تبیان، دستیار زندگی
شعبده بازی به نام ولاسکو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شعبده بازی به نام ولاسکو


بعد از بازی ایران و آرژانتین که به پیروزی دور از انتظار ایران انجامید تماشاگران ایرانی که از نزدیک این بازی را دیده بودند، در گفت و گو با سایت فدراسیون جهانی لقب شعبده باز را به ولاسکو دادند


خولیو ولاسکو

تیم ملی والیبال ایران، یک پیروزی دیگر را کسب کرد تا سایت فدراسیون جهانی، ناظران FIVB، کارشناسان برجسته جهانی والیبال، سرمربیان تیم های حاضر و ... از ولاسکو تجلیل کنند. ولاسکو با معرفی ایرانی متفاوت، همه معادلات را بر هم ریخت و حالا کار به جایی رسیده که مخاطبان والیبال در تمام دنیا قدرت های اول را رها کرده اند و تنها بازی های ایران را دنبال می کنند.

بعد از پیروزی ایران مقابل آرژانتین، سایت FIVB،یک بار دیگر به تجلیل از تیم ملی ایران و شخص ولاسکو پرداخت و در قسمت تاپ نیوز خود نوشت: «تیم ملی والیبال به هدایت خولیو ولاسکو، یادآور تیم رویایی ایتالیاست و در حالی که مربی آرژانتینی داشت به فراموشی سپرده می شد یک بار دیگر با ایران درخشید». سایت FIVB، در ادامه از تماشاگران ایرانی به خوبی و پرشوری یاد کرد و در گفت و گو با آنها نوشت:«ایران تیمی بسیار عالی است و هیچ تیمی جلودار آن نیست. ولاسکو یک شعبده باز است، شعبده باز».

سایت های خبری بین المللی و کارشناسان برجسته والیبال جهان در مورد ایران و ولاسکو این طور گفته اند:

لورنزو برناردی: ایران مرا یاد ایتالیا خودمان می اندازد

لورنزو برناردی، بازیکن برتر قرن گذشته که در دهه 90 نقش تعیین کننده ای در کسب نتایج تیم ملی ایتالیا به سر مربیگری خولیو ولاسکو داشت، با ارسال پیام تبریک به ولاسکو، گفت: «تیم ایران او را به یاد آن تیمی از ایتالیا می اندازد که بهترین نتایج را در اروپا و جهان می گرفت».

برناردی در ادامه این پیام نوشته :«خولیوی عزیزم، برایت خوشحالم، کاری کرده ای که تیمت گذشته از تکنیک و تاکتیک. کار گروهی فوق العاده ای دارد. دیدی دیروز وقتی همه ایستاده بودند تا بهترین بازیکن میدان مشخص شود، چه ذوقی و هیجانی داشتند و وقتی یکی از آنها انتخاب شد چطور همه دورش حلقه زدند و پرشور و دوستانه برای او خوشحالی کردند. خولیوی عزیزم، این تیم ایران مرا به یاد همان تیم ایتالیای خودمان می اندازد که فقط به کار گروهی فکر می کردیم».

پیروزی تیم ملی والیبال ایران مقابل لهستان باعث شد تا شبکه های خبری در چین عملکرد ملی پوشان ایرانی را شگفتی ساز عنوان کرده و تیم ایران را تحسین کنند. پیروزی 3بر2 تیم والیبال ایران، مقابل تیم قدرتمند لهستان تحسین شبکه های خبری چین را به همراه داشت.

روزنامه گاتزتادلواسپرت: نام والیبال ایران تاریخی شد

روزنامه مشهور گاتزتادلواسپرت در ایتالیا، با ارائه تحلیلی از عملکرد تیم ملی والیبال ایران و لهستان و نمایش بسیار خوب و قدرتمندانه تیم ملی ایران اعلام کرد که ؛ والیبالیست های ایرانی مقابل نایب قهرمان اروپا و قهرمان المپیک توانستند به یک نتیجه خارق العاده برسد. این روزنامه این نتیجه را یک پیروزی تاریخی برای والیبال ایران دانسته است. روزنامه گاتزتا نوشته بود: «در حالی که بسیاری از پیش بینی ها حکایت از آن داشت که ایران نمی تواند در این بازی موفق ظاهر شود، والیبالیست های ایرانی با بر هم زدن این ذهنیت، کاری کردند تا همه کارشناسان تصور کنند که کسب این پیروزی برای ملی پوشان ایرانی هیچ کار سخت و مشکلی نبوده است».

رسانه های خبری چین: ایران پدیده مسابقات است

پیروزی تیم ملی والیبال ایران مقابل لهستان باعث شد تا شبکه های خبری در چین عملکرد ملی پوشان ایرانی را شگفتی ساز عنوان کرده و تیم ایران را تحسین کنند. پیروزی 3بر2 تیم والیبال ایران، مقابل تیم قدرتمند لهستان تحسین شبکه های خبری چین را به همراه داشت. رسانه های خبری چین قبل از شروع این بازی در تحلیلی، این مسابقه را بسیار سخت و سنگین دانسته و نتیجه آن را غیر قابل پیش بینی عنوان کرده بودند، اما بعد از مسجل شدن پیروزی ایران شبکه های مختلف خبری در چین تیم ایران را پدیده مسابقات جهانی دانسته و اعلام کردند که کسب این نتیجه مقابل یکی از قدرت های بزرگ حاضر در اروپا شگفتی سازی است.

تیم ملی والیبال

واکائو، نایب رئیس کمیته کنترل جام جهانی: ایران افتخار آسیاست

کاتسومی واکائو، رناتو آرنا و پیه رو ربادنگو؛ اعضای کمیته کنترل مسابقات جام جهانی والیبال، پیروزی ایران در مقابل لهستان را تبریک گفتند واز شگفتی آفریدن ایران در این دوره از مسابقات سخن به میان آوردند واکائو که نایب رئیس کمیته کنترل جام جهانی است گفت: «این افتخار آسیاست که تیمی از این قاره به چنین موفقیت بزرگی دست پیدا می کند».

ایران – لهستان، همه انگشت به دهان ماندند

تیم ملی والیبال ایران روز پنجشنبه در دومین بازی روز به مصاف لهستان بدون شکست رفت در حالی که هیچ یک از رسانه های جهان شانس پیروزی را به ایران نمی دادند. با شروع ست همه متوجه شدند که این بازی  لهستان با دیگر بازی هایش متفاوت است؛ چرا که ایران یکی از بهترین بازی هایش را به اجرا گذاشته بود. ایران به قدری در سیستم دفاع روی تور و توپگیری آخر میدان قوی کار کرد که «کورک» ستاره لهستانی ها در ست پنجم هنگ کرد و پاسی را که بین منطقه 3و6 به او رسید. نمی دانست چه کار کند و توپ را گرفت تا فقط رالی تمام شود. قدرت تفکر و تصمیم گیری از شاگردان آناستازی گرفته شد و می توان گفت بازی ایران و لهستان اولین بازی ای بود که شاگردان ولاسکو یک والیبال بین المللی را ارائه دادند و این امید را زنده کردند که این همان تیمی است که می تواند هر تیمی را شکست دهد، هر تیمی را.

ایران – آرژانتین، پیروزی نه چندان شیرین برای ولاسکو

صبح دیروز وقتی پوریا فیاضی آخرین امتیاز تیم ملی والیبال ایران را مقابل آرژانتین کسب کرد، ولاسکو قصد نداشت از شکست تیم کشورش خوشحالی کند، اما نتوانست خودش را کنترل کند و همان خوشحالی معروفش را انجام داد، اما این بار کمی خفیف تر. دو دستش را کنار پاهایش مشت کرد و انگشتان اشاره را بالا برد ولی با این تفاوت که در بازی های قبلی تا جلوی صورتش می آورد، اما این بار تا پهلویش بسنده کرد.

نوسان نگران کننده

ایران در بازی های اخیر نتایج خوبی کسب کرده است و همین موضوع باعث خوشحالی و دلگرمی تمام ورزش دوستان ایرانی است. چون هیچ کس توقع نتایجی را از ایران نداشت، اما ناخواسته توقعی در میان مخاطبان والیبال ایجاد می شود که منطقی هم بوده و آن کسب پیروزی با نتایجی بهتر است، ایران در سه بازی که توانسته تیم های بزرگ  جهان را شکست دهد، روندی یکنواخت داشته است و مثل اینکه این شرایط برای بازیکنان ایران عادی شده است، در حالی که می توان بهتر از اینها بود.

والیبالیست های ایران در هر سه بازی ست اول را پیروز شدند، ست های دوم و سوم را واگذار کرده و در ست های چهارم و پنجم باز هم نتیجه را به نفع خود برگرداندند. با نوع والیبالی که ایران ارائه می دهد، توقع می رفت که در بازی با آرژانتین نتیجه ای بهتر از 2 – 3 به دست بیاید و این موضوع با کمی دقت در ست سوم امکان پذیر بود. وقتی که دو تیم در امتیاز 24 برابر بودند. به راحتی ست با دو اشتباه به سود آرژانتین تمام شد و اگر همان عملکردی را که بازیکنان در دو ست پایانی داشتند، در آن امتیازات حساس به کار می گرفتند، امروز ایران با سه امتیاز آن بازی در رتبه بالاتری قرار داشت. نوسان در بازی بازیکنان ایران حرف اول را می زند به طوری که در یک ست به امتیاز 15 می بازد و در همان بازی، ست بعد را با امتیاز 16 برنده می شود، این توانایی در بازیکنان تیم ملی ایران به وجود آمده است که قدرت عبور از چنین تیم هایی را داشته باشند و انتظار می رود که با همان توانی که در ست های چهارم و پنجم به اجرا می گذارند، در آغاز بازی به میدان بیایند تا این دو امتیازها به عدد سه افزایش پیدا کند.

والیبال

تغییر به موقع در ست سوم

بعد از پیروزی ایران در ست اول تا حدودی خیال ها راحت شد اما باخت نگران کننده در ست دوم ولاسکو را برآن داشت که جای دو بازیکن قدرتی ایران یعنی زرینی و فیاضی را عوض کند تا این دو دقیقاً در مقابل دفاع هایی قرار بگیرند که گذراندن توپ از آنها راحت تر باشد که اینچنین هم شد. البته تاکتیک امیر حسینی دراین ست هم به کمک ایران آمد و آن در هنگامی رقم خورد که تیم بسیار عقب بود و در وقت استراحت ولاسکو داشت نکات ریز و حساس تاکتیکی را به بازیکنان گوشزد می کرد حالا حرف های ولاسکو بود یا صلواتی که ختم شد ولی در هر حال تیم ایران از آن تایم اوت به بعد متحول شد.

اوج شعبده بازی خولیو

در ست سوم بازی با آرژانتین و در حالی که تیم ملی والیبال ایران می توانست بازی را به سود خود تمام کند و در مرز کسب سه امتیاز قرار بگیرد. ولاسکو یکی از آن دو تعویضه هایش را انجام داد و غفور به همراه مهدوی به میدان آمد. همان تعویض باعث شکست ایران شد. غفور به سرویس رفت، خراب کرد، آرژانتینی ها سرویس زدند، مهدوی به غفوری پاس داد، غفور به دفاع زد و ایران ست را باخت. با این حال ولاسکو این ترکیبش را حفظ کرد و از همان ست به بعد مهدوی و غفور به ستاره های تیم ملی ایران تبدیل شدند و این موضوع باعث تعجب همه شد که آخر ولاسکو از کجا می داند چه کسی می خواهد در چه ستی ستاره شود که او را به میدان می فرستد با اینکه در ست قبلش همان بازیکن عامل باخت بوده است. البته دو حرکت استثنایی ولاسکو در ست پنجم هم دیدنی بود. مهدی مهدوی را از بازی بیرون کشید و امیر حسینی با ورودش به زمین یک امتیاز سرویس گرفت و بسیار موثر بازی کرد. همین که حسینی گرم بازی شده بود، تعویض شد و مهدوی به میدان بازگشت و بهتر از گذشته ظاهر شد. در این میان نباید از نقش پررنگ خوان سی چلو که در کنار او ساکت و بی سر و صدا می نشیند و فقط سرش در لپ تابش است به راحتی گذشت.

خاویر وبر ناامید

سر مربی تیم ملی والیبال آرژانتین وقتی دید بازیکنانش در ابتدای ست چهارم 4 – صفر عقب افتاده اند از کوره در رفت و فوراً تایم اوت گرفت و تا می توانست سر بازیکنانش فریاد زد. ایران در دو بازی قبلی نشان داده بود که در ست چهارم غیر قابل کنترل است. خاویر وبر، سر مربی می دانست اگر در این ست جلوی پیروزی این تیم را نگیرد، در ست پنجم هم از آن آنها می شود. پیش بینی او درست از آب در آمد و وبر هر کاری کرد نتوانست از دفاع، حمله و توپگیری ایرانی ها جلوگیری کند و دیگر در انتهای ست چهارم رفت و روی نیمکت نشست و کاملا ناامیدانه بازی را نگاه می کرد.

سر مربی تیم ملی والیبال ایران در پاسخ به خبر نگاری که پرسید تمرین های شما برای تقویت ذهن بازیکن ها چیست ، گفت: «تمرین روانی در کنار تمرینات تکنیک و تاکتیک انجام می گیرد. این طور نیست که تمریناتی جدا از وقتی که برای تمرین فنی تیم در نظر گرفته ایم، داشته باشد. در طول تمرینات کاری می کنیم که روحیه عمومی و کار گروهی تیم بالا برود».

ایران – امریکا، قابل عبور ....

حریف فردای ایران تیمی با دو شکست است و در رده بندی تیم ها پایین تر از ایران قرار دارد. البته دو شکست امریکایی ها در مقابل بزرگانی چون روسیه و برزیل بوده است و نمی توان با اتکا به این دو شکست گفت که این تیم ضعیف است. این تیم همان قهرمان المپیک و لیگ جهانی اخیر است و بازی امروز بسیار به بازیکنان ایرانی سخت می گذرد، امریکا از تیم هایی است که تاکتیک آن یکی از الگوهای ولاسکو بوده واحتمال پیچیدگی کار بالاست.

ولاسکو: حریف آسان؟ مگر دیوانه ام؟

خولیو ولاسکو در کنفرانس مطبوعاتی بازی ایران – آرژانتین با بیان این جملات، حرف هایش را آغاز کرد: «ما خوب سرویس زدیم و پاسور حریف هم آن طور که ما انتظار داشتیم به حمله هایش سرعت نداد، در تیم ما گاهی سیستم سرویس و دریافت خوب کار می کند که امروز روز خوبش بود . البته ما از ست دوم که مهدی مهدوی را به خدمت گرفتیم برای این بود که او خیلی خوب دفاع می کند و دفاع ما با وجود او محکم شد».

ولاسکو در پاسخ  به این سوال که چقدر از کسب پیروزی های دیروز و امروز خوشحالید، گفت: «خوشحال تر از آنچه انتظارش را داشتیم».

او در جواب خبرنگاری که بازی های مرحله سوم ایران مقابل امریکا، چین و مصر را برای ایران آسان خواند، گفت: «هرگز این طور نیست، امریکا تیمی است که دفاع و دریافتش سیستم دارد. همیشه بازی مقابل چنین تیم هایی بسیار دشوار است و به آمادگی ذهنی بالایی نیاز دارد، مصر هم در سال های اخیر ما را در زیر گروه لیگ جهانی و مسابقات قهرمانی جهان برده و اتفاقاً بازی مقابلش خیلی هم سخت است . ما باید دیوانه باشیم که آن را آسان فرض کنیم، چین اما در زمین مشخص می شود که چه تیمی است. اگر خوب بازی کند، برای هر تیمی که مقابلش باشد دردسر درست می کند. البته ما یکباره به هر سه بازی  نگاه نمی کنیم. بازی به بازی پیش می رویم. حریف بعدی ما ایالات متحده است و حالا ما فقط به امریکا فکر می کنیم».

سر مربی تیم ملی والیبال ایران در پاسخ به خبر نگاری که پرسید تمرین های شما برای تقویت ذهن بازیکن ها چیست ، گفت: «تمرین روانی در کنار تمرینات تکنیک و تاکتیک انجام می گیرد. این طور نیست که تمریناتی جدا از وقتی که برای تمرین فنی تیم در نظر گرفته ایم، داشته باشد. در طول تمرینات کاری می کنیم که روحیه عمومی و کار گروهی تیم بالا برود».

بخش ورزشی تبیان


منبع: تماشا