تبیان، دستیار زندگی
تاسیس بانك آریا تنها 10درصد از حجم وسیع مبلغ اختلاس شده را به خود اختصاص داده است امشب اژه‌ای از زوایای پنهان پرونده گزارش می‌دهد كیفرخواست بزرگ‌ترین فساد مالی تاریخ ایران طی این هفته از سوی دادستان كل كشور صادر می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حلقه مفقوده پرونده آریا


تاسیس بانك آریا تنها 10درصد از حجم وسیع مبلغ اختلاس شده را به خود اختصاص داده است 

امشب اژه‌ای از زوایای پنهان پرونده گزارش می‌دهد

كیفرخواست بزرگ‌ترین فساد مالی تاریخ ایران طی این هفته از سوی دادستان كل كشور صادر می‌شود


اژه ای

در حالی نمایندگان مجلس با تشكیل كمیته ویژه‌ای تحت عنوان بررسی فساد مالی اخیر، كمر به همكاری با اژه‌ای، دادستان كل كشور و مامور ویژه رسیدگی به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی بسته‌اند كه شنیده‌ها از ملاحظات ویژه اژه‌ای در رسیدگی به این پرونده حكایت می‌كند. ماه جاری ششمین ماهی است كه از واقعه تاریخی كشف اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در سیستم پولی و مالی كشورمان می‌گذرد و هنوز مسئولان نتوانسته‌اند پاسخ این سوال مهم را اعلام كنند كه سه هزار میلیارد تومان چه شده است؟

طی ماه‌های اخیر هر یك از مردان اقتصادی كشورمان به نوبه خود سعی در شفاف‌سازی هر چند ظاهری در‌خصوص موضوع اختلاس داشتند تا به مردم نشان دهند كه از كنار این تخلف بزرگ به راحتی نمی‌گذرند؛ محكوم می‌كنند و بازداشت می‌كنند و حكم صادر می‌كنند تا متخلفین به جزای اعمال خود برسند اما هیچ‌كس از این نگفت كه غیر از هزار میلیارد تومانی كه اژه‌ای در یكی از گفت و گو‌های تلویزیونی خود در ماه پیش اعلام كرد كه در حساب شخصی منصور آریا بوده است، دوهزار میلیارد تومان دیگر چه شد؟ این سوالی است كه طی این ماه‌ها بارها و بارها از سوی كارشناسان و مدیران بانكی مطرح شده است ولی حتی اژه‌ای هم كه به شفاف سخن گفتن در پرونده‌های اینچنینی شهره است و از او با عنوان مرد آهنین قوه قضائیه یاد می‌شود در این خصوص هنوز گزارش ویژه‌ای ارائه نكرده است.

حتی شنیده‌ها از مدیرعامل اسبق بانك صادرات كه خود درگیر رسیدگی به پرونده اختلاس است از این واقعیت حكایت می‌كند كه هیچ حسابرسی، مامور رسیدگی به شركت‌های گروه آریا نشده است!

حاتمی‌یزدی به تهران امروز می‌گوید: در بررسی‌هایی كه در خصوص پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی انجام داده‌ام به این واقعیت رسیده‌ام كه تا به‌حال هیچ شركت حسابرسی خصوصی مستقل و مجربی در این پرونده وارد نشده و در حقیقت هیچ یك از 65 شركت زیر مجموعه گروه آریا زیر تیغ حسابرسی نرفته است. وی ادامه داد: این در حالی است كه تنها راه رسیدن به نهایت این پرونده و سردر آوردن از پول‌هایی كه در این ماجرا جا به جا شده است حسابرسی شركت‌ها از طریق مامور كردن شركت‌های حسابرسی مجرب و در نهایت تهیه گزارش حسابرسی تلفیقی است. اما اینكه چرا تا كنون در این خصوص اقدامی نشده است و تنها به دنبال كشف مقصر هستند، جای سوال دارد؟!

ماه جاری ششمین ماهی است كه از واقعه تاریخی كشف اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در سیستم پولی و مالی كشورمان می‌گذرد و هنوز مسئولان نتوانسته‌اند پاسخ این سوال مهم را اعلام كنند كه سه هزار میلیارد تومان چه شده است؟

به اعتقاد او تنها راه رسیدن به ریشه این اختلاس استفاده از حسابرسان مستقل و مجرب است.

فساد را كشف و سكوت كردند

گفته‌های احمد حاتمی یزد در حالی از پیچیدگی‌های این پرونده حكایت می‌كند كه بانك‌ها تنها با حسابرسی شركت‌های آریا می‌توانند به مطالباتشان دست یابند.

مدیرعامل اسبق بانك صادرات می‌گوید: به آسانی می‌توان رد پای باقی‌مانده پول را از طریق حسابرسی از شركت‌های زیرمجموعه آریا پیدا كرد. تاسیس بانك آریا تنها 10 درصد از حجم وسیع مبلغ اختلاس شده را به خود اختصاص داد، باید جویای 90 درصد مابقی باشیم.

حاتمی یزد در ادامه خواستار پیدا كردن این پول شد و اعلام كرد: اكنون باید دنبال پول‌ها بگردیم، این پول كجا رفته؟! سه هزار میلیارد تومان پول را نمی‌توان زیر كرسی یا در گاوصندوق پنهان كرد! قبل از آنكه دنبال فساد و ریشه یابی این فساد عظیم باشیم، باید ابتدا پول‌ها را پیدا كنیم، این از هر چیز دیگری با اهمیت‌تر است.

مدیرعامل اسبق بانك صادرات، گفت: نمی‌توان قبول كرد كه دو هزار میلیارد تومان باقی مانده از كشور خارج شده باشد چرا كه ممكن نیست LC‌های ریالی را بتوان از كشور خارج كرد. امیدوارم اژه‌ای همچون گذشته بتواند از پس این پرونده نیز مثل پرونده كرباسچی و جزایری معروف به خوبی بیرون آید. هر چند با حجمی وسیع‌تر از پرونده‌های گذشته روبه‌رو است.

اختلاس

حاتمی یزد همچنین تصریح می‌كند: موفقیت دادستان كل كشور در رسیدگی به این پرونده نیازمند همكاری مسئولان نظام است. اما پاسخ اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری اخیر خود به این سوال كه با این فساد بزرگ بانكی چه خواهیم كرد و چه كاری باید انجام دهیم كه چنین تخلفی دیگر تكرار نشود، شنیدنی است: «اتفاقی در سال‌های گذشته روی داد اما با حجم كمتر و شیوه آن نیز ساده‌تر بود اما امروز مبلغ بسیار بالاتری با اقداماتی پیچیده‌تر و دخیل بودن چندین بانك مطرح است به طوری كه بیش از80 نفر فقط از سوی جریانی به عنوان متهم بازجویی شده‌اند. متاسفانه فضاسازی می‌شود كه قوه قضائیه را تحت فشار قرار دهند تا به متهمان اصلی به صورت درست رسیدگی نشود و با تلاش‌هایی می‌خواهند صورت مسئله پاك شود.»

اسناد جدید از ‌فساد بزرگ روی میز اژه‌ای

از سوی دیگر عضو كمیته ویژه بررسی فساد مالی اخیر در مجلس از ارائه اسناد جدید كمیته متبوعش در رابطه با فساد مالی اخیر، به حجت‌الاسلام اژه‌ای ناظر ویژه قوه‌قضائیه خبر می‌دهد و می‌گوید: هم‌اكنون كمیته ویژه روی 2 موضوع اسناد اعتباری و تسهیلات همچنان مشغول بررسی فساد مالی اخیر است؛ در پرونده فساد مالی اخیر برخی امكانات دولتی اخذ شده و از منابع طبیعی و زمین برای استفاده در شهرك‌های صنعتی استفاده شده است.

حمایت‌هایی كه از ناحیه وزارتخانه‌ها از گروه آریا صورت گرفته نیز در دستور كار بررسی كمیته ویژه مجلس قرار دارد چرا‌كه كار گروه آریا بسیار وسیع بوده و فقط جهت‌گیری فعالیت آنها در حوزه صنعت نبوده، بلكه مفسدان در حوزه‌های بازرگانی، راه‌سازی و موارد مختلف دیگری نیز فعالیت كرده‌اند.

عضو كمیسیون اصل 90 مجلس تصریح كرد: ما در ابتدای بررسی پرونده فقط 27 شركت از مجموعه شركت‌های متعلق به گروه فاسد را كشف كرده بودیم اما در حال حاضر حدود 65 شركت متعلق به مفسدان در كمیته ویژه تحت بررسی قرار دارد. این 65 شركت به نام مفسدان فساد مالی اخیر ثبت شده و ما به جد در حال بررسی روند‌های مالی این شركت‌ها هستیم.

مدیرعامل اسبق بانك صادرات می‌گوید: به آسانی می‌توان رد پای باقی‌مانده پول را از طریق حسابرسی از شركت‌های زیرمجموعه آریا پیدا كرد. تاسیس بانك آریا تنها 10 درصد از حجم وسیع مبلغ اختلاس شده را به خود اختصاص داد، باید جویای 90 درصد مابقی باشیم

همچنین عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی درخصوص نقش این ستاد در رسیدگی به پرونده تخلف مالی بزرگ بابیان اینكه بررسی پرونده اختلاس اخیر بانكی در حیطه كاری این ستاد نیست اعلام كرد كه این ستاد در حواشی این پرونده سعی دارد از تعطیلی كارخانه‌های مرتبط با این پرونده و بیكار شدن كارگران و كاركنان آنها جلوگیری كند.

البته نا گفته پیداست كه با نگاهی به عملكرد سه قوه در رسیدگی به پرونده اختلاس این قوه قضائیه بود كه با گزارش‌های اژه‌ای هر بار به نحوی بخشی از پرونده اختلاس پیش چشم مردم باز شد. اما مجلس و دولت در این ماجرا نتوانستند از عهده مسئولیت خود به‌خوبی برآیند.

به طوری كه شنیده شد مجلس در گزارش كمیسیون اصل 90 كه به پرونده اختلاس پرداخته بود نام دانه درشت‌هایی را كه در این جریان دست داشتند را از گزارش خود بیرون كشید و دولت هم در گفت و گوهای مختلف رسانه‌ای رئیس دولت مشخص كرد كه بعد از پی بردن به این ماجرا پای خود را از گود بیرون كشیده و هیچ تقصیری را متوجه خود نمی‌داند همانطور كه رئیس‌جمهور در بخشی از گفته‌های رسانه‌ای خود تنها از پور محمدی دفاع كرده كه چرا بازداشتش كردند و پای جهرمی را وسط كشید كه راست راست راه می‌رود و كسی به این مدیر بانك متخلف كاری ندارد و در نهایت هم گفت كه پدر ما نان حلال به ما داده است تا این وصله‌ها كه به ما می‌زنند نچسبد!

بخش سیاست تبیان

منابع:تهران امروز