تبیان، دستیار زندگی
در حالى كه ویروس آنفلوآنزاى مرگبار پرندگان در كشورهاى مختلف در حال گسترش است، فعلاً تنها دو شیوه براى مقابله با آن در دست است. یكى داروهاى گروه مهار كننده «نوروآمینیداز» و در رأس آنها داروى «تامیفلو» كه كشورها ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیوه هاى جدید مقابله با آنفلوآنزاى مرغى


در حالى كه ویروس آنفلوآنزاى مرگبار پرندگان در كشورهاى مختلف در حال گسترش است، فعلاً تنها دو شیوه براى مقابله با آن در دست است. یكى داروهاى گروه مهار كننده «نوروآمینیداز» و در رأس آنها داروى «تامیفلو» كه كشورها در حال انبار كردن آن هستند و دیگرى تلاش براى ساختن واكسن برای مقابله با این بیمارى كه مراحل ابتدایى تولید را مى گذراند؛ اما پژوهشگران مى گویند درمان هاى تجربى دیگرى هم وجود دارد كه ممكن است نهایتاً ثابت شود، حتى مؤثرتر از شیوه هاى موجود هستند، به شرطى كه شركت هاى بیوتكنولوژى كه در حال بررسى آنها هستند بتوانند مؤثر بودن آنها را در آزمون هاى بالینى نشان دهند و آنها را به موقع وارد بازار كنند.

چند نمونه از شیوه هاى جدید عبارت اند از:

1 - داروى فلودیز :(FLUDASE) این دارو (ساخت شركت NEXOBIO ) گیرنده هایى را كه ویروس آنفلوآنزا در مجارى بینى و راه هاى هوایى به آنها متصل مى شوند از كار مى اندازند و به این ترتیب از ورود ویروس ها به سلول ها جلوگیرى مى کند. در نتیجه ویروس نمى تواند سلول ها را آلوده كند و باعث بیمارى شود. «فلودیز» در آزمایش بر روى موش ها و جوندگان هم از لحاظ پیشگیرى و هم درمان سوژه هاى متعدد آنفلوآنزا از جمله آنفلوآنزاى مرغى و گونه هاى معمول فصلى آنفلوآنزا مؤثر بوده است. نكته مهم این است كه چون این دارو نه ویروس هاى مرتباً در حال جهش، بلكه سلول هاى میزبان را هدف قرار مى دهد، نامحتمل است كه مقاومت دارویى در مقابل آن ایجاد شود.

2 - واكسن هاى DNA : واكسن هاى جدیدى هستند كه مى توانند در مقابل بیمارى هاى بسیارى مؤثر باشند. براى ساختن آنها زنجیره هاى DNA ویروسى به درون بافت پوست یا عضلانى تزریق مى شود. این زنجیره هاى DNA بخشى از دستگاه ژنتیكى سلول ها را تحت كنترل خود در مى آورند تا براى چند هفته یا چند ماه پروتئین هاى ویروسى را تولید كنند. این پروتئین هاى ویروسى باعث ایجاد پاسخ ایمنى مى شوند كه در فرد محافظت ایجاد مى كند. در عین حال از آنجایى كه این سلول ها نه همه اجزاى ویروس، بلكه تنها چند پروتئین مشخص را به وجود مى آورند، به نظر مى رسد كه این واكسن ها كاملاً بى خطر باشند. دو شركت ویكال (VICAL)و پاودرمد (POWDERMED) در حال آزمودن واكسن هاى DNA بر روى آنفلوآنزاى مرغى هستند. این فرآورده ها را مى توان با سرعت بیشترى نسبت به واكسن هاى آنفلوآنزاى سنتى تولید شده، بر روى تخم مرغ تولید كرد. آنها طول عمر بیشترى دارند و مى توان آنها را بدون نیاز به یخچال نگهدارى كرد.

3 - داروى آمپلیژن (: (AMPLIGENاین دارو ساخت شركت «همیسفریكس بیوفارما» (HEMISPHERIX BIOPHARMA) به بدن كمك مى كند تا تولید اینترفرون (یك جزء مهم در پاسخ ایمنى بدن) را تشدید كند. به نظر مى رسد كه میزان اینترفرون در بدن بیماران مبتلا به آنفلوآنزاى مرغى افت پیدا مى كند. مطالعات حیوانى بیانگر آن است كه «آمپلیژن» مى تواند به مقابله با این وضعیت كمك كند و تأثیر بخشى واكسن ها و تامیفلو را چندین بار افزایش دهد. حتى به نظر مى رسد كه این دارو دست كم در موش ها بتواند به عنوان یك داروى مستقل هم عمل كند.

البته بسیارى از درمان هایى كه نوید بخش بوده اند، هنگامى که از آزمون هاى حیوانى به كارآزمایى هاى انسانى رسیده اند، مأیوس كننده از آب درآمده اند. از طرف دیگر هنوز روشن نیست كه آیا آنفلوآنزاى مرغى میان انسان ها هم به راحتى قابل انتقال خواهد بود یا نه؟ اگر چنین اتفاقى رخ دهد، فرآورده هایى نظیر موارد بالا، ارزش بسیاری خواهند داشت.

روزنامه شرق

*در این زمینه بیشتر مطالعه کنید :

- ویروس قاتل

- حقایقی در مورد آنفلوآنزای مرغی

- آنچه راجع به آنفلوآنزای مرغی باید بدانیم

- توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از آنفلوآنزای پرندگان

- راهنمای مراقبت از آنفلوانزای پرندگان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.