تبیان، دستیار زندگی
نخست وزیر قطر با تسلیم گزارشی مفصل به شاه سعودی در باره سرنگون نشدن بشار اسد هشدار داد و در نشست سران قطر و ترکیه متعهد شد که هزینه جنگ احتمالی علیه سوریه را تامین کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطرهزینه جنگ علیه‌سوریه را می دهد


نخست وزیر قطر با تسلیم گزارشی مفصل به شاه سعودی در باره سرنگون نشدن بشار اسد هشدار داد و در نشست سران قطر و ترکیه متعهد شد که هزینه جنگ احتمالی علیه سوریه را تامین کند.

حمد بن جاسم نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر اخیراً با ملک عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی دیدار و گزارشی تفصیلی به وی تحویل داده که در آن تاکید شده است؛سرنگون نـشدن نظام سوریه خطرات زیادی برای کشورهای [عربی] خلیج فارس دارد.

سوریه

یک روزنامه‌نگار ترکیه (که هویت وی آشكار نشد) فاش کرد که حمد بن جاسم 23 ماه جاری (دوم آذر ماه 90) با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در آنکارا دیدار کرد که نماینده بلندپایه اسرائیل نیز همان روز به این نشست پیوست و در کمتر از یکساعت مشاور بلندپایه رئیس جمهوری فرانسه نیز به آنان ملحق شد.

منابعی در خلیج فارس نیز اعلام کردند که نخست وزیر قطر گزارشی تفصیلی و کامل به شاه عربستان داده است که در آن پیامدهای منفی عدم موفقیت آنان در سرنگون کردن بشار اسد تشریح شده است.

این منابع تاکید کردند: حمد بن جاسم از کشورهای خلیج [فارس] خواسته است تا در همه حوزه‌ها حمایت مضاعفی بکنند تا حالت ناامنی و بی‌ثباتی در سوریه همچنان حفظ بشود.

هفته گذشته بشار اسد در جمع 50 نفر از جوانان سوریه در کاخ الشعب دمشق اعلام کرد که پس از بحران سوریه، سران عرب برای عذرخواهی به دلیل کارهایی که علیه سوریه کردند، به دمشق خواهند آمد.

به گفته این منابع، «حمد بن جاسم یک نسخه از این گزارش را به همه سران خلیج [فارس] ارسال کرده است».

النخیل با بیان اینکه دیدار مذکور میان سران قطر و ترکیه به دیدار «23 نوامبر» معروف شد، تاکید کرد که در این نشست قطر متعهد شد که هزینه اقدام نظامی علیه سوریه را که از خاک ترکیه آغاز شود پرداخت خواهد کرد.

در این گزارش آمده است که آنکارا در کمتر از دو هفته گذشته شاهد سفر محرمانه مسئولان برخی شخصیت‌های لبنانی و معارض سوریه و دیدار آنان با مقامات ترکیه در راستای تحرکات علیه دمشق بود.

النخیل با بیان اینکه دیدار مذکور میان سران قطر و ترکیه به دیدار «23 نوامبر» معروف شد، تاکید کرد که در این نشست قطر متعهد شد که هزینه اقدام نظامی علیه سوریه را که از خاک ترکیه آغاز شود پرداخت خواهد کرد

تازه ترین مواضع چین و روسیه

موضع روسیه

وزیر امور خارجه روسیه با هشدار به کشورهای غربی و کشورهای عربی همسو با آنها درباره پیامدهای اقدامات خصمانه آنها علیه سوریه تاکید کرد هشدار و تهدید هیچ کمکی به حل مشکلات در سوریه نخواهد کرد.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری سوریه(سانا)، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خواستار پرهیز از زبان هشدار و تهدید در برابر سوریه شد.

لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایسلندی خود در مسکو گفت مسئله اصلی این است که باید از رفتار هشداردهنده خودداری شود، زیرا مسئله سوریه را نمی توان با هشدارهایی که برخی کشورها از جمله اعضای اتحادیه عرب تلاش می کنند به آن متوسل شوند، حل کرد.

سوریه

وی افزود : امیدواریم که دوستان ما در اتحادیه عرب که روابط راهبردی ما با آنها در حال توسعه است، به قواعد و مبانی که اتحادیه عرب وضع شده، برای اتخاذ تصمیمات مناسب پایبند باشد و در قبال آنچه در منطقه رخ می دهد، مسئولیت پذیر باشند و منافع ملتهای خود و همچنین ثبات و امنیت و همکاری را در نظر بگیرند.

لاوروف هشدار داد اقدامات تحریک آمیز بیشتر از سوی مخالفان مسلح انجام می شود، افراد مسلح به شکل وحشتناکی غیر نظامیان را مجازات می کنند و در جهت ایجاد ناآرامی و آشوب حرکت می کنند.

وی گفت تمام کشورهایی که بر این گروههای مسلح در سوریه تاثیرگذار هستند، باید این گروهها را به توقف خشونت وادار کنند، البته این مسئله باید بر رفتارهای مقامات رسمی هم منطبق باشد.

لاوروف تاکید کرد این گروههای مسلح با تعداد زیادی از کشورهای غربی و عربی ارتباط دارند، به طوری که در میان این گروهها، اتباع بیگانه هم به چشم می خورند و از خارج حمایت تسلیحاتی می شوند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت تمام این کشورها از جمله کشورهایی که خواهان اقدامات بر ضد سوریه هستند، موضعی که در برابر سوریه گرفته اند متفاوت از موضع آنها در خصوص یمن است.

منابعی در خلیج فارس نیز اعلام کردند که نخست وزیر قطر گزارشی تفصیلی و کامل به شاه عربستان داده است که در آن پیامدهای منفی عدم موفقیت آنان در سرنگون کردن بشار اسد تشریح شده است

موضع چین

از سوی دیگر چین نیز تاکید کرده است هر گونه اقدامی باید به تقویت گفتگو در سوریه و کاهش تنش در این کشور کمک کند.

به گزارش مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه چین تصریح کرد هر گونه اقدام در سازمان ملل متحد یا شورای امنیت در خصوص سوریه باید به تقویت گفتگوی سیاسی برای حل بحران و کاهش تنش و حفظ صلح و ثبات منطقه کمک کند.

هونگ لی از سازمانها و موسسات بین المللی خواست برای ارائه کمکهای سازنده برای تقویت گفتگوی سیاسی و آغاز روند سیاسی فراگیر و متعادل در سوریه با هدف بازگرداندن ثبات اقدام کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین اعلام کرد کشورش به دقت اوضاع سوریه را دنبال می کند.

فرآوری: عطالله باباپور 

بخش سیاست تبیان


منابع:جام جم آنلاین /جهان