تبیان، دستیار زندگی
بیشتر ما طوری تربیت شده‌ایم كه وقتی قرار است چند كار را در مدت زمان معینی انجام دهیم، اول سراغ ساده‌ترین كار می‌رویم. ما عادت داریم كارهای سخت‌تر یا پیچیده‌تر را به تعویق بیندازیم و آنها را در آخرین فرصت انجام دهیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وایسا دنیا


بیشتر ما طوری تربیت شده‌ایم كه وقتی قرار است چند كار را در مدت زمان معینی انجام دهیم، اول سراغ ساده‌ترین كار می‌رویم. ما عادت داریم كارهای سخت‌تر یا پیچیده‌تر را به تعویق بیندازیم و آنها را در آخرین فرصت انجام دهیم.

وایسا دنیا

شاید لازم باشد همین ابتدا یك موضوع روشن شود. منظور ما از كارهایی كه باید انجام شود، مواردی است كه تا انجام نشده ما نمی‌توانیم از دفتر، مغازه یا اداره بیرون برویم. اگر كاری را بشود برای فردا گذاشت و انجامش را به وقت دیگری موكول كرد، جزو امور ضروری نبوده و در این بحث مورد نظر ما نیست.

با توجه به نوع زندگی در این دوره و ضرورت‌های آن، روش جدیدی برای انجام كارهای روزانه پیشنهاد می‌شود. محققان علوم روان‌شناسی بر این اعتقادند كه برای دور شدن از استرس‌های زندگی جدید باید سخت‌ترین كارها را ابتدا انجام داد.

تصمیم مهم هر روز

چون زندگی انسان امروزی شتابی باورنكردنی دارد، لازم است هر روز فهرستی از كارهایی كه باید انجام دهیم، تهیه كنیم. بهتر است در این فهرست، كارها  بر‌اساس اولویت یا سختی‌شان مرتب شوند و همان‌طور كه عنوان شد، باید یاد بگیریم كارهای سخت‌تر را اول انجام دهیم. این روش باعث می‌شود دغدغه انجام نشدن كارهای مهم ـ كه به زمان بیشتری هم نیاز دارند ـ دست از سر ما بردارد.

البته این كار به تمرین و ممارست نیاز دارد، چرا كه طبع انسان او را به سوی كارهای ساده‌تر می‌كشاند و مرتب تحت وسوسه‌ای هستیم كه ابتدا كارهای آسان و راحت‌تر را انجام دهیم.

اما باید در برابر این وسوسه مقاومت و مرتب به خود یادآوری كنیم كه یكی از مهم‌ترین تصمیم‌های زندگی روزانه ما این است كه اول كدام كار را انجام دهیم.

با یك دست یك هندوانه بردار

قدم بعدی برای موفقیت در كارهای روزانه، شروع كار دوم پس از انجام تمام و كمال كار اول است. این هم از دیگر مواردی است كه باید به خود آموزش دهیم. تا كار اول به پایان نرسیده، نباید كار دوم را شروع كرد. تداخل كارها اغلب تمركز ما را بر هم می‌زند و هیچ‌یك از كارها درست انجام نمی‌شود و به پایان نمی‌رسد. همچنین باید بیاموزیم از مواردی كه ما را از انجام كارهای اصلی دور می‌كند، اجتناب كنیم.

انسان‌های موفق این دوران، آنها هستند كه آموخته‌اند هر روز فقط سراغ كارهای اصلی و واقعی بروند. از آنچه آنها را از این مسیر دور می‌كند، بپرهیزند و تا كاری را به پایان نرسانده‌اند از آن دست برندارند

راهی برای موفقیت

در جهان كنونی، بخش بزرگی از موفقیت شما به عادت‌هایی بستگی دارد كه در خود پرورش داده‌اید. از كلمه پرورش استفاده می‌شود كه من و شما بدانیم این عادت‌ها اولا اكتسابی هستند و دوما كسب آنها به زمان و تمرین نیاز دارد.

عادت‌هایی مانند اولویت بندی كارها، زمانبندی مناسب و غلبه بر تنبلی و پراكنده كاری از این نوع هستند كه با تمرین می‌توانیم به مهارتی ذهنی برای انجام صحیح آنها دست پیدا كنیم و به بخشی جدانشدنی از شخصیت ما تبدیل شوند. حتما در روزهای نخست، این روش سخت به نظر می‌رسد، اما وقتی تبدیل به یك عادت شد به‌طور خودكار و آسان انجام می‌شود.

وایسا دنیا

پاداش برای خودمان

وقتی این برنامه را آغاز می‌كنید، متوجه می‌شوید كه عواملی شما را از انجام صحیح آن باز می‌دارد. این عوامل هم درونی و هم بیرونی هستند. بعضی در اختیار شما و بعضی خارج از حیطه مسوولیت‌تان هستند. شما باید یاد بگیرید در برابر این عوامل مزاحم مقاومت كنید تا آن عادت در وجودتان شكل بگیرد. در این فاصله هرگاه موفق عمل كردید، خودتان را تشویق كنید. هدیه‌ای برای خودتان در نظر بگیرید. مهم نیست هدیه چه باشد. فقط بدانید كه آن پاداش درست انجام دادن كارهایتان است. این پاداش می‌تواند رفتن به سینما و دیدن یك فیلم یا حتی یك پیاده‌روی عصرانه باشد.

این نوع هدیه دادن به خودمان را هم اغلب ما یاد نگرفته‌ایم، اما باید در این مورد هم تمرین كنیم. باید خود را دوست بداریم‌؛ وقتی كسی را دوست داریم به او هدیه می‌دهیم و اگر كار اشتباهی انجام داد به او گوشزد می‌كنیم و حتی گاهی هم لازم است تنبیه‌اش كنیم.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : چهاردیواری

مطالب مرتبط :

جراتمند باش بدون تجاوز به دیگران

استرس هایت را مدیریت کن

بمب اتمی در قلب شما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.