشده است. از آنجایی که افراد مبتلا به اختلال شخصیت، مشکل خود را قبول ندارند، به خاطر دروغ ها، بدرفتاری ها، فریب کاری ها، ترس ها و...شان، همسر خود را مقصر دانسته و سرزنش می کنند. در حقیقت، این ویژگی های شخصیتی در فرد وجود دارد و در زندگی با هر شخص دیگری هم خودش را نشان خواهد داد.

این کار در درازمدت سبب پایین آمدن عزت نفس شما به عنوان یک قربانی و بالارفتن احساس گناهتان در زندگی با همسری مبتلا به اختلالات شخصیتی می شود، در نتیجه فرد قربانی فکر می کند که بدون انجام هیچ اقدامی، باید با همسرش مدارا کند.

اختلال شخصیت یک الگوی دائمی و درازمدت رفتاری است. اگر فردی از نزدیکانتان دچار این اختلالات بوده است، می توانید ببینید که حتی بعد از گذشت بیست سال هم تغییر عمده ای در رفتار وی رخ نداده است.هیچ تغییر محیطی باعث بهبود این فرد نخواهد شد. ازدواج، بچه دارشدن، تغییر شغل یا محل زندگی، هیچ کدام سبب بهبود اختلال شخصیت نمی شوند

تغییر رفتار قربانی به تغییر رفتار فرد مبتلا به اختلال شخصیت منجر نمی شود. بسیاری از افرادی که قصد ازدواج با یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت را دارند، از آنجایی که جذب رفتارهای اغراق آمیز آنها شده اند، ساده انگارانه می پندارند که می توانند با تغییردادن رفتار خودشان در طول زندگی خصوصیات شخصیتی نامطلوب همسرشان را کنترل کنند. این کار ممکن است تأثیر موقتی داشته باشد، اما وقتی که فرد مبتلا به این رفتار عادت کرد، دوباره رفتارهای نابهنجارش را نشان خواهد داد.

خود را قربانی نکنید

اختلال شخصیت یک الگوی دائمی و درازمدت رفتاری است. اگر فردی از نزدیکانتان دچار این اختلالات بوده است، می توانید ببینید که حتی بعد از گذشت بیست سال هم تغییر عمده ای در رفتار وی رخ نداده است.

هیچ تغییر محیطی باعث بهبود این فرد نخواهد شد. ازدواج، بچه دارشدن، تغییر شغل یا محل زندگی، هیچ کدام سبب بهبود اختلال شخصیت نمی شوند. در بعضی موارد گاهی ممکن است وجود فرزند موجب افزایش رفتار نامطلوب گردد.

وجود استرس باعث شدت یافتن صفات شخصیتی معمول می شود. به عنوان مثال، یک فرد خجالتی وقتی دچار استرس می شود، خجالت یتر م یشود. به همین ترتیب، استرس ناشی از تغییرات موجب افزایش رفتارهای نامطلوب افراد مبتلا به اختلال شخصیت می گردد.

باید همیشه مراقب خود باشید. وقتی با فردی که از سلامت شخصیت برخوردار نیست زندگی می کنیم، تنها شناسایی رفتارهای مخرب او به ما کمکی نمی کند، بلکه باید برای محافظت از خودمان در برابر این رفتارها نیز چاره ای بیندیشیم. همیشه باید به خاطر داشته باشیم که برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت، رفاه و آسایش خودشان در اولویت است، بنابراین نباید منتظر کمک و تغییری از جانب آنها باشیم. در اکثر موارد، کمک گرفتن از روانشناس یا مشاور برای حل مشکلات متعدد ناشی از رابطه با یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت ضرورت دارد.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از سپیده دانایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.