تبیان، دستیار زندگی
بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‏اند. من همواره به خلوص و صفاى بسیجیان غبطه مى‏خورم و از خدا مى‏خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجى‏ام.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بسیج همچنان لشكر مخلص خداست


بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‏اند. من همواره به خلوص و صفاى بسیجیان غبطه مى‏خورم و از خدا مى‏خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجى‏ام."


بسیج همچنان لشكر مخلص خداست

امام (ره) در پنجم آذرماه سال 1358، فرمان تشكیل "بسیج مستضعفان" را صادر كرد . با این اقدام به موقع و هوشمندانه، مردم و توده های انقلابی ، برای مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی، بسیج شدند.

سنگ اندازی نیروهای ضد انقلاب از یك سو و تهدیدهای مكرر نیروهای غربی ازسوی دیگر، سال 1358 شمسی را به یكی از پرمخاطره ترین سال های پس از تولد انقلاب مبدل كرد.

پس از تسخیر سفارت امریكا كه امام خمینی، این واقعه را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول نامید، موج تهدیدهای امریكا نیز سیر صعودی گرفت و آزادی  جاسوسان دربند، بهانه ای شد تا گستاخی های امریكا مبنی برحمله نظامی به ایران قوت بگیرد.

برخی از مهره های سوخته رژیم پهلوی نیز كه با خوش شانسی از آتش خشم انقلاب مردم ایران رسته بودند، هر از چندگاه در گوشه و كنار كشور دست به عملیات پراتیكی غیرمنظم می زدند و در حسرت تاج و تخت از دست رفته، آرامش انقلاب نوین را مختل می كردند.

درچنین شرایط خطیری، امام خمینی در همین سال با صدور فرمان تشكیل ارتش 20 میلیونی، رعب و وحشتی تازه بر دل كینه توزان جمهوری اسلامی برپا كرد.

امام در تاریخ پنجم آذرماه سال 1358، فرمان تشكیل "بسیج مستضعفان" را صادر كرد و در واقع با این اقدام به موقع و هوشمندانه، مردم و توده های انقلابی را برای مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی، بسیج كرد.

"همه جا باید اینطور بشود كه یك مملكتی بعد از چندسالی كه بیست میلیون جوان دارد، بیست میلیون تنفگدار داشته باشد، بیست میلیون ارتش داشته باشد و یك چنین مملكتی آسیب پذیر نیست."

امام خمینی ضمن ابراز این فرمایشات در تاریخ چهارم آذرماه همان سال تاكید كردند كه جوانان باید علاوه بر مجهز شدن به "جهاز دینی و ایمانی" به جهازهای "مادی و سلاحی" هم مجهز باشد.

پس از تسخیر سفارت امریكا كه امام خمینی، این واقعه را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول نامید، موج تهدیدهای امریكا نیز سیر صعودی گرفت و آزادی  جاسوسان دربند، بهانه ای شد تا گستاخی های امریكا مبنی برحمله نظامی به ایران قوت بگیرد

پس از ایراد این سخنان روشنگرانه، بسیج مستضعفان به عنوان نیرویی برخاسته از دل توده های مردم، به طور رسمی وارد فضای اجتماعی، سیاسی و نظامی ایران شد.

هنوزیك سال از تشكیل نیروی مردمی بسیج نگذشته بود كه دور اندیشی امام با وضوحی تمام، خود را نمایان ساخت. پس از حمله نظامی عراق به خاك ایران، همین بسیج مردمی به مقابله با متجاوزان برخاست و فوج فوج از شهروندان معمولی به عضویت بسیج درآمدند.

پس از چند ماه از شعله ور شدن آتش جنگ تحمیلی، بلافاصله نیروهای مردمی بسیج با همكاری مستمر ارتش جمهوری اسلامی ایران به نبرد با اشغالگران پرداختند و تنها در یكی از زیباترین و منسجم ترین حركات مردمی بسیج، بیش از صد هزار نفر از نیروهای بسیجی، تحت عنوان "سپاه محمد" به جبهه های جنگ حق علیه باطل اعزام شدند.

شكی نیست كه حضور خالصانه  بسیج در جنگ ایران و عراق، یكی از عمده وزنه هایی بود كه تمام نقشه ها و تاكتیك های جنگی عراق و هم پیمانان متعددش را بر هم می زد.

آیت الله خامنه ای، ‌رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در خصوص اهمیت جایگاه نیروهای بسیج در نبرد نظامی ایران و عراق، ‌سخن مشهوری دارند كه به وضوح جایگاه شاخص بسیج رادر تاریخ انقلاب اسلامی تببین می كند.

" مطمئن باشید اگر حضور بسیج در هشت سال دفاع مقدس نبود، سرنوشت کشور چیز دیگری بود و دشمن مسلط می شد."

بسیج همچنان لشكر مخلص خداست

در حقیقت، حضور پرشمار نیروهای بسیجی كه از دل كوچه ها و خیابان های ایران برخاسته بودند، این پیغام واضح را به دشمنان غربی ساطع می كرد كه این جنگ، تنها نبرد بین  دو ارتش نظامی نیست؛ ‌بلكه  جنگی است میان ارتش عراق با تمام مردم ایران!

اگربه آمار شهدای بسیجی در جنگ تحمیلی هم نظری اجمالی بیندازیم، به حقایق بسیار قابل تاملی دست خواهیم یافت كه تاثیر سترگ نیروی معنوی بسیج را بیش از پیش، غیرقابل كتمان می كند.

شكی نیست كه حضور خالصانه  بسیج در جنگ ایران و عراق، یكی از عمده وزنه هایی بود كه تمام نقشه ها و تاكتیك های جنگی عراق و هم پیمانان متعددش را بر هم می زد.از بین بیش از 213 هزار شهید جنگ تحمیلی، بالغ بر 54 هزار شهید از نیروهای ارتش و نیروی انتظامی بودند و سایر شهدا از نیروهای بسیجی و غیر نظامیان داوطلبی بودند كه جانشان را برای حفظ  خاك ایران  فدا كردند.

امام خمینی پس از گذشت 9 سال از فرمان تاریخی خود مبنی بر ضرورت تشكیل بسیج همگانی، در آخرین پیام خود نیز از خدمات ارزنده بسیج تقدیر كردند و حتی خود را یك بسیجی خطاب كردند.

"بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‏اند. من همواره به خلوص و صفاى بسیجیان غبطه مى‏خورم و از خدا مى‏خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجى‏ام."

گرچه پس از پایان جنگ هشت ساله، كارویژه بسیج از بعد نظامی خود  فاصله گرفت اما فعالیت های این نیروی خودجوش در ابعاد فرهنگی و اجتماعی به حیات خود ادامه داد.‌‌‌

سردار محمد رضا نقدی، ‌فرمانده نیروی مقاومت بسیج در خصوص ماموریت فعلی نیروی مقاومت بسیج عنوان كرد: رهبر معظم انقلاب، شعار دهه چهارم انقلاب را پیشرفت و عدالت بیان فرمودند و بسیج نیز برای پیشرفت، محور سازندگی و جهاد علمی و برای تحقق عدالت، تهذیب و خدمت به مردم را در نظر گرفته است.

هنوزیك سال از تشكیل نیروی مردمی بسیج نگذشته بود كه دور اندیشی امام با وضوحی تمام، خود را نمایان ساخت. پس از حمله نظامی عراق به خاك ایران، همین بسیج مردمی به مقابله با متجاوزان برخاست و فوج فوج از شهروندان معمولی به عضویت بسیج درآمدند

نیروی مقاومت بسیج كه به گفته رئیس كمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، باید به مرز 30 میلیون بسیجی برسد، امروزه در بسیاری از نقاط كشور حضور فعال دارد. به طوری كه تنها در پایتخت ایران بیش از چهار هزار پایگاه بسیج در محلات تهران مستقر هستند.

تشكیل كلاس های آموزشی مختلف برای نوجوانان و جوانان، برپایی اردوهای سیاحتی و زیارتی، برگزاری نشست های سیاسی، فعالیت های عام المنفعه پزشكی و حضور در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی همچون تولید فیلم و كتاب، رویكرد غالب این سال های بسیج در عرصه های مختلف بوده است.

رویكردی كه در طی سال های اخیر نشان داده است نیروی مقاومت بسیج به روشنی می داند كه دیگر عصر جنگ نرم و ستیز اذهان، جایگزین جنگ های سخت و چریكی شده است.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع :

جام جم آنلاین