تبیان، دستیار زندگی
از اول‌ صبح‌ تا آخر شب‌ که‌‌ رادیو و تلویزیون‌ را که باز می ‌کنیم‌ تک‌ تک‌ برنامه‌ ها حتی‌ آرم‌ (لوگو) برنامه‌ ها ، موزیک‌ متن‌ فیلم ها ، برنامه‌ های‌ گوناگون‌ و حتی‌ چهره‌ ی‌ گویندگان‌ و مجریانی‌ که‌ دیده‌ می ‌شوند و لحن‌ کلام‌ گویندگانی‌ که‌ صدایشان‌ شن
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صداوسیما انقلاب را زیر پا گذاشت!


از اول‌ صبح‌ تا آخر شب‌ که‌‌ رادیو و تلویزیون‌ را که باز می ‌کنیم‌ تک‌ تک‌ برنامه‌ ها حتی‌ آرم‌ (لوگو) برنامه‌ ها ، موزیک‌ متن‌ فیلم ها ، برنامه‌ های‌ گوناگون‌ و حتی‌ چهره‌ ی‌ گویندگان‌ و مجریانی‌ که‌ دیده‌ می ‌شوند و لحن‌ کلام‌ گویندگانی‌ که‌ صدایشان‌ شنیده‌ می‌ شود باید این‌ خصوصیات‌ را داشته‌ باشد.

رسانه

روابط آزاد ، بد حجابی،اشاعه ی تجمل گرایی،امر به منکر ، نهی از معروف ، بی احترامی به والدین؛اینها آموزه های برنامه های سازمان صدا و سیما می باشند. مدتی است که هرگاه پای تلویزیون ، این رسانه ی ملی می نشینیم لب به اعتراض می گشاییم و دَم از بی محتوایی آن می زنیم و به سهولت راه گریزی به نام ماهواره را دنبال می کنیم ، غافل از پیگیری این بی محتوایی و دلایل آن و اینکه صدا و سیما (رادیو و تلویزیون) به صورت نرم و به تدریج نه تنها ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی را اشاعه نمی دهد بلکه به پایمال نمودن آن نیز همت گمارده است . ارزش هایی که نقض آنها منجر به سُستی پایه های جامعه و ترویج فساد می گردد؛البته رسانه ملی ما در بدترین حالت خود هم بهتر از رسانه های بی اخلاق غربی می باشد ولی این دانشگاه بودن و نقش عظیم رسانه ملی در اشاعه فرهنگ انقلاب است که توقع ما را از این سازمان بیش از حد موجود می کند و می خواهیم این ارزش هایی که در بیان مدیران سیما مطرح می شود در عمل هم دیده شود اما عملا اینطور نیست. گاهی به نظر می آید صدا و سیما فقط خشونت و مسائل جنسی را خط قرمز می پندارد و سایر مسائل که از ارزش های انقلابی ما هستند به دست فراموشی سپرده می شونداز جمله ی این ارزش ها عبارتند از : امر به معروف و نهی از منکر ، حفظ حجاب ، مبارزه با تجمل گرایی افراطی و تربیت دینی.

1) امر به معروف و نهی از منکر

ستایش

صدا و سیما بالاخص تلویزیون گسترده ترین و موثرترین وسیله در راستای اشاعه ی امر به معروف و نهی از منکر می باشد زیرا بهترین روش برای این مهم ، تجلی معروف و کناره گیری از منکر در عمل افراد می باشد که در کمال تاسف شاهد عکس این جریان در برنامه های مختلف هستیم . برنامه هایی که بی احترامی به والدین (امر به منکر) ، عدم کمک رسانی به مستمندان (نهی از معروف) و ... را آموزش می دهند و آموزه و راه کاری برای تبلیغ امر به معروف و نهی از منکر نداشته و گذر از خط قرمزها ، شکستن چارچوب های اسلامی ، کنار گذاشتن عفاف و حیا و ... به خصوص در سریال ها رواج وافری یافته است . به طور مثال در روابط بین بازیگران حد و مرز خاصی وجود ندارد و در سریال هایی از قبیل "ستایش" به برخورد دست مرد و زن و نوع آرایش خانم ها اشکالی وارد نیست. ما در برتامه های گفتگو محور شاهد موج های مثبتی در این مورد هستیم اما در پیام رسانی غیر مستقیم کمیتمان می لنگد.

آزاده نامداری

2) حفظ حجاب 

اشاعه ی بد حجابی در این سازمان از فاحش ترین امور در راستای نقض ارزش ها و آرمان های انقلاب می باشد و هر روز به نوعی چه در سریال ها و چه در برنامه ی کودک و ... شاهد این خطا هستیم و با تمام تذکرات هم تا کنون تغییری حاصل مشاهده نشده است . مصداق این جریان در نوع پوشش و حجاب یکی از مجری های این سازمان به نام مجری برنامه جمع ما به وضوح دیده می شود ؛ چادر ملی که خود از جهات مختلفی قابل نقد می باشد توسط این مجری در رنگ های متنوعی همچون قهوه ای تبلیغ می شود واز سوی دیگر نوع آرایش این مجری نقض کامل چادر را در پی دارد ، البته ماجرای این مجری خانم به همین چند نکته ختم نمی شود ، ترکیب چادر ملی با شال هایی که رنگ های تندی مانند: نارنجی ، قرمز ، لیمویی و ... دارند فاجعه ای است که حاکی از غفلت مدیران این سازمان می باشد.

3) مبارزه با تجمل گرایی افراطی

تجمل گرایی بحث بعدی است که متاسفانه به مثابه ی شکاف طبقاتی ، از کانال فکری دست اندرکاران صدا و سیما به اذهان عموم جامعه تزریق می شود ؛ منازل دوبلکس و چند صد متری ، لوسترهای چند طبقه ، باغ های گسترده ، اتومبیل های خارجی و گران قیمت و ... چاشنی اکثر سریال های تولیدی این سازمان می باشد که همیشه خانواده ای با طبقه ی اقتصادی پایین را در مقابل دارد و موضوع حول همین محور می چرخد (تفریط) و نکات آموزنده به ندرت به چشم می خورَد که آخرین ورژن آن سریال پخش شده در ماه رمضان به نام "پنج کیلومتر تا بهشت" می باشد که طی آن دو خانواده از طبقه ی اجتماعی مرفه (صاحب شرکت پخش دارو) و فقیر (کارگر شرکت-امیر حسین) در برابر هم قرار دارند و از طبقه ی متوسط اجتماعی خبری نیست . سریال دیگر در این زمینه ، سریال "سایه روشن" می باشد که زندگی را کاملا عالی و مرفهانه به تصویر کشیده و گویا نه تنها طبقه ی اجتماعی پایین بلکه قشر متوسطی هم وجود ندارد و همه ی مردم در رفاه کامل به سر می برند و این افراط مطلق است.

این دانشگاه بودن و نقش عظیم رسانه ملی در اشاعه فرهنگ انقلاب است که توقع ما را از این سازمان بیش از حد موجود می کند و می خواهیم این ارزش هایی که در بیان مدیران سیما مطرح می شود در عمل هم دیده شود

4) تربیت دینی

مورد بعدی تربیت دینی می باشد ، در واقع باید اعتراف کرد که صدا و سیما گزاره های دینی-تربیتی را کاملا کنار گذاشته است زیرا در هیچ یک از برنامه های آن اثری از این مهم یافت نمی شود .

جمعه به جمعه خونه به خونه

در اکثر برنامه های تلویزیونی بی احترامی به والدین مشهود و عادی گشته و توهین و ناسزا رواج شدیدی یافته ، از سوی دیگر در برنامه هایی از قبیل "جمعه به جمعه،خونه به خونه" ، در قسمتی از برنامه و در حضور کودکان فردی که لباس کودکانه به تن دارد از تنهایی خود شکایت می کند و پس از کلی فکر مجری برنامه به وی پیشنهاد می کند برای رفع تنهایی ازدواج کند ، به راستی طرح چنین مسئله ای در برنامه ی کودکان چه دلیلی دارد؟ در برنامه ی دیگری به نام  "پنگول" روابط دوستانه و آزاد دو مجری زن و مرد به کودکان آموزش داده می شود که این جریان خود بحث گسترده ای را می پذیرد اما همین کافی که رفتار مجری ها و بازیگران برنامه های مربوط به کودکان عاری از هرگونه اصول تربیتی دینی و پای بندی به ارزش های والای انقلاب شده است.

حائز اهمیت این است که آنچه برشمرده شد در حالی رُخ می دهد که مقام معظم رهبری در دیداری با کارگزاران صدا و سیما هدف از فعالیت های این سازمان چنین ترسیم نمودند: " هدف‌ این‌ است‌ که‌ ما صدا و سیما را به‌ آن‌ اوج‌ و کمالی‌ برسانیم‌ که‌ کلیه ‌ی‌ برنامه‌ های‌ آن‌ با بهترین‌ کیفیت ها ، در جهت‌ رسوخ‌ و نفوذ دادن‌ اندیشه‌ ی‌ اسلام‌ ناب‌ و همه‌ ی‌ ملحقاتش‌ ـ از اخلاق‌ و عمل‌ ـ در زندگی‌ مخاطبانش‌ باشد و هر برنامه ‌ی‌ آن‌ باید این‌ خصوصیت‌ را داشته‌ باشد این‌ هدف‌ ماست‌ . از اول‌ صبح‌ تا آخر شب‌ که‌‌ رادیو و تلویزیون‌ را که باز می ‌کنیم‌ تک‌ تک‌ برنامه‌ ها حتی‌ آرم‌ (لوگو) برنامه‌ ها ، موزیک‌ متن‌ فیلم ها ، برنامه‌ های‌ گوناگون‌ و حتی‌ چهره‌ ی‌ گویندگان‌ و مجریانی‌ که‌ دیده‌ می ‌شوند و لحن‌ کلام‌ گویندگانی‌ که‌ صدایشان‌ شنیده‌ می‌ شود باید این‌ خصوصیات‌ (خصوصیات اسلامی) را داشته‌ باشد." امام خمینی (ره) نیز بارها بر اهمیت و حساسیت برنامه های صدا و سیما تاکید داشته و این سازمان را به عنوان دانشگاه عمومی معرفی نموده اند که باید تمام اقشار جامعه را آموزش داده و تربیت نماید.

گذر از خط قرمزها ، شکستن چارچوب های اسلامی ، کنار گذاشتن عفاف و حیا و ... به خصوص در سریال ها رواج وافری یافته است

از آنجایی که سازمان صدا و سیما زیر نظر مقام معظم رهبری است و ایشان تا به حال و طی دیدار با دست اندرکاران این سازمان تذکرات و پیشنهادات فراوانی را در این راستا ارائه نموده اند ، باید توجه داشت که هر نوع عدم تغییر ، ادامه ی خطاها و فاصله گرفتن از ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی نادیده گرفتن سخنان ایشان محسوب می شود و این امر نیز به خودی خود خطایی غیر قابل جبران است زیرا اگر روند مذکور ادامه یابد منجر به فراموش شدن ارزش های انقلاب و عدم تبلیغ اسلام ناب می گردد و به تدریج و در نسل های آینده مشکلات عظیمی را به وجود خواهد آورد و در غایت ضربه ی سهمگینی به پیکره ی نظام و اسلام وارد خواهد آورد که جبران آن نسبتا غیر ممکن است .

رسانه

گویا اصلا انقلاب به صدا و سیما صادر نشده و اثری از ارکان و اساس آن در محتوای برنامه های این سازمان یافت نمی شود و یا در حداقل ترین رده ها مشاهده می شود . البته این بدان معنا نیست که تمامی برنامه های تلویزیونی منفی و خطا هستند و ما درصدد نفی عملکرد مثبت سیما نیستیم، ما در سیما برنامه هایی مانند "راز" از شبکه ی 4 و "دیروز امروز فردا" از شبکه ی 3 ، را مشاهده می کنیم که  برنامه هایی با مضامین انقلابی و اسلامی هستند و به بازگویی جنگ و مسایل سیاسی-اجتماعی می پردازند یا برنامه هایی چون به سوی آبادی و..... اما توقع می رود رسانه ملی که هر روز در سطح رقابت گسترده تری از رقابت با نمونه های خارجی قرار می گیرد سریع تر و با برنامه ریزی و نظارت دقیق تری پیش رود. . در آخر با کنار گذاشتن نقص ها و اشکالات وارده به برنامه های صدا و سیما جای چند سوال پیش می آید . سوالاتی که باید انان را نیز فارق از حرف مسئولان و در خروجی رسانه ها دنبال کرد؛ اول آنکه آیا شبکه های ماهواره ای صدا و سیما همچون "جام جم" ، "سحر" ، "آی فیلم" و ... نیز ارزش های انقلاب را نادیده می گیرند؟ و آیا به راستی شبکه های ماهواره ای صدا و سیما ارزش های انقلاب اسلامی را به مخاطبان خود در جهان صادر می کنند؟ آیا گفتمان امام درباره این وظیفه رسانه ما محقق می شود؟

آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان