تبیان، دستیار زندگی
حرف و حدیث در مورد نمک زیاد است: این که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، برای قلب و استخوان‌ها خطرناک است و غیره. اما آیا واقعاً نمک هیچ سود دیگری برای بدن ندارد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمک در دادگاه سلامتی


حرف و حدیث در مورد نمک زیاد است: این که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، برای قلب و استخوان‌ها خطرناک است و غیره. اما آیا واقعاً نمک هیچ سود دیگری برای بدن ندارد؟ آیا باید از رژیم
غذایی حذف شود؟ آیا نمک متهم ردیف اول دادگاه سلامتی است؟ یا این که فوایدی هم دارد؟

 نمک

باید بدانید این دانه‌های سفید همچون برف آن قدرها هم گناهکار نیستند! آیا می‌دانید که همین دانه‌های همچون برف از اختلالات تیروئید پیشگیری می‌کنند، برای دندان‌ها خوب است و حتی با برخی از عفونت‌ها مقابله می‌کنند؟ اگر می‌خواهید بدانید نمک چه فواید و چه مضراتی دارد با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

نمک، ضد زکام است

بله نمک برای درمان زکام استفاده می‌شود. دلیلش این است: نمک به روان شدن مخاط (ماده‌ای که در زمان زکام بیش از حد ترشح می‌شود) کمک می‌کند و همین امر باعث می‌شود که این مواد ترشح شده دفع شود؛ به این ترتیب احتقان بینی از بین می‌رود و تنفس از طریق دماغ راحت‌تر می‌شود.

روش استفاده: سرم‌های شستشوی آماده در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و می‌توانید خریداری و استفاده کنید. البته خودتان هم می‌توانید سرم نمک درست کنید. برای این کار یک قاشق کوچک چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب جوش حل کرده و بینی‌تان را شستشو دهید.

آیا نمک خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می‌دهد؟

به عقیده‌ی برخی از متخصصان، نمک خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. اما برخی از متخصصان تغذیه بر این عقیده‌اند که مصرف بیش از اندازه‌ی نمک احتمال ابتلا به سرطان معده را بالا می‌برد نه همه‌ی سرطان‌ها را. از طرف دیگر به عقیده‌ی متخصصان دلیل اصلی ابتلا به این سرطان به احتمال زیاد به مصرف مواد غذایی صنعتی، استفاده از محصولات غذایی مانده و کم ویتامین مربوط می‌شود.

چه باید کرد؟ رابطه‌ی بین مصرف زیاد نمک و ابتلا به سرطان یکی از موارد بحث‌برانگیز است که هنوز به طور کامل به اثبات نرسیده است اما همه‌ی متخصصان تاکید می‌کنند که در مصرف این چاشنی شور زیاده‌روی نکنید. برای حفظ سلامتیتان، تغذیه‌ی متعادلی داشته باشید، میوه و سبزیجات زیادی مصرف کنید و تا جایی که می‌توانید از مصرف مواد غذایی صنعتی خودداری کنید.

نمک زیاد: حواستان به پوکی استخوان باشد

حواستان باشد: نمک زیاد احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که می‌تواند باعث از بین رفتن کلسیم بدن شود؛ و می‌دانید که کمبود کلسیم باعث پیشرفت این بیماری می‌شود که بافت استخوان‌ها را سست می‌کند.

باید دانید که مصرف زیاد نمک باعث احتباس آب می‌شود. به خاطر این که نمک

به طور طبیعی آب را در بدن نگه می‌دارد. بنابراین مصرف زیاد نمک یعنی تجمع

آب بیشتر در بدن

زمانی که بدن ما نمک زیادی دریافت می‌کند، مازاد نیاز خود را توسط کلیه‌ها دفع می‌کند. کلیه‌ها هم قادر به تفکیک نیستند. یعنی زمانی که می‌خواهند نمک را دفع کنند در کنار آن مواد معدنی دیگر مثل کلسیم را هم دفع می‌کنند.

چه باید کرد؟ هیچ‌وقت نمی‌توان به طور کامل نمک را حذف کرد زیرا بدن به آن نیاز دارد و فقط باید در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. توجه داشته باشید غذاهای صنعتی و آماده شور هستند پس بهتر است همیشه از غذاهای خانگی سالم استفاده کنید.

آیا نمک، ضد روماتیسم است؟

معمولاً می‌گویند که نمک ضد روماتیسم است. متخصصان مشاهده کرده‌اند که برخی از آب‌های شور مثل دریاچه‌های شور اثرات موثری در آرتروز و روماتیسم داشته‌اند. اما با این حال به نظر می‌رسد تسکین برخی از این دردها مربوط به میزان مواد معدنی موجود در این گونه آب‌هاست نه صرفاً شور بودن آن. تاکنون هیچ تحقیق علمی ارتباط خواص ضدروماتیسمی نمک را به اثبات نرسانده است.

رژیم‌های بی نمک: مراقب باشید

به خاطر این که نمک برای بدن ضروری است و نباید بدون نظر پزشک از برنامه‌ی غذایی حذف شود. بنابراین اگر مشکل و بیماری خاصی ندارید نمک را از برنامه‌ی غذایی خود حذف نکنید.

رژیم بدون نمک برای چه افرادی است؟

حذف نمک برای افرادی تجویز می‌شود که تحت درمان با کورتیزون باشند، آن هم به این خاطر که نمک به همراه کورتیزون باعث احتباس آب می‌شود.

از این گذشته رژیم‌های بی‌نمک برای افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند نیز توصیه می‌شود. به خاطر این که قلب این افراد قادر نیست خون را به خوبی جریان دهد و توکسین‌ها آن گونه که باید دفع نمی‌شوند. در این صورت حذف نمک به دفع این توکسین‌ها کمک می‌کند.

همچنین برای افرادی که از نارسایی کلیه‌ها رنج می‌برند نیز رژیم غذایی بدون نمک تجویز می‌شود. کلیه‌ی این افراد به درستی ضایعات بدن را دفع نمی‌کند. با کاهش نمک از مواد غذایی به کلیه‌ها کمک می‌شود تا این ضایعات را دفع کنند.

نمک

نمک برای قلب مضر است

بیمارهای قلبی عروقی در اکثر کشورهای دنیا دلیل اصلی مرگ و میر افراد محسوب می‌شود و متأسفانه نمک یکی از عوامل تشدید این بیماری است. مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود. فشار خون بالا نیز موجب بروز مشکلات قلبی می‌شود.

چه باید کرد؟ در گام اول مصرف نمک را کم و از مواد غذایی صنعتی دوری کنید.

مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم را افزایش دهید زیرا باعث دفع نمک می‌شوند. پتاسیم در میوه های خشک، موز، لوبیاها، سیب زمینی، گوجه فرنگی و برخی از ماهی‌ها به وفور وجود دارد.

نمک فلوئوره برای دندان‌ها خوب است

همان‌طور که می‌دانید کمبود فلوئور در بین افراد فراگیر شده است و مسئولین بهداشت و سلامت جامعه باید این عنصر مفید را به نمک مصرفی اضافه کنند. فلوئور عنصری است که برای استخوان‌ها و همچنین سلامت دندان‌ها ضروری است. این عنصر مهم از تشکیل جرم دندانی پیشگیری کرده، باعث تقویت مینای دندان می‌شود و از پوسیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

چه باید کرد؟ اگر شما دندان‌های حساسی دارید که احتمال پوسیدگی‌شان بالاست ترجیحاً از نمک‌های فلوئوره استفاده کنید. البته این به این معنی نیست که در مصرف نمک فلوئوره زیاده‌روی کنید. فلوئور زیاد باعث پدید آمدن لکه‌های سفید رنگ روی مینای دندان شود.

نمک: امان از احتباس آب

باید دانید که مصرف زیاد نمک باعث احتباس آب می‌شود. به خاطر این که نمک به طور طبیعی آب را در بدن نگه می‌دارد. بنابراین مصرف زیاد نمک یعنی تجمع آب بیشتر در بدن.

چه باید کرد؟ اول این که باید مصرف نمک را کاهش داد به ویژه با خودداری از مصرف مواد غذایی صنعتی. دوم این که اگر به هر دلیلی از این مواد غذایی استفاده می‌کنید دوباره به آن‌ها نمک نزنید. در نهایت این که مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم را افزایش دهید.

برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان در مصرف هیچ ماده‌ی غذایی زیاده‌روی نکنید. اگر مشکل یا بیماری خاصی ندارید خودتان را از خوردن هیچ ماده غذایی نیز محروم نکنید. مهم این است که تغذیه‌ی متعادلی داشته باشید، ورزش کنید و از زندگی لذت ببرید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

چرا نمک یُددار؟

راه‌های مصرف صحیح نمک

اثرات خوب و بد نمک

مضرات مصرف زیاد نمک

نمک زیاد، قاتل جان است

افزودن نمک زیاد به غذا؛ یک عادت غلط غذایی

غذای شور باعث زخم معده می‌شود

میزان نمک غذاهای آماده باید استاندارد شود

دانستنی‌هایی درباره نمک ید دار

افزایش ضریب هوشی، مهم‌ترین اثر یددار کردن نمک

تولید نمک خوراکی در ایران

اهمیت خالص بودن نمک طعام

عوارض مصرف نمک‌های تصفیه نشده (1) و(2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.