تبیان، دستیار زندگی
همه می‌دانیم که آلودگی هوا ممکن است سبب مشکلات تنفسی از جمله بیماری آسم و حتی سرطان شود، اما آلودگی بر دیابت بخصوص دیابت نوع دو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلودگی هوا دیابت را افزایش می‌دهد


همه می‌دانیم که آلودگی هوا ممکن است سبب مشکلات تنفسی از جمله بیماری آسم و حتی سرطان شود، اما آلودگی بر دیابت بخصوص دیابت نوع دو که بیشتر ناشی از تغذیه نامناسب و کاهش فعالیت جسمی است نیز موثر است.


آلودگی هوا

تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که بیشتر در معرض هوای آلوده قرار می‌گیرند، احتمال خطر ابتلا به دیابت نوع دو بالاتری دارند، چرا که ذرات معلق در هوا باعث مقاومت به انسولین می‌شود که این امر خود افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را به همراه دارد (البته نمی‌توان آلودگی هوا را به تنهایی سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت دانست).

یک مطالعه که به تازگی انجام شده نشان می دهد، خطر ابتلا به دیابت در افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که سطوح آلودگی هوا ناشی از ترافیک در آنجا بالا است، بیشتر است.

به گزارش پایگاه اینترنتی زینیوز، این مطالعه نشان می دهد خطر ابتلا به دیابت در افرادی که در مناطق شهری زندگی می کنند که سطح دی اکسید نیتروژن (آلاینده ای که از اگزوز خودروها خارج می شود) بالا است، چهار درصد بیشتر از افرادی است که در حوالی شهر که دارای هوای پاکیزه تری است زندگی می کنند.

همچنین نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که اثر آلودگی هوا بر روی افراد سالم تر بیشتر است و خطر ابتلا به دیابت در افرادی که از لحاظ بدنی فعال هستند تا 10 درصد و در افراد غیرسیگاری تا 12 درصد افزایش می یابد.

مطالعات قبلی نشان داده افراد مبتلا به دیابت نسبت به اثرات مضر بهداشتی ناشی از آلودگی هوا آسیب پذیرتر از افراد غیردیابتی باشند.

آلودگی هوا به دلیل افزایش مونوکسیدکربن و دی اکسید نیتروژن در ابتلای مردم به بیماری دیابت تاثیر بسزایی دارد

این مطالعه جدید که در مجله Diabetes Care منتشر شده است تا به این تاریخ جامع ترین مطالعه ای بوده است که نشان می دهد آلودگی هوا با ابتلا به دیابت ارتباط دارد. همچنین اولین مطالعه ای است که نشان می دهد افراد سالم تر نسبت به اثرات آلودگی هوا آسیب پذیرتر هستند.

در این مطالعه، محققان اطلاعات حدود 52 هزار شهروند دو شهر بزرگ دانمارک را مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه نشان داد که در طول یک دهه، تقریبا سه هزار نفر از افرادی که در شروع این مطالعه 50 تا 65 سال سن داشتند، برای اولین بار به دیابت مبتلا شدند.

اندازه گیری قند خون در دیابت

همچنین این مطالعه نشان داد که ارتباط میان قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا و ابتلا به دیابت در زنان مورد مطالعه بیشتر بود. به گفته محققان، این موضوع می تواند به دلیل تفاوت جنسیتی در حساسیت به آلودگی هوا باشد و بازتاب دهنده این واقعیت است که زنان مدت زمان بیشتری را نسبت به مردان در خانه سپری می کنند.

این مطالعه ثابت نمی کند که آلودگی هوا به تنهایی عامل افزایش خطر ابتلا به دیابت است، بلکه برخی عوامل دیگر مانند فقر، استرس و یا عوامل دیگر نیز می تواند در این افزایش دخیل باشد.

همچنین این گروه از محققین در مطالعه دیگری گزارش دادند: افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که سطوح آلودگی ناشی از ترافیک در آنها بالا است خطر مرگ ناشی از سکته مغزی در آنها اندکی افزایش می یابد.

به گفته محققان، ذرات موجود در آلودگی هوا وارد جریان خون می شوند و موجب بروز التهاب در سراسر بدن می گردند.

التهاب نیز به نوبه خود به افزایش خطر حمله قلبی ، سکته مغزی، نارسایی قلبی و تعدادی از بیماری های مزمن مانند دیابت و آسم منجر می شود.

محققان خاطر نشان کردند: آلودگی هوا همان تاثیری را بر رگ های خونی می گذارد که دود ناشی از سیگار دارد. اما بر خلاف دود سیگار ، آلودگی هوا چیزی است که همه در معرض آن قرار می گیرند.

بر این اساس لازم است که آلودگی هوای ناشی از ترافیک در بخشی از موضوعات برای برنامه ریزی شهری و ترافیکی مورد توجه قرار گیرد.

آلودگی مواد غذایی به سموم دفع آفات نیز می تواند در افزایش احتمال ابتلای افراد به دیابت موثر باشد.

حدود نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی خبرند، اگر در زمینه پیشگیری و آموزش هزینه کنیم می توانیم این بیماران را شناسایی کرده و فوری اقداماتی درمانی آغاز کنیم .

دیابت بیماریی است که باعث ایجاد عوارض در کلیه ها، چشم، پاها، قطع عضو و غیره می شود و در آینده ای نزدیک هزینه های درمانی نیز برای آن پاسخگو نخواهد بود.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

جام جم

ایرنا - دکتر اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت، متخصص اطفال و دیابت

مطالب مرتبط:

مطالبی کامل درباره بیماری دیابت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.