تبیان، دستیار زندگی
موتور ماشین ها از اجزای فلزی ساخته شده است که هنگام لغزیدن بر روی همدیگر، گرما و اصطکاک ایجاد می کنند. یک لایه نازک روغن، گریس یا هر ماده روان کننده ای بایستی بین اجزای متحرک ماشین قرار گیرد تا از تماس مستقیم آن ها با هم جلوگیری کند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویسکوزیته یک خاصیت است!

ویسکوزیته یک خاصیت است!

بحث هایی راجع به ویسکوزیته قبل از شروع آزمایش:

ماشین هایی که با دانش و فن آوری ما تا کنون ساخته شده اند، بدون مواد روان کننده مانند روغن ماشین یا گریس کار نخواهند کرد.

ویسکوزیته یک خاصیت است!

موتور ماشین ها از اجزای فلزی ساخته شده است که هنگام لغزیدن بر روی همدیگر، گرما و اصطکاک ایجاد می کنند. یک لایه نازک روغن، گریس یا هر ماده روان کننده ای بایستی بین اجزای متحرک ماشین قرار گیرد تا از تماس مستقیم آن ها با هم جلوگیری کند. ماده روان کننده بایستی قبل از فشرده شدن اجزا به هم، بین آن ها ریخته شود و به اندازه کافی ویسکوزیته (چسبندگی، گران روی) داشته باشد تا قبل از این که فشار بین اجزای فلزی وارد شود، از بین اجزا و تحت فشار آن ها بیرون نیاید.

ویسکوزیته یک خاصیت است!

روان کننده ای با ویسکوزیته بالا و حرکتی کند، بهتر به اجزای فلزی می چسبد؛ بنابراین ویسکوزیته بالا هنگام قرار گرفتن روان کننده بین اجزای متحرک، آن ها را بیش تر محافظت خواهد کرد.

ویسکوزیته یک خاصیت است!

اما مسئله قدری پیچیده تر است. ماشین ها با سرعتی حرکت می کنند که فقط میلی ثانیه ای به روان کننده اجازه می دهد بین اجزای متحرک قرار گیرد. روان کننده باید به اندازه کافی نازک باشد تا مقدار مناسبی از آن، موقعی که اجزا به هم فشرده نمی شوند، به آن ها برسد. درک مفهوم ویسکوزیته با این واقعیت که برای بیش تر سیال ها، ویسکوزیته با افزایش دما کاهش می یابد، پیچیده تر می شود. ماشین ها در محدوده وسیعی از دما کار می کنند، بنابراین روان کننده ای که اجزای متحرک را در دمای اتاق حفاظت می کند، در 200 درجه فارنهایت کار نخواهد کرد.

ویسکوزیته یک خاصیت است!

در آب و هوای بسیار سرد، ممکن است لایه روغن نازک تر و در مناطق گرم، لایه روغن کلفت تری لازم شود. اکنون روغن موتورها درجه بندی ویسکوزیته ای مثل 30-10 وزن سقوطی هستند.

ویسکوزیته یک خاصیت است!

مقایسه بین ویسکوزیته آب و روغن ماشین:

در این تحقیق، ویسکوزیته سه درجه مختلف روغن موتور در دماهای مختلف با هم مقایسه می شود و سپس روغن چند درجه ای در همان سه دما امتحان خواهد شد. در نهایت، نمونه روغن مصرف شده ای را نیز تست خواهید کرد. در این آزمایش به برچسب تعویض روغن هم نیاز خواهید داشت که معمولا در جلوی ماشین وجود دارد. از این طریق می توانید عنوان تجاری و درجه روغن را تعیین کنید. با مقایسه مسافت کارکرد موتور بر روی کیلومتر شمار ماشین و مقدار کارکرد برچسب خدمات روغن، قادر خواهید بود تا تعداد مسافت های طی شده با این روغن را نیز تعیین کنید.

ویسکوزیته یک خاصیت است!

در ادامه خواهید خواند...


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه و تنظیم: خدیجه آلچالانلو