تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی والیبال ایران با عملکرد درخشان در جام جهانی والیبال چشم‌ها را خیره کرده و انتظارها را تا حدی بالا برده که حتی می‌توان از تیم انتظار کسب سهمیه‌ی المپیک لندن را داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به عملکرد والیبال در جام جهانی


تیم ملی والیبال ایران با عملکرد درخشان در جام جهانی والیبال چشم‌ها را خیره کرده و انتظارها را تا حدی بالا برده که حتی می‌توان از تیم انتظار کسب سهمیه‌ی المپیک لندن را داشت.

مرحله‌ی دوم دوازدهمین دوره‌ی رقابت‌های جام جهانی والیبال که در ژاپن برگزار می‌شود، به پایان رسید و ایران با 4 پیروزی و یک شکست در رده‌ی پنجم جدول جای گرفت؛ جایگاهی که با توجه به شکست تمام تیم‌ها می‌توانست بهتر از این هم باشد. در ادامه نگاهی به عملکرد تیم ملی و وضعیت تیم‌های قدرتمند جهان در جدول رقابت‌ها خواهیم داشت.

والیبال

* ایران چرا پنجم است؟

تمام تیم‌های حاضر در جام جهانی حداقل یک شکست را متحمل شده‌اند و وضعیت صدرنشینان در بالای جدول از لحاظ تعداد برد و باخت با ایران تفاوتی ندارد اما چهار تیم لهستان، برزیل، روسیه و ایتالیا بالاتر از ایران قرار گرفته‌اند. با توجه به امتیازبندی والیبال و ایجاد تفاوت بین پیروزی در بازی‌های 5 گیم با پیروزی در بازی‌های 3 و 4 گیم تفاوت مشخص می‌شود. جایی که لهستان 12 امتیاز کامل از 4 پیروزی را به دست آورده و حتی از تنها شکست خود مقابل ایران هم یک امتیاز به دست آورده چرا که توانسته کار را به ست پنجم بکشاند، اما ایران در سوی مقابل از 4 پیروزی خود تنها 9 امتیاز به دست آورده (3 پیروزی 2 امتیاز مقابل صربستان، لهستان و آرژانتین و یک پیروزی 3 امتیاز مقابل ژاپن) و از تنها شکست خود مقابل کوبا هم امتیازی به دست نیاورده است.

در سوی مقابل وضعیت سایر مدعی‌ها هم به همین شکل است. روسیه با 4 پیروزی 3 امتیازی و یک شکست بدون امتیاز در رده‌ی دوم قرار دارد. برزیل با 3 پیروزی 3 امتیازی، یک پیروزی 2 امتیازی (مقابل چین) و یک شکست یک امتیازی (مقابل ایتالیا) 12 امتیازی است. ایتالیا هم 3 پیروزی 3 امتیازی و یک پیروزی 2 امتیازی (مقابل برزیل) در رده‌ی چهارم قرار گرفته است.

یک نکته عجیب دیگر در جدول رقابت‌ها، تفاضل امتیاز منفی ایران به رغم 4 پیروزی و یک شکست است. در حالی که حتی تیم‌هایی مانند کوبا و آرژانتین که پایین‌تر از ایران در رده‌های ششم و هفتم ایستاده‌اند نسبت امتیازی معادل 1.019 و 1.066 دارند، نسبت امتیاز ایران 0.974 است که نشان می‌دهد تعداد امتیازهای به دست آمده کمتر از امتیازهای از دست رفته است. دلیل این مساله را تنها باید در اختلاف امتیاز اندک ست‌های برنده شده و اختلاف امتیاز زیاد در گیم‌های بازنده دانست. جایی که ایران سابقه واگذار کردن ست با نتیجه 25-8 را هم در کارنامه دارد.

لهستان صدرنشین رقابتها، تنها شکستش را مقابل ایران تجربه کرده است. روسیه، برزیل و ایتالیا هم یک مثلت ایجاد کرده‌اند؛ برزیل، روسیه را شکست داده، روسیه از سد ایتالیا گذشته و ایتالیا برزیل را از پیش رو برداشته است!

لهستان صدرنشین رقابتها، تنها شکستش را مقابل ایران تجربه کرده است. روسیه، برزیل و ایتالیا هم یک مثلت ایجاد کرده‌اند؛ برزیل، روسیه را شکست داده، روسیه از سد ایتالیا گذشته و ایتالیا برزیل را از پیش رو برداشته است!

* برنامه ریزی رقابت‌ها، انجام بازی‌ها در دو زیرگروه و چهار مرحله

مرحله ی اول و دوم: شگفتی‌سازی ایران با 4 پیروزی

دوازده تیم حاضر در رقابت‌ها در هر مرحله به دو گروه شش تیمی تقسیم می‌شوند و بازی‌های خود را در یک شهر انجام می دهند. پس از انجام 5 یا 6 بازی گروه‌بندی عوض خواهد شد. ایران، کوبا، ژاپن، صربستان، آرژانتین و لهستان تیم‌هایی بودند که در مرحله‌ی نخست در site A قرار گرفته و شش تیم دیگر در Site B قرار گرفته و با هم رقابت کردند. این رقابت‌ها در شهر ناگویا برگزار شد. تنها شکست ایران در این مرحله مقابل کوبا رقم خورد. در مرحله دوم که در شهر اوزاکا برگزار شد ایران مقابل دو تیم دیگر گروه یعنی آرژانتین و لهستان به برتری رسید و کارش را در مرحله‌ی اول رقابت‌ها با 4 پیروزی و یک شکست به پایان رساند. هرچند اگر پیروزی‌های ایران مقابل صربستان، لهستان و آرژانتین در ماراتن 5 گیمی والیبال رقم نمی خورد ایران اکنون در مکان دوم جدول قرار داشت. کاری که البته تنها گفتنش آسان است و شاید کمتر کارشناسی تصور می‌کرد ایران روزی مقابل این تیم ها حتی در یک ست حرفی برای گفتن داشته باشد.

والیبال

مرحله سوم: دیدارهای روی کاغذ آسان!

در مرحله ی سوم ایران در کنار پنج تیم دیگر به نامهای چین، مصر، آمریکا، لهستان و ژاپن قرار می‌گیرد و مقابل تیم‌هایی که بازی نکرده به میدان خواهد رفت. این بازی‌ها در شهر فوکوآکا برگزار می‌شود. هر چند تمام بازی‌ها در جام جهانی سخت و دشوار است و تمام تیم‌ها غیر از ژاپن در آخرین رده بندی فدراسیون جهانی بالاتر از ایران قرار گرفته اند، اما این مرحله برای ایران به نسبت ساده‌تر از دور پایانی است. خستگی ملی پوشان در انجام بازی‌های پیاپی شامل یکی از مشکلات اصلی ایران باشد، هرچند ولاسکو که به خوبی با تمام مسائل آشناست در بازی‌های مختلف به ترکیبش دست می‌زند تا بازیکنان به طور متناوب فرصت استراحت را داشته باشند. تغییر در آبشارزن‌ها و استفاده چرخشی از بازارگرد، فیاضی، غفور، کمالوند، زرینی، کشاورزی و نظری افشار و حتی جابجایی فرهاد ظریف با علی حسین باعث شده تا بازیکنان فرصت ریکاوری لازم را پیدا کنند. با وضعیتی که ایران در بازی‌های قبلی نشان داده پیروزی مقابل تیم‌هایی مانند چین، مصر و حتی آمریکا دور از دسترس به نظر نمی‌رسد و در صورت رقم خوردن این اتفاق خجسته والیبال دوستان ایرانی باید در انتظار پیکارهایی سخت در روز پایانی باشند. مصاف با سه ابرقدرت والیبال جهان به نامهای برزیل، روسیه و ایتالیا که کار برای تیم نوپا و تازه مطرح ایران کار بسیار دشواری خواهد بود. ایران در صورتی که هر سه بازی این مرحله را با پیروزی (ترجیحا 3-0 یا 3-1) پشت سر بگذارد، می‌تواند با امید زیادی به دور پایان رقابت‌ها قدم بگذارد.

مرحله چهارم : مصاف با سه ابرقدرت برای گرفتن سهمیه

با توجه به اختصاص سه سهمیه‌ی المپیک برای سه تیم برتر این رقابت‌ها و دیدارهای رودروی تیم‌های صدرنشین مانند روسیه - لهستان، ایتالیا - لهستان، برزیل - لهستان، ایران برای زنده نگه داشتن شانس خود برای راه یابی به المپیک لندن باید 2 تیم از این سه تیم را شکست دهد. با توجه به پیکار نزدیک ایران با ایتالیا در رقابت‌های جهانی سال 2010 که با شکست 3-2 ایران همراه شد، می‌توان امید بیشتری به شکست این تیم داشت تا پیروزی مقابل تیم‌های روسیه و برزیل که فینالیست‌های آخرین دوره لیگ جهانی بوده‌اند. هر چند به نظر می‌رسد ایتالیا هم تیمی پوست انداخته و متفاوت است و شکست این تیم به هیچ وجه کار آسانی نیست چرا که این تیم تنها شکست برزیل را تاکنون رقم زده است. قضاوت میان تیم‌های برزیل و روسیه هم کار آسانی نیست. قهرمان آمریکای لاتین هرچند روسیه را در دیدار مستقیم 3 بر صفر شکست داده، اما مقابل چین بازی را به زحمت در 5 گیم پیروز شده و به ایتالیا هم باخته است.

گرفتن سهمیه از این دوره از رقابت ها کار بسیار دشواری است که حتی رخ ندادن آن دیگر نباید ایران را نگران کند، چرا که رقابت‌های دیگری در ادامه برگزار خواهد شد و می‌توان با توجه به عملکرد درخشان ملی پوشان به کسب سهمیه از آن رقابت ها امیدوار بود.

*شانس گرفتن سهمیه المپیک چقدر است؟

ایران تقریبا نیمی از بازی‌هایش را در جام جهانی پشت سرگذاشته و با وجود گرفتن نتایج عالی که تعجب کارشناسان جهانی را بر انگیخته هنوز کار بسیار سختی برای رسیدن به سهمیه‌ی المپیک در این دوره از رقابت‌ها دارد چرا که بازیهای سخت ایران در دور پایانی خواهد بود و البته ایران تاکنون پیروزیهای کم ارزشی (از لحاظ امتیازبندی) به دست آورده است. گرفتن سهمیه از این دوره از رقابت ها کار بسیار دشواری است که حتی رخ ندادن آن دیگر نباید ایران را نگران کند، چرا که رقابت‌های دیگری در ادامه برگزار خواهد شد و می‌توان با توجه به عملکرد درخشان ملی پوشان به کسب سهمیه از آن رقابت ها امیدوار بود. رقابت‌های جهانی انتخابی المپیک که جون سال 2012 برگزار می‌شود و ایران برای رسیدن به سهمیه المپیک تنها نیاز دارد در آن رقابت‌ها بهترین تیم آسیایی جدول باشد، نه جزو سه تیم برتر جهان!

در پایان یک نکته را نباید فراموش کرد؛ این که ملی پوشان با درخشش خیره کننده خود مقابل قدرتهای برتر والیبال جهان تا همین جا کار بزرگی انجام داده اند. کمتر کارشناسی انتظار رقم خوردن چنین نتایجی را داشت و پیش از آغاز رقابت‌ها شاید تنها تکرار پیروزی مقابل ژاپن در خاک خودش و همچنین شکست دادن چین و حداکثر مصر سقف آرزوی کارشناسان بود. در جام جهانی والیبال یازده تیم دیگر غیر از ایران حضور دارند که غیر از میزبان تمامی آنها در رده بندی جهانی بالاتر از ایران قرار داند.

مطالب مرتبط:

تداوم شگفتی‌ ایران در جام‌جهانی

برنامه والیبال ایران در جام جهانی

بخش ورزشی تبیان


منبع :ایسنا