تبیان، دستیار زندگی
یکی از نتایج زیاده روی در محبت ، پیدایش «عقده ی حقارت» است . اطفالی که بیش از اندازه مورد مهر و محبت واقع می شوند ، لوس و از خود راضی بار آمده و در ایام حیات ، به خصوص مواقع برخورد با مشکلات زندگی و سختی ها، دچار احساس حقارت و پستی می شوند و به اعمال ناشا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادا و اطوارهای بی مورد


یکی از نتایج زیاده روی در محبت ، پیدایش «عقده ی حقارت» است . اطفالی که بیش از اندازه مورد مهر و محبت واقع می شوند ، لوس و از خود راضی بار آمده و در ایام حیات ، به خصوص مواقع برخورد با مشکلات زندگی و سختی ها ، دچار احساس حقارت و پستی می شوند و به اعمال ناشایست دست می زنند.

ادا و اطوارهای بی مورد

فقدان محبت ، زمینه را برای ابتلائات بسیاری چون بی اشتهایی ، بی خوابی ، فریاد در هنگام خواب ، تر کردن رختخواب در روز و شب ، تقلید های بی مورد ، ادا و اطوارهای ناصواب برای نمایاندن خود ، جلب محبت و لوس بازی فراهم می کند . به خصوص در 4 سال اول باعث اظطراب ، تشویق، عصبانیت ، نارضایتی ، منزوی شدن ، تند خویی و خشونت می شود ؛ زیرا در این فاصله طفل بیشتر از هر وقت دیگر متکی به والدین است .

طفلی که از مادر محبت نمی بیند عصبانی و ناراضی است ، دچار تندخویی و خشونت است ، به هیچ کس رحم و شفقت ندارد و نسبت به همه چیز و همه کس بد خواه است . احساسات او در مسیر غلط و توجه او منحصرا در مسیر رفع نیاز شخصی است . به هر محبت تصنعی یا واقعی تسلیم می شود .

می توان گفت راز انحراف بسیاری از دختران و تسلیم آنها به فحشا و نیز هم جنس بازی پسران ، براین اساس می تواند قابل توجیه باشد ، زیرا او با دنیایی از مهرو محبت جدید مواجه شده و فورا تسلیم وی می شود .

عدم قدرت در غلبه براحساسات ، وجود غم زدگی و ماتم ، چهره ای زرد و پژمرده ، اضطرابات، بدبینی های پیاپی و منفی بافی ، ولگردی ها ، عقب ماندگی ها ، بزه کاری ها ، جنایت ها و تبهکاری ها ، تا حدود زیادی مربوط به عواطف تعدیل نشده است . به خصوص کمبود عاطفه و هم چنین ناراحتی های پوستی ، بی اشتهایی به غذا ، گریز از خانه ، بیرون رفتن از خانه و ناراحتی های بلوغ از عوارض کمبود محبت است .

البته ایجاد اعتدال در محبت نیز موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد .

افراط در محبت

یکی از نتایج زیاده روی در محبت ، پیدایش «عقده ی حقارت» است . اطفالی که بیش از اندازه مورد مهر و محبت واقع می شوند ، لوس و از خود راضی بار آمده و در ایام حیات ، به خصوص مواقع برخورد با مشکلات زندگی و سختی ها ، دچار احساس حقارت و پستی می شوند و به اعمال ناشایست دست می زنند .

در بعضی مواقع ناراحتی های روحی و فشارهای روانی ، کار آنها را به دیوانگی و یا خود کشی می کشاند . زیرا چنین اطفالی که پدر و مادر، بی قید و شرط به خواسته های خوب و بد آنها جامه ی عمل می پوشانند ، دیکتاتور و از خود راضی بار آمده و روحی ضعیف و روانی زود رنج دارند . در نتیجه از دوران کودکی تا پایان عمر در مقابل کوچک ترین ناملایمات و ضعیف ترین ناکامی ها ، آزرده خاطر و ناراحت می شوند و در نبردهای زندگی زود شکست می خورند .

به قول بزرگان دین ، بدترین پدران ، کسانی هستند که در نیکی و محبت نسبت به فرزندان خود از حد تجاوز کرده و زیاده روی و افراط می کنند. از علایم دیگر آن ، پرتوقع و لوس بودن ، عدم احساس مسوولیت ، کاهش رشد عقلی و تجاوز به حقوق دیگران می باشد .

بهترین پدران کسانی هستند که حب فرزند را از حساب تربیت جدا سازند ، فرزندان خود را صمیمانه دوست بدارند ولی با چشم واقع بین عیوب و صفات ناپسند آن ها را ببینند و با روش عاقلانه به اصلاح آنها قیام کنند . بهترین محبت ، محبت توام با انضباط است

شرایط محبت

* میزان محبت ، متناسب با سن کودک باشد .

* از محبت های سرسری پرهیز شود . سعی شود عواطف کودک شناخته شود و بر اساس آنها عمل شود .

* محبت وحمایت کودک نباید به صورت تطمیع و رشوه باشد ( مثلا اگر این کار را کردی ، تو را دوست دارم ، بلکه خوشحال می شوم بهتر است ) .

* محبت باید به موقع و به جا باشد و تحسین کار امروز کودک نباید به فردا موکول شود .

* مهر ورزی ها بیشتر عملی باشد تا زبانی ( کم تر بگویید مهربان باش! در عمل زمینه ها را برایش فراهم کنید ) .

* محبت در حضور و غیاب فرزندان یکسان باشد .

* محبت و خشونت پدر و مادر متناسب باشد .

* محبت ، اثر سوء نداشته باشد .

* بلا شرط باشد یعنی به خاطر زیبایی ، رشد، شیرین زبانی ، هوش سرشار و استعداد و ... نباشد .

* محبت سرشار باشد ، آن چنان که کل وجود او را خود غرق کند.

ادا و اطوارهای بی مورد

آثار محبت

* سازندگی

*روح همکاری و تعاون و نیکی کردن

* شکل گیری شخصیت

* پای بندی به زندگی و اخلاق

* باهوشی کودک

* مرهمی برای دل های رنجور

* خاموش کردن کینه ها

* تنبل را چالاک و زرنگ می سازد

آثار جسمانی

کسانی که دلشان با نور محبت روشن و روحشان با حرارت مهر گرم است ،دستشان نمی لرزد ، پایشان نمی لغزد ، تنشان خسته نمی شود و از هیچ چیز نمی ترسند . این کودکان باهوش ترند ، سالم ترند . وقتی محبت و انضباط با هم بیامیزند ، تربیت پدید می آید . اگر محبت و قانون درهم آمیخته شود اثر پذیری ، فوق العاده است . رمز موفقیت انبیا همین است .

طرق مهر ورزی

* فرزند به همان میزان که مهر می بیند باید وادار شود که مهر را ابراز کند ، اگر خواهان محبت والدین است باید نسبت به خواهر یا برادر کوچک تر علاقه نشان بدهد .

* هیچ یک از پدر و مادر نکوشند که محبت و مهر کودک را انحصاری خود کنند .

* مهرورزی والدین نباید مانعی برای مصونیت کودک از امرها و نهی ها شود . آن جا که جای مهر است مهربان باشند و امر و نهی ها را نیز در جای خود انجام دهند .

* طبق سلیقه ی خودش ابراز کند .

مهر ورزی ها بیشتر عملی باشد تا زبانی ( کم تر بگویید مهربان باش! در عمل زمینه ها را برایش فراهم کنید )

* دو جانبه باشد ، هم ببیند هم ابراز کند .

طرق اعمال محبت به کودک

پیامبر (ص) حسنین(ع) را می بوسیدند و آنها را بر دوش خود سوار می کردند .

پدر و مادر فرزند خود را ببوسند ، او را در آغوش بگیرند ، برسر او دست بکشند و نوازشش کنند .

* گاه به صورت تشویق وتحسین انجام گیرد . مانند خرید لباس یا اسباب بازی و غذاهای مورد علاقه ی او .

* بی جا نباشد ، با تشویق به حرکات و فعالیت او باشد .

به خاطر دل سوزی نباشد .

* آن چنان که او احساس نکند مظلوم است .

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

خشمهایی به نشانه ی دوست داشتن

پروفسوری برای آینده

هوش برتر برای فرزند شما

لحظه به لحظه همراهش باشید

اکسیر اعتماد به نفس

شاه کلیدهایی برای والدین

خود‌ساخته پرورشش دهید

ذخایری مهم تر از نفت و طلا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.