تبیان، دستیار زندگی
آیا اغلب شب ها بیدار هستید، به سختی به خواب می‌روید و خوابتان مختل شده است؟ چند قاعده ساده می‌تواند به شما کمک کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با 5 قاعده بهتر خوابیدن


آیا اغلب شب ها بیدار هستید، به سختی به خواب می‌روید و خوابتان مختل شده است؟


خوابیدن

چند قاعده ساده می‌تواند به شما کمک کند تا خوابی را که در آرزویش هستید دوباره به دست آورید.

1- به خوابتان احترام بگذارید:

آیا شب‌ها به سختی خوابتان می‌برد؟ شاید فقط به این دلیل که علاقه‌مند هستید فیلم را تا آخرش ببینید، یا کتابی را که می‌خوانید تمام کنید و یا چون با دوستانتان هستید، از وقت خوابتان می‌گذرد.

سیکل و یا زمان خواب رفتن حدود یک ساعت و نیم برنامه‌ریزی شده است. چنانچه از این «قطار» جا بمانید، باید منتظر قطار بعدی بمانید. بنابراین احتمال می‌رود بدون آنکه بتوانید سوار واگن شوید، داخل تخت‌تان از این پهلو به آن پهلو شوید!

همچنین، اگر دیر می‌خوابید، فایده‌ای ندارد که سر شب به رختخواب بروید، چون خوابتان نمی‌برد! زمانی‌که چشم‌هایتان بسوزد و خمیازه بکشید، وقت آن رسیده که به رختخواب بروید!

سعی کنید تا جایی‌که امکان دارد هر روز تقریبا در یک ساعت معین به رختخواب رفته و صبح‌ها در ساعت معینی از خواب بیدار شوید.

چنانچه به سر ساعت مشخص خوابیدن و بلند شدن توجهی نکنید (مثلا روزهای تعطیل ساعت 4 صبح به رختخواب بروید و 2 بعدازظهر از خواب بیدار شوید)، خوابیدن بیش از پیش برایتان مشکل‌تر خواهد بود

2- درجه حرارت مناسب را پیدا کنید:

آیا شب‌ها برای آرامش داشتن و برای آنکه خودتان را برای خواب آماده کنید‌، دوش آب گرم می‌گیرید؟ اشتباه می‌کنید!

بدن انسان زمانی‌که برای خواب برنامه‌ریزی می‌کند، درجه حرارت داخلی‌اش کاهش می‌یابد؛ بنابراین لازم است در این راستا پیش روید و برای کسب آرامش، یک دوش آب ولرم (حداکثر تا 37 درجه سانتی‌گراد) بگیرید.

همچنین درجه حرارت اتاقتان را تا 20 درجه سانتی‌گراد برسانید و هنگام خواب پاهایتان را گرم نگه دارید! دانشمندان اثبات کرده‌اند که گرم نگه داشتن پاها به اتساع مویرگ‌ها کمک کرده و این عمل به خواب رفتن کمک می‌کند. جوراب‌هایتان را فصل سرما در رختخواب بپوشید!

3- شام سبک بخورید:

غذای سنگین و دارای هضم مشکل، خواب را به هم می‌زند، بنابراین قبل از رفتن به رختخواب از خوردن شام سنگین خودداری کنید.

از خوردن گوشت قرمز، غذاهای ادویه‌دار، قهوه و چای خودداری کنید و میوه و سبزیجات خام، نان سفید، ماکارونی، ماهی و سبزیجات و تمام مواد لبنی که حاوی تریپتوفان هستند را بخورید. تریپتوفان، ماده‌ای است که در ساخت و ساز سروتونین نقش دارد و سروتونین، هورمونی است که موجب آرامش و خواب رفتن می‌شود.

هرچه زودتر شام‌تان را میل کنید، ترجیحا دو ساعت قبل از خواب.

قبل از خواب، جوشانده گیاهانی مثل سنبل الطیب، بابونه و...که ضد‌عصبانیت هستند و یا یک لیوان شیر ولرم که اثری آرام‌بخش دارد، بنوشید.

4- اتاق خوابتان را مرتب کنید:

بد می‌خوابید؟ چنانچه تلویزیون پایین تخت‌تان قرار دارد فورا آن ‌را سر جایش بگذارید. این عمل یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که توسط متخصصان خواب به آن توصیه شده است. همچنین اتاق کارتان نباید اتاق خوابتان باشد و بدتر آنکه در بستر مشغول به کار باشید!

اتاق خواب مکانی است برای خوابیدن، نه مکانی برای فعالیت‌های مختلف!

خود بستر هم بخش مهمی است. به‌سختی می‌توان شبی خوش را روی تختی گذراند که تشکش نافرم باشد. تشک هر 10 سال یک بار باید عوض شود. تشک شما چطور، چند سال از عمرش می‌گذرد؟ در صورتی‌که همسرتان خروپف می‌کند، یک گوشی روی گوش تان بگذارید.

5- ذهنتان را مشغول نکنید:

برخی از فعالیت‌های ذهنی به‌شدت خوابیدن را مختل می‌کنند. از این‌رو، تلویزیون، بازی‌های ویدئویی و تمام نگرانی‌هایی مثل مالیات، حسابرسی، درگیری های سر کار، ورق‌هایی که باید تصحیح شوند و... را کنار بگذارید.

همچنین بحث و مشاجره‌های زن و شوهری را نیز قبل از خوابیدن قدغن کنید! این عمل موجب عصبانیت‌تان شده و زمانی‌که سرتان را روی بالش می‌گذارید، مدام آن ‌را تکرار کرده و خوب نمی‌خوابید!

بخش سلامت تبیان


منبع : همشهری - سپیده حسینعلی عراقی

مطالب مرتبط:

مطالبی کامل درباره خواب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.