تبیان، دستیار زندگی
اگر از شما بپرسند که جای عشق کجای ازدواج شماست، بدون شک پاسخ می دهید در راس آن. اگر کمی محتاط تر باشید و بخواهید جواب کامل تری بدهید، به احتمال زیاد می گویید درست در کنار عقل.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کامل ترین عشق در ازدواج


اگر از شما بپرسند که جای عشق کجای ازدواج شماست، بدون شک پاسخ می دهید در راس آن. اگر کمی محتاط تر باشید و بخواهید جواب کامل تری بدهید، به احتمال زیاد می گویید درست در کنار عقل. به هر حال شما هر کدام از این پاسخ ها را که بدهید، به نقش پررنگ و تاثیرگذار عشق در ازدواج تاکید کرده اید.

کامل ترین عشق در ازدواج

روان شناسان در مورد عشق نظرات متفاوتی دارند اما یکی از معروف ترین این نظرات، «مثلث عشق اشتنبرگ» است که در محافل علمی طرفداران زیادی دارد. اشتنبرگ (روان‌شناس اجتماعی) معتقد است که عشق مثل مثلث سه جز اصلی دارد. یعنی صمیمیت، تعهد و گرایش جنسی (شهوت).

1. صمیمیت: ضلع عاطفی و هیجانی عشق است که شامل ارتباط محبت آمیز، اعتماد، ابراز نگرانی در مورد سلامت فرد مقابل و میل به پاسخ گویی متقابل می باشد.

2. تعهد: ضامن پایداری رابطه عاشقانه طرفین محسوب می شود. به بیان دیگر تعهد شناختی که باعث می شود زوج ها به این نتیجه برسند که عاشق هم هستند و باید برای حفظ عشقشان تلاش کنند.

3. شهوت: به انگیختگی جسمانی و روانی که شامل میل به فعالیت جنسی و احساس عاشقانه است شهوت گفته می شود.

در این نظریه، شهوت به سرعت پدید می آید و سریعاً فروکش می کند. تعهد پس از گذشت زمان ایجاد و در یک سطح باقی می ‌ماند. صمیمیت هم به تدریج و در طول یک دوره زمانی رشد می یابد و روابط به مدت طولانی یعنی تا زمانی که دو نفر بخواهند ادامه پیدا می کند.

کامل ترین عشق در ازدواج

انواع عشق

طبق نظر اشتنبرگ بر حسب اینکه اندازه هریک از این اضلاع در افراد چقدر است باشد شکل خاصی از عشق در آنها ایجاد می شود.

1.عشق دوستانه: احساسی که مستلزم صداقت و دوستی عمیق است که فقط مؤلفه‌ی صمیمیت در آن وجود دارد.

2.عشق آتشین: عشقی است که تنها عامل ایجاد کننده آن در فرد کشش و برانگیختگی های جسمانی و جنسی (شهوت) است.

معمولاً پس از اینکه افراد در این عشق به هدف خود می رسند، عشقشان فراموش شده و از بین می رود.

3.عشق ساده لوحانه: در این عشق درجاتی بسیار بسیار ضعیف از تعهد و صمیمیت وجود دارد ولی مولفه اصلی آن شهوت است. افراد درگیر در این عشق  خیلی سریع از رابطه با هم ناامید می شوند و ممکن است رابطه در زمان بسیار کوتاهی از بین برود.

4.رمانتیک: عشقی که براساس جاذبه فیزیکی و جسمانی شکل می گیرد. در این عشق، عاشق و معشوق احساس می کنند که یک روح در دو جسم اند. شهوت و صمیمیت دو مؤلفه‌ دیگر این عشق، نقشی حمایتی یا توجه سطحی را برعهده دارند.

5.عشق مشارکتی (همدلانه): اکثر عشق های رمانتیک سرانجام به عشق مشارکتی تبدیل می شوند. در این عشق  یک رابطه تعهدآمیز درازمدت میان طرفین شکل می گیرد.

6.عشق تهی: نوعی از عشق است که تنها مولفه تهعد در آن موثر است . این عشق عاری از هرگونه هیجان متقابلی می باشد. چنین عشقی به دلیل احساس مسئولیت، ترس از تغییر، دلسوزی و... ایجاد و  تداوم می یابد.

7.عشق واقعی (ایده‌آل): مطلوب‌ترین و کامل‌ترین نوع عشق است که در آن هر سه مولفه شهوت، تعهد و صمیمیت تقریباً به صورت برابر و در هر دو طرف وجود دارد. این عشق، رابطه ای که بیشتر افراد در زندگی مشترک به دنبال آن هستند ولی متاسفانه کمتر زوجی به آن دست می یابند.

اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.