تبیان، دستیار زندگی
مصرف غذاهای سرشار از کلسیم و فسفر بهترین خوراکی برای محافظت از استخوان‌هاست و از طرفی نرمش و ورزش روزانه نیز موجب قوی‌تر شدن و استحکام استخوان‌ها می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوستان استخوان ما


مصرف غذاهای سرشار از کلسیم و فسفر بهترین خوراکی برای محافظت از استخوان‌هاست و از طرفی نرمش و ورزش روزانه نیز موجب قوی‌تر شدن و استحکام استخوان‌ها می‌شود.

استخوان

می‌توان کارهای زیادی کرد تا سرعت از دست دادن استخوان در آینده کاهش یابد و به حداقل برسد. یک رژیم غذایی حاوی کلسیم زیاد می‌تواند به سلامت و قوی شدن استخوان‌ها کمک کند.

خرما، دوست استخوان

سیدعلی ابوالحبیب محقق طب اسلامی می‌گوید: کشک، انواع کلم، پونه، مرزه، پودر سنجد، چهار مغز،کنجد با پوست به صورت خام، سبزی‌ها، میوه‌ها، روغن زیتون، نور مستقیم آفتاب، خرما و شیره خرما از استخوان‌ها محافظت می‌کند.

غذاهای مفید برای استخوان‌ها غذاهایی هستند که سرشار از مواد کلسیم دار و فسفردار باشند.

مصرف چای زیاد، انواع ترشی‌ها بدون استفاده از مصلح، مصرف بیش از حد سرکه و ماست، مصرف چای و پنیر در وعده صبحانه بدون گردو و استفاده نکردن از نور مستقیم خورشید برای استخوان‌ها مضر است.

خوردن غذاهایی که برای استخوان ضرر دارد، موجب می‌شود که غدد درون‌ریز وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند زیرا 4 غده پاراتیروئید که پشت غده تیروئید در گردن قرار دارند، اگر کار خود را به خوبی انجام ندهند، اسکلت و استخوان‌بندی بدن دچار اشکال شده و موجب بروز بیماری‌های استخوانی می‌شود.

پیشگیری از پوکی استخوان با خوردن شیر و تخم مرغ

دکتر احمد لنکرانی فوق تخصص ارتوپدی، مصرف شیر، سفیده تخم مرغ و گوشت را عامل مهمی در جلوگیری از پوکی استخوان دانست.

مصرف زیاد هیدروکربن‌ها و نوشابه‌های گازدار از عوامل ایجاد پوکی استخوان به شمار می‌آید.

این فوق تخصص ارتوپدی با بیان این که پیاده‌روی روزانه از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، گفت: در کنار تغذیه نامناسب و جذب پروتئین‌های لازم برای بدن، نیم ساعت پیاده‌روی روزانه از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

مصرف زیاد هیدروکربن‌ها و نوشابه‌های گازدار از عوامل ایجاد پوکی استخوان به شمار می‌آید

پوکی استخوان ضایعه‌ای قدیمی است که عوارض و علائم آن در چند سال اخیر شناخته شده است. لنکرانی با تاکید بر این که این بیماری بیشتر در زنان بعد از یائسگی و افراد مسن ایجاد می‌شود، گفت: در افراد مسن باید تدابیر درمانی لازم اتخاذ شود و افراد در طول سال مورد غربالگری و سنجش تراکم استخوان قرار گیرند.

کشک، مانعی برای پوکی استخوان

مرتضی صفوی متخصص تغذیه گفت: کشک حاوی کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و نیاسین (ویتامین 3 B) است که می‌تواند باعث پیشگیری از پیشرفت بیماری پوکی استخوان شود.

کشک یکی از فرآورده‌های فرعی شیر است که به روش سنتی از جوشاندن، تغلیظ و خشک کردن دوغ پس از کره گیری باقی می‌ماند یا از ماست بدون چربی تهیه می‌شود.

کشک از شیر میش، بز، گاو یا مخلوطی از آن‌ها تهیه می‌شود. در صنایع غذایی تولید کشک با فرآیندهای صنعتی و به صورت کشک مایع مستقیماً از شیر صورت می‌گیرد و کشک‌های سنتی مایع از ساییدن و رقیق کردن کشک خشک معمولاً به صورت غیرپاستوریزه تهیه و تولید می‌شوند.

آلو خشک

تأثیر خوردن آلوی خشک در پیشگیری از پوکی استخوان

خوردن آلوی خشک در سلامت استخوان‌ها معجزه می‌کند.

به گزارش ساینس دیلی (Science Daily)، دکتر بهرام ارجمندی، استاد و رییس بخش تغذیه و علوم ورزشی دانشگاه ایالتی فلوریدا گفت: در طول دوران کاری‌ام میوه های زیادی را آزمایش کردم. مثل انجیر، خرما، توت فرنگی و کشمش. اما هیچ کدام تأثیر آلوی خشک را بر تراکم استخوان نداشتند.

شکی نیست که تمام میوه‌ها و سبزیجات تأثیرات تغذیه ای مطلوبی دارند. اما آلو در سلامت استخوان‌ها معجزه می‌کند.

دکتر ارجمندی و محققان دانشگاه اوکلاهما دو گروه زنان در دوره پس از یائسگی را آزمودند. طی یک سال، گروه اول (شامل 55 نفر) روزی 100 گرم آلوی خشک (10 عدد) و گروه دوم (شامل 45 نفر) روزی 100 گرم سیب خشک خوردند. به تمام این افراد یک دوز کلسیم (500 میلی گرم) و ویتامین D (400 واحد بین‌المللی) دادند.

گروهی که آلوی خشک مصرف کرده بودند از نظر تراکم عناصر معدنی استخوان در مقایسه با گروه دیگر به طور چشمگیری در وضع بهتری قرار داشتند. علت این قضیه تا حدی به دلیل توانایی آلوی خشک در جلوگیری از تجزیه استخوان بود که با افزایش سن افراد روند آن سرعت می‌گیرد.

در آمریکا حدود 8 میلیون زن و 2 میلیون مرد پوکی استخوان دارند. در 5 تا 7 سال اول یائسگی، زنان با سرعت 3 تا 5 درصد در سال در خطر از دست استخوان قرار می‌گیرند. لیکن پوکی استخوان خاص زنان نیست و در حدود 65 سالگی مردان را نیز به اندازه زنان گرفتار می‌سازد.

نباید آن قدر در مورد سلامت استخوان‌ها سستی کرد تا کار به جای باریک بکشد. افراد می‌توانند با خوردن 2 تا 3 آلوی خشک در روز شروع کنند و کم کم تعداد آن را به 6 تا 10 عدد برسانند.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

انجمن دانشجویان ایران

ایرنا

فارس

اگر می‌خواهید با کارشناسان تغذیه‌ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

برای استخوان‌ها، فقط کلسیم، کافی نیست

6 راهکار اساسی برای استحکام استخوان

آواکادو و سویا، درمان زانو درد

غذاهای نامهربان با استخوان‌ها

نگذارید استخوان‌هایتان بشکنند

چگونه کلسیم لازم را تأمین کنیم؟

چگونه استخوان‌های مان را قوی‌تر کنیم؟

پیشگیری از آرتروز با تغذیه صحیح

هشدار نسبت به مصرف کلسیم اضافی در سالمندان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.