تبیان، دستیار زندگی
تشكیل صف های طولانی مردم مصر در نخستین انتخابات پارلمانی پس از سرنگونی رژیم مبارك تعجب رسانه های خبری جهان را برانگیخت و احتمال پیروزی اسلامگرایان را افزایش داده است. به گزارش خبرگزاری ها، برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی مصر در حالی است كه این روزها مصر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسلامگرایان مصر هم در انتخابات پارلمانی پیروز شدند


تشكیل صف های طولانی مردم مصر در نخستین انتخابات پارلمانی پس از سرنگونی رژیم مبارك تعجب رسانه های خبری جهان را برانگیخت و احتمال پیروزی اسلامگرایان را افزایش داده است.

اسلام گرایان مصر

برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی مصر در حالی است كه این روزها مصر با تنش های سیاسی شدیدی دست و پنجه نرم می كند و تجمع مخالفان علیه شورای نظامی حاكم در میدان التحریر همچنان ادامه دارد.

براساس این گزارش، با وجود این، حوزه های رای گیری، شاهد حضور گسترده مردم در صف های طولانی است و بیشتر رای دهندگان معتقدند كه پیش از این رای آنها تاثیری در سرنوشت كشورشان نداشته، اما اكنون مطمئن هستند كه حضور آنها می تواند سرنوشت فرزندانشان را تعیین كند.

در مقابل بسیاری از مردم مصر نیز معتقدند، انتخاباتی كه شورای نظامی حاكم آن را سازماندهی كرده باشد، هیچ ارزشی ندارد، چرا كه تغییر چندانی در كشور رخ نداده است.

این در حالی است كه اكثریت رای دهندگان مصری فارغ از درگیری های چند روز اخیر، اعتقاد دارند كه اسلام در نحوه شكل گیری دولت و پارلمان مصر باید بیش از هر چیز دیگری مدنظر قرار گیرد.

گزارش های دریافتی حكایت از این دارد كه بسیاری از رای دهندگان مصری در مصاحبه با شبكه های خبری اعلام كردند: ما خواستار برقراری عدالت و دموكراسی در كشورمان هستیم و تمام اینها با انتخابات نمایندگانی متعهد به اصول دین اسلام محقق خواهد شد.

همچنین براساس آخرین نظرسنجی های صورت گرفته در مصر، حزب اخوان المسلمین بیشترین كرسی های پارلمان را به خود اختصاص خواهد داد.

احمد الطیب» شیخ الازهر با حضور در صف انتخابات كه طول آن به بیش از یكصد متر می رسید، رای خود را به صندوق انداخت، وی كه از انداختن رای خود بدون نوبت (با وجود موافقت مردم و مسئولان) خودداری كرد، شركت در نخستین انتخابات پارلمانی را واجب ملی و دینی عنوان كرد

گزارش شبكه خبری فرانس 24 نیز حاكی است؛رای دهندگان مصری امیدوارند شركت آنها در انتخابات، بتواند تاثیر مثبتی بر سرنوشت كشورشان داشته باشد، زیرا این بار، انتخابات آزاد و شفاف است و با گذشته بسیار تفاوت دارد.

شبكه های خبری جهان نیز از اقبال مردم به نامزدهای اسلامگرا در نخستین انتخابات پس از سرنگونی رژیم مبارك در دو روز گذشته خبر دادند و اعلام كرد جماعت اخوان المسلمین شانس بسیاری برای كسب اكثریت كرسی های پارلمان در مصر را داراست.

اسلام گرایان مصر

خبرگزاری رسمی مصر (شرق الاوسط) نیز در گزارشی به دلیل استقبال مردم از تمدید ساعت اخذ رای خبر داد و اعلام كرد: حضور گسترده مردم در انتخابات فراتر از پیش بینی ها بود و هیچ كس حضور گسترده مردم را پیش بینی نمی كرد و حتی حوزه های انتخاباتی با كمبود برگه های رای رو به رو شدند.

به گزارش شرق الاوسط، این رای گیری نخستین مرحله از انتخابات نمایندگان پارلمان است كه در 9 استان برگزار شده است و در حوزه هایی كه هیچ نامزدی به حد نصاب آرا دست نیابد، مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

این در حالی است كه مراحل دوم انتخابات پارلمانی مصر در 14 و 15 دسامبر (23 و 24 دی) انجام می شود و انتظار می رود مرحله سوم آن قبل از پایان ماه ژانویه (دی-بهمن) برگزار شود.

براساس اعلام شعب اخذ رای، میانگین مشاركت در انتخابات در برخی شعب به 70درصد نیز رسیده است كه به نظر صاحبنظران مسائل مصر، قابل توجه است.

شیخ الازهر و انتخابات

«احمد الطیب» شیخ الازهر با حضور در صف انتخابات كه طول آن به بیش از یكصد متر می رسید، رای خود را به صندوق انداخت، وی كه از انداختن رای خود بدون نوبت (با وجود موافقت مردم و مسئولان) خودداری كرد، شركت در نخستین انتخابات پارلمانی را واجب ملی و دینی عنوان كرد.

همچنین بارندگی های سیل آسا در برخی از نقاط قاهره و اسكندریه مانع از حضور مردم در صف های طولانی نشد و آنان ساعت ها برای انداختن رای خود به صندوق در زیر باران ایستادند.

گزارش های دریافتی نیز از استقبال گسترده قبطی ها (مسیحیان مصر) از انتخابات پارلمانی حكایت می كند و «بابا شنوده سوم» رهبر قبطی ها طی سخنانی بر لزوم حضور این اقلیت دینی تاكید كرد.

بخش سیاست تبیان

منبع :کیهان