تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان دبیرستان سلام فرمانیه، به سرپرستی سرکار خانم هاله تقی زاده در سه بخش مسابقات، سمینارها و غرفه‌های این دوره از جشنواره پروژه‌های دانش آموزی سایت تبیان، حضور داشتند. غرفه «کروکی کش اتومبیل» یکی از موضوعات جالب ارائه شده در این غرفه ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشگران دبیرستان سلام فرمانیه

در ششمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

دستاوردهای پژوهشگران دبیرستان سلام فرمانیه

پژوهشگران جوان دبیرستان سلام فرمانیه، به سرپرستی سرکار خانم هاله تقی زاده در سه بخش مسابقات، سمینارها و غرفه‌های این دوره از جشنواره پروژه‌های دانش آموزی سایت تبیان، حضور داشتند.

غرفه

«کروکی کش اتومبیل» یکی از موضوعات جالب ارائه شده در این غرفه بود که توسط خانم آترین کلانتری به راهنمایی جناب آقای کلانتر زاده و جناب آقای کریمی انجام شده است. به گفته این پژوهشگر :

هر گاه دو راننده تصادف می‌کردند مجبور بودند تمام وقت خود را صرف انتظار برای رسیدن پلیس بگذارند و ترافیک سنگینی ایجاد می‌شد و یا حتی امکان داشت بر سر حق جنگ و جدالی میان دو راننده به وجود آید و در آخر هم به نتیجه خوبی نمی‌رسیدند ولی این دستگاه به ما در صرفه‌جویی در وقت و آسان‌تر شدن کارمان و همچنین در کمتر شدن ترافیک کمک می‌کند.

این دستگاه کمک می‌کند تا در نبودن پلیس قانون به صورت درست اجرا شود.

ویژگی این دستگاه قابلیت خبر دهی تصادف به پلیس راهنمایی و رانندگی است. این دستگاه این کار را با سرعت انجام داده و جلوی ایجاد ترافیک در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها را می‌گیرد.

این دستگاه با استفاده از دوربینی که در جلو و عقب آن نصب شده از تصویر صحنه‌برداری می‌کند و تصویر ذخیره می‌شود و به برای پلیس ارسال می‌شود. به همین دلیل طرفین تصادف می‌توانند صحنه تصادف را به هم بزنند.»

خانم شمیم خدری دیگر پژوهشگر این دبیرستان بود که در زمینه ساخت «دستگاه آب پاش زمین‌های سوارکاری» تحقیقی انجام داده است. در این پژوهش آمده است :

«هیچ عرصه‌ای یافت نمی‌شود که در آن امور بدون هیچ مشکلی سپری شوند. زمین‌های سوارکاری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در زمین‌های سوار کاری سر پوشیده گرد و خاک ایجاد شده توسط حرکت متوالی اسب‌ها از موانعی است که سواری را مختل می‌کند، که دستگاه مذکور به رفع آن پرداخته است.

دستاوردهای پژوهشگران دبیرستان سلام فرمانیه

چراغ‌های LDR که در ارتفاع کمی از سطح زمین وصل شده‌اند با برخاستن خاک و قطع اتصال میان آنها واکنش نشان داده و پمپ آب را فعال می‌سازد. پمپ فعال شده قسمت‌هایی از زمین که در آنها هیچ گونه موجود زنده و یا شی (اسب، انسان، کاوالاتی و ...) قرار نگرفته باشد را آبیاری می‌سازد و بعد از اتصال دوباره میان LDR ها آبیاری قطع شده و سوار کار تا برخاستن دوباره خاک به سواری خود ادامه می‌دهد، بدون آنکه این خاک‌های برخاسته موجب بیماری‌های ریوی (در طولانی مدت) و یا اختلال در سواری شوند. از مزایای این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

ـ آب پاشی زمین‌های سوار کاری در کوتاه ترین مدت زمان ممکن و بدون هیچ تغییری و تحولی از جمله ورود و خرج اشخاص و سوارکاران صورت می‌گیرد.

ـ هم چنین می‌توان با استفاده از تایمر در آبیاری گلخانه‌ها نیز از آنها استفاده کرد.

ـ هم چنین از این دستگاه می‌توان برای کنترل رطوبت هوا در استخرها استفاده کرد. البته با قرار دادن دماسنج به جای LDRها و دماسنج را طوری طراحی کرد و برای آن محدودیت نهاد که به محض افزایش رطوبت لوله‌های آبی که دور استخر تعبیه شده‌اند با آب خنک رطوبت هوا را کاهش دهند که این آب‌ها با استفاده از راه آب‌ها دور استخر به مخزن اولیه برگشته و دوباره وارد پمپ آب می‌شوند که با این کار در مصرف برق نیز که برای قرار دادن تهویه‌های بزرگ مصرف می‌شود نیز صرفه جویی می‌شود و آبی نیز اصراف نمی‌شود.

ـ هم چنین علاوه بر خواباندن گرد و غبار، در زمین سوارکاری سر پوشیده نیز می‌توان برای خنک کردن زمین از آن استفاده کرد که مرتب زمین را در فصل گرمی چون تابستان خنک و سواری را مطلوب‌تر می‌سازد.»

«ماشین بذر پاش برف روب»، از دیگر موضوعات ارائه شد در این غرفه بود که توسط خانم لیلا مهر زاد  به راهنمایی جناب آقای کریمی و جناب آقای کلانتر زاده ساخته شده است. به گفته خانم مهر زاد :

دستاوردهای پژوهشگران دبیرستان سلام فرمانیه

«در مسیرهای کوهستانی و شهرهای کوهپایه‌ای، هنگام زمستان به دلیل بارش برف و یخ زدگی مسیر، با مشکلاتی نظیر تصادف‌های مرگبار، زیان آور و ترافیک‌های سنگین رو به رو می‌شویم، لذا برای جلوگیری از این گونه حوادث ناگوار و اتلاف وقت، درصدد ارائه راهی آسان و کار آمد بر آمدم.
همچنین با توجه به اینکه در فصل کشاورزی برای کاشت محصول، نیروی انسانی بسیار و یا از دستگاه‌هایی با هزینه بالا استفاده می‌شود. در این طرح بر آن شدیم تا با راه حلی کم هزینه، با صرف زمان کمتر بتوانیم از یک دستگاه در دو زمان متفاوت استفاده کنیم.»

«کیف امنیتی» موضوع پژوهش خانم آنیتا قرآنی بود. در این تحقیق آمده است که :

«برای حمل مدارک شخصی و دولتی، اسناد اداری، اوراق سهام یا بهادار و پول نیاز به کیفی است که دارای ویژگی‌هایی باشد تا اطمینان صاحب اسناد برای حمل آنها و عدم دسترسی غیرمجاز و سرقت، کپی برداری و دستکاری افراد غیرمجاز جلوگیری کند. در واقع هدف اصلی اختراع این کیف بالا بردن امنیت است.

در این طرح برای بالا بردن امنیت کیفیت نسبت به کیف‌های امنیتی سابق از دوربین برای ضبط تصویر سارق و ارسال آن از طریق MMS و استفاده از GPS برای فرستادن موقعیت کیف در صورت در صورت سرقت به موبایل صاحب کیف و پلیس و از طریق سیم کارت برای ردیابی و ایجاد ارتباط بین صاحب کیف و از پردازشگر برای برنامه ریزی و کنترل دستگاه‌های موجود در مدار الکترونیکی استفاده شده است.»

دستاوردهای پژوهشگران دبیرستان سلام فرمانیه

موضوع پژوهش خانم‌ها پگاه طاهرخانی و سمیرا مکتب دار، «اتوکلاو» است. که این پژوهش به راهنمایی سرکار خانم امیری جاوید انجام شده است. این پژوهشگران در باره هدفشان از این تحقیق بیان کردند که :

«این دستگاه قیمت بالایی دارد بنابر این آزمایشگاه‌های معمولی مانند آزمایشگاه مدرسه ما و مدارس دیگر و حتی برخی آزمایشگاه‌های زیستی و پزشکی به راحتی نمی‌توانند به این دستگاه دسترسی داشته باشند، لذا ما به فکر ساختن این دستگاه با ساختاری ساده‌تر از آنچه در بازار موجود است و البته با قیمتی پایین‌تر افتادیم.

اتوکلاو بخار به دستگاهی اطلاق می‌شود که در آن درجه حرارت باید با استفاده از بخار قابل دستیابی باشد. در قرن نوزدهم برای اولین بار، اتوکلاوهای بخار برای استریل کردن مایعات به کار گرفته شد ولی با پیشرفت علم و تکنولوژی در حال حاضر از این دستگاه برای موارد متفاوتی از قبیل مایعات، تجهیزات و سایر موارد استفاده می‌شود.»

آخرین موضوع ارائه شده در این غرفه «هد لایت نوری» بود که توسط خانم نگنین طلاچی به انجام رسیده است.

مسابقه

رباتیک از جمله مسابقاتی بود که پژوهشگران این دبیرستان با تعداد زیادی در آن شرکت کردند که در این میان گروه ربات مسیریاب آنها در مسابقات موفق به کسب مقام دوم شده است.

سرپرستی تیم رباتیک این دبیرستان جناب آقای سهرابی بود، اعضای تیم رباتیک این مدرسه عبارتند از :

ـ گروه ربات مسیریاب 1 : خانم‌ها سارا سجادی، لیلا مهرزاد، بهاره پور قبادی و مریم چنگیزی

ـ گروه ربات مسیریاب 2 : خانم‌ها پرستش افضلی و شادی ضابطی

ـ گروه ربات امدادگر : خانم‌ها نسترن اعیانی فرد، ساینا رمضانی و سارا جعفری

همچنین خانم یاسمن رحیمی به راهنمایی سرکار خانم ویسی زاده در مسابقات ابرحباب شرکت کردند.

گروه شرکت کننده در مسابقه ماشین با سوخت شیمیایی متشکل از خانم‌ها معصومه افتخار و نیکناز مرادی به راهنمایی سرکار خانم مرجان ویسی زاده بود.

جناب آقای علی محمدی به همراه سه تیم شرکت کننده در مسابقات گلایدر این دوره از جشنواره پروژه‌های دانش آموزی شرکت کردند. که اسامی تیم‌های شرکت کننده عبارتند از :

ـ گروه اول : خانم‌ها سمیرا مکتب دار، نونا آقاسی، شیما ضیاء و پگاه طاهر خانی

ـ گروه دوم : خانم‌ها نیلوفر امینی، مهسا عرب و مریم کاردوست

ـ گروه سوم : خانم‌ها سارینا معماری، سروناز قطان، مهرناز اثنی و مریم قربانی

دستاوردهای پژوهشگران دبیرستان سلام فرمانیه

سمینار

«امکان سنجی ساخت ماده‌ای برای جلوگیری از خونریزی خارجی» موضوع سمینار خانم‌ها زهرا سرمیلی، فرناز جوادی و زهرا عباسی به راهنمایی سرکار خانم کاظمی بود.

همچنین خانم‌ها ساحل امیدی، فاطمه محمودی و سحر سلطانی نیز به ارائه سمیناری تحت عنوان «بررسی اثر ضد میکروبی آویشن بر روی باکتری‌های گرم مثبت» پرداختند.

«بررسی رابطه غلظت خون و پرمویی» نیز عنوان پژوهش خانم فریما خلیلی بود. که در سمیناری به تشریح دستاوردهای خود پرداختند.

خانم‌‌ها گلنوش جواهری و مرضیه سرشتی نیز به ترتیب سمینارهایی در زمینه تولید محتوای الکترونیکی در زمینه ایران باستان و نجوم ارائه کردند.

آخرین سمینار ارائه شده توسط پژوهشگران این دبیرستان با عنوان «فرماسونری» توسط خانم محیا خزایی و به راهنمایی آقای سهرابی ارائه گردید.

برای مشاهده تصاویر دانش پژوهان عزیزمان در این جشنواره اینجا کلیک کنید.


بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم : منا جاسبی