تبیان، دستیار زندگی
در نظر بگیرید با سرعت می رانید و یکباره عابر پیاده ای جلویتان سبز می شود. در آن واحد باید ترمز کنید. این برای همه مسلم است. اما نکته در این است که گاهی پای شما از مغزتان فرمان نمی برد. در واقع پای ما با همان سرعت مغز عمل نمی کند وهمین است که باعث تصادف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترمز در خودروهای آینده

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری (16)


در این مطلب در ادامه قسمت های  (1) و (2)  و (3) و (4) و (5) و (6) و (7) و (8) و (9) و (10) و (11) و (12) و (13)  و (14) و (15) به تازه ترین اخبار هفته دنیای علم و فناوری می پردازیم.


ترمز در خودروهای آینده  

در نظر بگیرید با سرعت می رانید و یکباره عابر پیاده ای جلویتان سبز می شود. در آن واحد باید ترمز کنید. این برای همه مسلم است. اما نکته در این است که گاهی پای شما از مغزتان فرمان نمی برد. در واقع پای ما با همان سرعت مغز عمل نمی کند وهمین است که باعث تصادف می شود.

ترمز در خودروهای آینده

اما آینده به همین وضع نخواهد بود. خودرو شما، فکرتان را می خواند. یعنی اینکه امواج مغزی راننده را دریافت می کند و بطور خودکار سرعت خودرو را کاهش می دهد.

این کاری است که پژوهشگران انستیتو تکنولوژی برلین انجام می دهند. در آزمایشات آنها، هر کدام از راننده ها کلاه های مجهز به حسگرهای دیجیتال می پوشند که امواج مغزی راننده را تشخیص می دهد.

مغز ضرورت ترمز کردن را 13 صدم ثانیه زودتر از عکس العمل پا برای ترمز کردن نشان می دد. این زمان کوتاه وقتی خودرو با سرعت 100 کیلومتر در حرکت است ، به سه متر و نیم در بعد فاصله و در دنیای انسانی به تفاوت بین یک خراش ساده تا یک آسیب بسیار جدی ترجمه می شود.

این طرح هنوز باید چالش های زیادی را باید از سر بگذراند. کاری که محققان انستیتو تکنولوژی برلین انجام می دهند.

Driving down the road and all of a sudden, a pedestrian appears. If your foot does not react as quickly as your brain there is going to be an accident.

Scientists are working on technology so the car can read a driver’s mind.

It is not science-fiction.

Researchers at the Berlin Institute of Technology in Germany are experimenting with drivers in a simulator.

They all wore a cap wired with electrical sensors. Scientists say they can identify brain waves that match a driver’s wish to press the brake pedal.

It was no surprise that the brain signals were sent before the leg started moving; but what did come as a surprise was the strength and the regularity of the impulses.

Researcher Stefan Haufe from the Institute explained: “We know that all actions are planned in the brain, including emergency braking. But we were surprised that the signals were so specific and so clear that you can forecast them before they actually take place.”‌

The brain signals the need to brake, on average, around 13 hundredths of a second faster than the foot responds.

At 100kmh that could mean pulling up 3.6 metres shorter – possibly the difference between a close shave and serious injury.

But at the moment there are still some problems to overcome: it takes a long time to fit the electrodes and what’s more, a driver’s brain sometimes starts emergency braking but may then change plan if the situation changes. The research is continuing

*************

آیا میکروسافت نسل جدید تلویزیون ها را با کینکت عرضه می کند؟

شایعات ها حاکی از آن است که مایکروسافت قصد دارد کنترلر حرکتی کینکت را با نسل جدید تلویزیون های HDTV یکپارچه کند. در این گزارش اعلام شده که مایکروسافت تمایل دارد کینکت را به خانه مردم بیاورد حتی اگر آنها کنسول بازی ایکس باکس 360 را نداشته باشند. در حال حاضر مایکروسافت در حال مذاکره با تولید کنندگان تلویزیون مانند سونی و ویزیو است.

ترمز در خودروهای آینده

مایکروسافت قصد دارد به صورت کاملا تهاجمی وارد بازار تلویزیون شود و کینکت را به خانه مردم بیاورد. قرار است تلویزیون های مجهز به Kinect با شبکه داخلی و کامپیوترهای ویندوزی ارتباط داشته باشند.

در تلویزیون های مجهز به کینکت علاوه بر اتصال به کنسول ایکس باکس، امکان کنترل تنظیمات تلویزیون از طریق حرکات بدن وجود دارد. شایعات مبنی بر این است که تلویزیون های مجهز به کینکت قادر خواهند بود افراد خانواده را شناسایی کرده و برنامه ای که قبل از خاموش کردن تلویزیون برای شخص در حال پخش بوده، را نشان دهد.

این اقدام مایکروسافت نشان می دهد که این شرکت قصد دارد مستقیما وارد رقابت با Google TV و Apple TV شود.

Is Microsoft planning to integrate Kinect with next-gen TVs?

The Daily isn't exactly known for breaking tech news scoops, but there's always a first time: Rupert Murdoch's iPad-only newspaper says Microsoft plans to integrate the Kinect into next-generation televisions. The report claims that Microsoft wants to aggressively push the device into as many homes as possible, even those without Xbox 360s, and that the company is in the early stages of licensing Kinect tech with TV manufacturers like Vizio and Sony. (Yes, it seems like an obvious conflict of interest for Sony, but that's what The Daily says.) Given the breakneck pace of Kinect developments, including recently announced PC-specific Kinect hardware, it's a reasonable claim ”” but until we hear more from either Microsoft or another trusted source, we're filing this away next to the folder titled "Apple TV rumors

*************

RSS و خبرخوان: چگونه اخبار روز دنیا را در یک صفحه مشاهده کنیم؟

RSS اطلاعات بروز را بصورت خودکار در اختیار شما قرار می دهد. با RSS می توانید اخبار، مقالات، لیست شغل ها، اطلاعات طبقه بندی شده و موارد دیگر را بدون باز کردن وب سایت هر کدام تحت نظر قرار دهید. امروزه اکثر وب سایت های دنیا از RSS یا Feed پشتیبانی می کنند. با استفاده از آدرس RSS یک سایت، می توانید به راحتی و بدون نیاز به مراجعه به وب سایت مورد نظر، از آخرین مقالات و اخبار آن مطلع شوید. نرم افزارهای مختلفی برای خواندن RSS وجود دارد که در ادامه با بهترین آنها آشنا خواهید شد.

ترمز در خودروهای آینده

RSS مخفف Rich Site Summary یا چکیده اخبار سایت است. با استفاده از RSS نیازی نیست برای مشاهده اخبار سایت های مختلف، همه آنها را باز کنید.

RSS در یک جمله

شاید شما هم گاهی اوقات آرزو کردید که ای کاش نرم افزاری داشتید که اخبار جدید سایت های مورد علاقه تان را جمع آوری کند تا هر زمان که نیاز داشتید، سری به آنها بزنید. RSS دقیقا همین کار را می کند و هر زمان که خبر جدیدی در سایت مورد علاقه تان درج شود، شما را مطلع می کند.

برای مشاهده RSS سایت ها، به چه چیز نیاز داریم؟ Feed reader یا خبر خوان نرم افزار های خبر خوان یا RSS Feed Reader قادرند RSS سایت های مختلف را بخوانند. یعنی در واقع آدرس RSS سایت را یکبار در اختیار آنها قرار می دهید و از ان پس خود نرم افزار، اخبار و مقالات سایت مورد نظر شما را برایتان جمع آوری کرده و در یک صفحه نمایش می دهد. منظور از یک صفحه این است که برای مشاهده اخبار سایت های مور علاقه تان، تنها کافی است یک صفحه را باز کنید و تیتر خبر ها را در همین یک صفحه مشاهده کنید. خبرخوان ها در انواع مختلف مبتنی بر وب یا بصورت یک نرم افزار مستقل تحت ویندوز و یا مک کار می کنند.

فراوری محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

euronews، theverge

زومیت