تبیان، دستیار زندگی
بلوغ ازلحاظ شدت، مدت و سن شروع در افراد مختلف، متفاوت است. تحقیقات انجام شده درباره بلوغ جنسی نشانگر این واقعیت است که اگرچه تغییرات و رشد جنسی معمولاً در عامه مردم ایجاد میشود اما گاه مسائل گوناگونی چون مشکلات اجتماعی، ارزش های فرهنگی، مسائل محیطی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی بلوغ خواب می ماند


بلوغ ازلحاظ شدت، مدت و سن شروع در افراد مختلف، متفاوت است. تحقیقات انجام شده درباره بلوغ جنسی نشانگر این واقعیت است که اگرچه تغییرات و رشد جنسی معمولاً در عامه مردم ایجاد میشود اما گاه مسائل گوناگونی چون مشکلات اجتماعی، ارزش های فرهنگی، مسائل محیطی، تغذیه و... آن را تحت تاثیر قرار می دهند.

بلوغ

برای بلوغ جنسی نمی توان سن خاصی را ذکر کرد، اما معمولاً در اکثر پسران بین 15 - 11 و در دختران بین13 – 9 سالگی روی می دهد. اما گاه دیده می شود که علائم و نشانه های بلوغ جنسی در این سنین در برخی از افراد دیده نشده و سال ها بعد به صورت کامل یا ناقص در آنها ظاهر می شود. به این پدیده در اصطلاح «دیررسی بلوغ جنسی» گفته میشود.

تعریف: اگر سن بلوغ فرد تمام شود بدون آنکه هیچ نشانه ای از تغییرات بدنی در وی شکل بگیرد، به پدیده بلوغ دیررس دچار شده است.

دیررسی بلوغ جنسی مشکلات عدیده ای در زندگی فردی و زناشویی افراد ایجاد می کند که در جدول ذیل به مهمترین آنها اشاره می شود. به همین دلیل است که مراجعه به پزشک و حل این مشکل جز ضروریات محسوب می شود.

دیررسی بلوغ جنسی در دختران

محاسن:

-  افرادی محبوب، جذاب و معاشرتی هستند.

-  اعتماد به نفس بالایی دارند.

- معمولاً رهبر خوبی برای گروه محسوب می شوند.

معایب:

- این افراد معمولاً نسبت به هم سالان خود دارای رشد اجتماعی کمتری بوده و نزد دیگران کودک به حساب می آیند.

-  ایجاد برخی دشوارها در قبول برخی از مسئولیت های اجتماعی چون ازدواج.

- ایجاد مشکلاتی در روابط زناشویی و انجام فعالیت های جنسی[1] .

برخی از مشکلات خانوادگی مانند دعواهای زن و شوهر، طلاق والدین، برخی آداب و رسوم خاص خانوادگی و ... نیز باعث دیررسی بلوغ جنسی می‌شوند

دیررسی بلوغ جنسی در پسران

معایب:

-  باعث ایجاد اضطراب در فرد می شود.

-  باعث کاهش عزت نفس و ایجاد حس خود کم بینی می شود.

-  این افراد در ارتباطات اجتماعی دیرتر مورد مقبولیت واقع میشوند.

-  ایجاد برخی دشوارها در قبول برخی از مسئولیت های اجتماعی چون ازدواج.

- ایجاد مشکلاتی در روابط زناشویی و انجام فعالیت های جنسی

بلوغ

عوامل مؤثر در دیررسی بلوغ

 علل فیزیولوژیکی: مشکلات فیزیولوژیکی چون کم کاری غده هیپوفیز، اختلالات غده تیروئید، اختلالات لوزالمعده، اشکال در گنادها، مشکلات کروموزومی و حتی وراثت از مهمترین عواملی هستند که باعث دیررسی بلوغ در افراد میشود.

عوامل جغرافیایی: عوامل جغرافیایی و آب و هوایی نیز در تأخیر بلوغ مؤثرند. مثلاً در مناطق سردسیر پسران دیرتر به احتلام و دختران دیرتر به قاعدگی میرسند اما در مناطق گرمسیر این تغییرات در دختران و پسران زودتر از سنین اعلام شده هم اتفاق می افتد.

عامل بهداشت: عدم رعایت بهداشت، امراض عفونی، برخی مسمومیت‌ ها، بیماری های حاد دوران کودکی و... همه و همه در تأخیر بلوغ جنسی بسیار مؤثرند.

عوامل اقتصادی: دلیل تأخیر در بلوغ برخی از افراد، فقر اقتصادی و به تبع آن سوءتغذیه و عدم وجود پروتئین، ویتامین و املاح کافیِ مورد نیاز بدن است.

عوامل خانوادگی: برخی از مشکلات خانوادگی مانند دعواهای زن و شوهر، طلاق والدین، برخی آداب و رسوم خاص خانوادگی و ... نیز باعث دیررسی بلوغ جنسی می‌شوند.

عوامل روانی و عاطفی: برخی مشکلات روانی و عاطفی مانند عدم مهر و محبت والدین، برخی اختلالات عصبی چون وسواس، افسردگی و... نیز باعث ایجاد دیررسی بلوغ جنسی در افراد می شوند.

پی نوشت ها:

[1] - ر.ک. روان‌شناسی رشد2، لورل ای بک، سید یحیی محمدی، ص18- 16.

حسین لطف آبادی، رشد جسمی و جنسی در نوجوانی، صفحه 84.

اکرم اشرفی نژاد

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

روزهای اجتناب ناپذیر بلوغ

نوجوانی و دنیای رنگارنگ بلوغ

چگونگی گفتگو پیرامون بلوغ با دختران

بلوغ های خارج از محدوده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.