تبیان، دستیار زندگی
بوی ماه محرم به مشام می رسد و پرچم های سیاه عزای امام حسین(ع) بر بالای پشت بام ها در كوچه پس كوچه های شهر بانگ عزا می زنند. به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی زنجان،یكهزار و چهار صد سال گذشت و هنوز جهان در عزای امام حسین(ع) سیاه پوش است و داغدار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه بین المللی فرهنگ عاشورایی بستری برای ترویج الگوسازی عزاداری در جهان

نمایشگاه فرهنگ عاشورایی

بوی ماه محرم به مشام می رسد و پرچم های سیاه عزای امام حسین(ع) بر بالای پشت بام ها در كوچه پس كوچه های شهر بانگ عزا می زنند. به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی زنجان،یكهزار و چهار صد سال گذشت و هنوز جهان در عزای امام حسین(ع) سیاه پوش است و داغدار، هر سال رخت سیاه بر تن می كند و زنجیر ندامت بر سینه بی وفایش می كوبد.

گویی كه این غم را پایانی نیست هر سال پرشور تر از سال گذشته و غمگین تر از روزهای واپسین، این مردم تا چه اندازه می توانند عزادار مرگ عزیزی همچون امام حسین(ع) باشند؟

دسته جات در كوچه پس كوچه ها و خیابانها یكی پس از دیگری به راه می افتند و در رسای غم از دست دادن امام خویش سینه زنی می كنند، شاید اندكی از غم و اندوه بی وفایی این بشر كاسته شود.

هیات ها علم عزا برپا می كنند و فریاد و نوحه سرایی عزاداران به آسمان می رسد، گویی كه قرار است ستارگان نیز در عزای امام حسین(ع) سیه پوش و اشك ریزان باشند.

و این سوال مدام در ذهن تمامی شیعیان و دوست داران اهل(ع) تكرار می شود، غفلت تا كی؟ تا آن زمان كه امام خویش را در قیام علیه ظلم و جور یزیدیان تنها رها كنیم؟ تا آنجا كه فراموش كنیم، پیامبر(ص) چندی پیش از مرگ خویش امانتی را به ما مسلمانان سپرد و خیانت در برابر امانت دریافت كرد؟ و شاید تا آنجا كه بگوییم هنوز خون حسین(ع) زنده است و تا زمانی كه این عزاداری هست، هیچ شیعه و هیچ مسلمانی دست از مبارزه با ظلم و جور برنخواهند داشت تا آنجا كه غفلت سالهای دور خود را جبران كنند.

در این میان زنجانیان عزاداری را به اوج خود رساندند و هر سال با حضور صدها هزار نفری در عزاداری سرور و سالار شهیدان در عصر تاسوعا و فردای عاشورا حماسه ای آفریدند از اشك و خون و عزا، دست های خویش بالا بردند و بارها بر سینه های ستبر خویش كوباندند كه ما با قلبی مالامال از غم و اندوه پیش می تازیم، هنوز بیداریم، آگاهتر شده ایم، بصیرت یافته ایم، دشمن را از خانه بیرون كرده ایم و امروز آمده ایم فریاد لبیك یا حسین(ع) را به گوش تمام جهانیان برسانیم و خوب می دانیم كه این فریاد ها و یا ابوالفضل ها هر سال گوش استكباری را كه چشم دیدن شیعه را ندارد، پاره خواهد كرد.

خوب می دانیم این همان چیزی است كه دشمنان خدا از آن هرایش دارند، خوب متوجه شده ایم تا زمانی كه حسین(ع) و حسینیان هستند، هیچ بمب و موشكی یارای پاسخ گویی یاران جان بر كف امام عصر(عج) و ولی فقیه را نخواهد داشت.

عزاداری زنجانیان با همین معنا و فریاد و اشك بود كه الگو شد، الگویی از بصیرت و بیداری، الگویی از پاسداشت شهادت بزرگ مردانی كه در راه حمایت از ولی و امام خود سر و جان نمی شناختند و مشتاق به دیدار معبود ابدی خود می شتافتند.

از این رو مسوولان استان زنجان نیز به فكر افتادند تا به این طریق این عزاداری با شكوه و بزرگ جهان اسلام را صادر كنند، همان موضوعی كه دشمن از آن هراس داشت و دارد و درچهارمین سال برگزاری نمایشگاه فرهنگ عاشورایی، از تمامی كشورهای اسلامی برای حضور در این همایش بزرگ حسینی دعوت كردند.

مدیر كل تبلیغات اسلامی استان زنجان، به حضور 13 كشور در اولین نمایشگاه بین المللی فرهنگ عاشورایی زنجان اشاره كرد و گفت: آستان مقدس حضرت امام حسین (ع) نیز به صورت ویژه و جدا گانه در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

حجت الاسلام 'علی دشتكی'، حضور نمایندگان و مبلغان دینی سایر كشورها در این نمایشگاه را موجب انتقال فرهنگ درست عزاداری زنجانیان به ملت های مسلمان دانست و افزود: این موضوع به ویژه در زمانی كه خیزشهای جهان اسلام با الگو گرفتن از نظام اسلامی به پیروزی دست یافته اند اهمیت می یابد.

وی، یادآورشد: تا زمان حاضر ایران با سایر كشورهای تعاملات فرهنگی بسیاری داشته اما هیچ تعامل فرهنگی دینی صورت نگرفته است كه نمایشگاه بین المللی فرهنگ عاشورایی اولین گام را در این راستا برخواهد داشت.

حجت الاسلام دشتكی به حضور سایر استانها در این نمایشگاه اشاره و اظهار كرد: تا زمان حاضر برنامه های بسیاری از استانهای داوطلب برای حضور در این نمایشگاه به دست دبیرخانه رسیده و برای حضور در نمایشگاه به تایید رسیده است.

مدیر كل تبلیغات اسلامی استان زنجان، برنامه های ویژه نمایشگاه در سال جاری را حضور افراد تازه مسلمان شده در نمایشگاه و در سطح مساجد این استان دانست و گفت: برنامه ویژه ای نیز مركز پژوهشی مهدویت استان قم برای این نمایشگاه تدارك دیده است.

حجت الاسلام دشتكی، بر لزوم انجام كار فرهنگی برای تعمیق باورها و تفكرات توحیدی در جامعه و در میان مسلمانان تاكید كرد و افزود: لازمه به سرانجام رسیدن هر حركت و اقدامی در جامعه آمیختن آن با برنامه ریزی های فرهنگی است.

به گفته وی، اگر امروز جمهوری اسلامی ایران پرچم استقلال، عزت و سربلندی دین مبین اسلام را در دست گرفته و به عنوان یك الگو در دنیا معرفی شده بعلت اعتقادات و باورهای دینی عمیقی است كه در میان مردم وجود داشته و پافشاری كه مردم برای پاسداری و حفظ آن داشته اند، است.

حجت الاسلام دشتكی، با بیان اینكه قطعا مردم نظام اسلامی برای پاسداری از این ارزشها و اعتقادات هزینه داده اند، اظهاركرد: جبهه حق همواره بر حاكمیت ارزشهای دینی تاكید داشته و به همین دلیل، متولیان فرهنگی وظیفه و تكلیفی مشخص برای حفظ و پاسداری آن داشته و هیچ بهانه و عذری در این زمینه از آنان پذیرفته نیست.

مدیركل تبلیغات اسلامی استان زنجان، این استان را در كانون توجه مسولان فرهنگی كشور دانست و گفت: باید زنجان در نظام اسلامی كه امروز به عنوان یك الگوی اسلامی به جهان معرفی شده است، بعنوان یك الگو از فرهنگ عاشورایی و دینی مطرح و معرفی شود.

وی، بر لزوم الگو سازی عزاداری زنجانیان در كانون توجهات جهانی تاكید و خاطر نشان كرد: لازمه تحقق این موضوع برنامه ریزی تخصصی و كارشناسی برای طرح برنامه های قابل ارائه به سایر استانها و كشورهای اسلامی است.

حجت الاسلام دشتكی، الگو سازی فرهنگی در زمینه فرهنگ عاشورایی را وظیفه سنگین و خطیری توصیف كرد و افزود: زمانی كه نگاه های ملی و جهانی به زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی منعطف است، رسالت تدوین برنامه های فرهنگی در زمینه فرهنگ عاشورایی را باید به گونه ای انجام داد كه مخاطبان ملی و جهانی اغنا شود.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان و مسول دبیرخانه جشنواره بین المللی فرهنگ عاشورایی، نیز به برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه فرهنگ عاشورایی از هفت الی 12 آذر ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های كاسپین اشاره كرد و افزود: این جشنواره فرهنگ عاشورایی یكی از نمایشگاه های منحصر به فرد در حوزه فرهنگ عاشورایی است.

یوسف اماملو با بیان اینكه نمایشگاه فرهنگ عاشورایی در سال جاری باید از نظر گروه های شركت كننده و عوامل دخیل در حجم وسیع تری برگزار شود، یادآورشد: ایجاد فضای مناسب برای تفكر و تعمق در ارزشهای عاشورا و كربلا و فلسفه قیام امام حسین(ع) از جمله اهدافی است كه این نمایشگاه در صدد دست یابی به آن است.

وی، آشنا سازی مردم با حجم گسترده ای از فعالیت های مردمی در استان زنجان و سایر كشورهای اسلامی شركت كننده در این نمایشگاه را از دیگر اهداف این نمایشگاه دانست و اظهار كرد: به عبارت دقیقتر در نمایشگاه فرهنگ عاشورایی سال جاری اقتدار جبهه اسلام و تشیع در مقابل جبهه كفر و استكبار به نمایش در خواهد آمد.

معاون فرهنگی ، آموزشی وپژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان، نگاه ویژه به موضوعات روز جهان اسلام با محوریت بیداری اسلامی را از دیگر اهداف این نمایشگاه توصیف كرد و گفت: تمامی حركت های مسلمانان در جهان امروز به نوعی الگو گرفته شده از قیام امام حسین(ع) است.

وی، به راه اندازی بزرگترین هیات مجازی جهان اسلامی همزمان با برگزاری این نمایشگاه اشاره و خاطر نشان كرد: این سایت در زمان حاضر با تلاش شبانه روزی سایت تبیان و با محتوا و مباحث دینی برای ایجاد حساسیت در میان عموم جوانان در دست طراحی قرار دارد.

اماملو، به حضور سایر استانهای كشور در نمایشگاه فرهنگ عاشورایی اشاره كرد و افزود: محتوای غرفه های استانهای متقاضی برای شركت در این نمایشگاه باید به تایید دبیرخانه رسیده و با محتوای خوب و مناسب در دایر شوند.

مسول دبیرخانه دائمی نمایشگاه فرهنگ عاشورایی، هدف از این تایید را پرداختن به محتوای مطالب و موضوعات ارائه شده در نمایشگاه دانست و یادآورشد: باید سطح تمامی این مباحث بالا بوده و زمینه تفكر و تعمق بازدید كنندگان از نمایشگاه را ایجاد كند.

وی، ساعات برگزاری این نمایشگاه را صبح ها از ساعت 9 و 30 دقیقه الی 12 ظهر مختص دانش آموزان دانست و اظهار كرد: برای دانش آموزان برنامه های ویژه گفتمان دینی و پاسخ گویی به پرسش های آنان در زمینه عاشورا و امام حسین(ع) تدارك دیده شده است.

اماملو، با بیان اینكه بعد از ظهر ها این نمایشگاه از ساعت سه و 30 دقیقه الی هشت شب دایر می باشد، گفت: دبیرخانه دائمی این نمایشگاه در طول سال دایر بوده به بررسی روشهای ارائه محتوای مناسب و تفكر برانگیز به مخاطبان می پردازد.

گزارش: مونا تاصرپور

تنظیم: هومن بهلولی