تبیان، دستیار زندگی
در تازه ترین مرحله از تحریم ها تعدادی از کشورها اقدام به تحریم بانک مرکزی ایران کردند، این اقدام در واقع شکل تازه ای از تحریم است، اما ایران هم در این بین ساکت ننشست....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحریم ایران و تهدید نفتی ما


در تازه ترین مرحله از تحریم ها تعدادی از کشورها اقدام به تحریم بانک مرکزی ایران کردند، این اقدام در واقع شکل تازه ای از تحریم است، اما ایران هم در این بین ساکت ننشست....

به خبر کوتاه زیر توجه کنید: بهای نفت روز پنجشنبه در بازارهای جهانی به سبب کاهش بیش از حد انتظار میزان ذخایر نفتی آمریکا و تنش ها در منطقه خاورمیانه به صد و هشت دلار در هر بشکه نزدیک شد.

هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با هفتاد و یک سنت افزایش بشکه ای صد و هفت دلار و هفتاد و سه سنت خرید و فروش شد.

ایران-نفت

هر بشکه نفت خام امریکا نیز با هفتاد و سه سنت افزایش بشکه ای نود و شش دلار و نود سنت داد و ستد شد.

کارستن فریچ تحلیلگر کامرز بانک در فرانکفورت اعلام کرد:" گزارش ها درباره کاهش ذخایر نفتی آمریکا که برای اولین بار کمتر از میانگین پنج سال گذشته است باعث افزایش بهای نفت شد."

فریچ همچنین گفت: " خطرات ژئوپلیتیک مرتبط با ایران نیز به بالا بودن بهای نفت کمک کرده است."

منظور از مخاطرات منطقه ای مرتبط با ایران چیست؟

در طی سالهای اخیر و بعد از دست یابی ایران به انرژی هسته ای کشورهای غربی همواره به دنبال ممانعت ایران از دست یابی به انرژی صلح آمیز هسته ای بوده اند. ایستادگی جمهوری اسلامی ایران بر این مهم، باعث شده که این کشورها برای مایوس کردن ایران از هیچ تلاشی فروگذار نکنند و بر همین اساس تحریم هایی را بر اقتصاد ایران اعمال کنند.

در تازه ترین مرحله از این تحریم ها تعدادی از کشورها اقدام به تحریم بانک مرکزی ایران کردند. این تصمیم حتی میان هم پیمانان منطقه ای هم خوشایند نبود. پس از اعتراض روسیه به تحریم های یک جانبه جدیدی که از سوی آمریکا، انگلیس و کانادا علیه کشورمان اعمال شده است، آلمان و چین نیز به عنوان 2 عضو دیگر از گروه 1+5 به این تحریم ها اعتراض کردند. دولت آلمان در همین راستا نسبت به پیامدهای غیرقابل جبران طرح نیکلاسارکوزی، رئیس جمهور فرانسه مبنی بر مسدود کردن تمامی حساب های بانک مرکزی ایران در اروپا و تاثیر آن بر قیمت نفت هشدار داد.

اما ایران هم در این بین ساکت ننشست. وزیر نفت در مصاحبه با شبکه الجزیره هشدار داد کشورش در صورت نیاز از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده خواهد کرد و این کار برای دنیا "مشکلات جدی" ایجاد می کند.

وزیر نفت ایران تاکید کرد کشورش نمی خواهد از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده کند اما اگر لازم باشد این کار را انجام خواهد داد.

تا کنون آمریکا انگلیس و کانادا تحریم های یک جانبه بیشتری را بر ضد تهران اعمال کرده اند . انگلیس کلیه همکاری های مالی خود با ایران را قطع کرده است

رستم قاسمی که در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره سخن می گفت تاکید کرد: در حال حاضر هیچ نیازی به استفاده از نفت به عنوان ابزار سیاسی نداریم. اما در شرایطی که ما مجبور شویم و چنین کاری را ضروری بدانیم از آن به عنوان ابزار استفاده خواهیم کرد.

وزیر نفت ایران گفت هیچ تهدیدی علیه  تولید یا صادرات نفت کشورش وجود ندارد و جریان عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی همچنان ادامه خواهد یافت. به گفته وی ذخایر نفت ایران 154.8 میلیارد بشکه برآورد شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ وی هشدار داد هرگونه توقف صادرات نفت ایران "مشکلاتی جدی" برای بازار جهانی نفت ایجاد می کند.

باید توجه داشت که در شرایطی که بحران اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است نگرانی ها در بازار جهانی نفت مبنی بر احتمال افزایش تحریم ها و قطع صادرات نفت از سوی ایران بر تشدید ناآرامی ها در بازار نفت افزوده است. براین اساس قیمت نفت روند صعودی در پیش گرفته است.

نفت

پس از تهدید وزیر نفت مبنی بر استفاده از نفت به عنوان یک کالای سیاسی در مقابله با تحریم ها بسیاری از مسئولان کشورهای مصرف کننده و کارشناسان جهانی نسبت به این مساله واکنش نشان داده اند و تاکید دارند: قطع صادرات نفت از سوی ایران می تواند موج جدیدی از ناآرامی ها را در جهان ایجاد کند.

در این بین بنا بر آماری که دولت آمریکا منتشر کرده است‌ایتالیا، اسپانیا و یونان هرکدام نزدیک به 13 درصد از نفت خام خود را از ایران وارد می‌کنند.

بر اساس این گزارش اتحادیه نفت ایتالیا، گزارشی از ارزیابی‌ها و دیدگاه‌های شرکت‌های نفتی ایتالیا درباره تبعات تحریم ایران تهیه کرده و هفته گذشته آن را در اختیار دولت این کشور گذاشته است. درگزارش اتحادیه آمده است شرکت‌های نفتی ایتالیا، با تحریم نفت خام ایران مخالفند چرا که به گفته آنها چنین اقدامی نشانگر مجازات کشورهای اروپایی است و در مقابل برای شرکت‌های شرقی امتیاز غیر منصفانه‌ای فراهم می‌کند و آنها به بهای ارزانتری نفت ایران را خریداری خواهند کرد.

این درحالی است که مدیر اتحادیه نفت ایتالیا معتقد است: پیدا کردن منابع جایگزین و افزایش بهای نفت از مشکلاتی است که در پی تحریم ایران به وجود خواهد آمد. یک راه‌حل می‌تواند این باشد که به شرکت‌‌های ایتالیایی بین 6 تا 12 ماه وقت داده شود تا کشورهای جایگزینی مانند عربستان یا روسیه پیدا کنند.

رئیس دوره ای اتحادیه اروپا نیز هشدار داده است: اعمال تحریم های نفتی بر ضد ایران موجب افزایش قیمت جهانی انرژی خواهد شد.

فرانس پرس والدمار پادلاک نیز در جمع خبرنگاران در شهر بروکسل تاکید کرده است وضع تحریم های جدید بر ضد واردات نفت از ایران موجب افزایش نوسانات در بازارهای بین المللی انرژی و در نتیجه رشد بیشتر قیمت نفت خواهد شد.

در حال حاضر هیچ نیازی به استفاده از نفت به عنوان ابزار سیاسی نداریم. اما در شرایطی که ما مجبور شویم و چنین کاری را ضروری بدانیم از آن به عنوان ابزار استفاده خواهیم کرد

پیش از این برنار والرو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه خواستار تحریم نفتی ایران از سوی اعضای اتحادیه اروپا شده بود . فرانسه همچنین از کلیه کشورهای اروپایی خواسته است تا بانک مرکزی ایران را با تحریم روبرو کنند .

تا کنون آمریکا انگلیس و کانادا تحریم های یک جانبه بیشتری را بر ضد تهران اعمال کرده اند . انگلیس کلیه همکاری های مالی خود با ایران را قطع کرده است .

معاون وزیر نفت با اشاره به رشد 300 درصدی جذب سرمایه گذاری غیر نفتی در صنعت نفت، از جذب 14 میلیارد دلار در هشت ماهه نخست سالجاری در بخش بالادستی صنایع نفت و گاز ایران خبر داد و گفت: با وجود تحریمها صادرات نفت ایران افزایش یافته است.

احمد قلعه بانی در جمع خبرنگاران درباره تحریم خرید نفت ایران توسط برخی از کشورهای اروپایی، گفت: با وجود افزایش تحریم های بین المللی سال گذشته صادرات نفت خام ایران افزایش یافته بود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت با اعلام اینکه از سال 86 تا پایان سال 1388 حدود 9.3 میلیارد دلار در بخش بالادستی نفت و گاز کشور سرمایه جذب شده بود، تصریح کرد: این در حالی است که سال گذشته در مجموع حدود 18 میلیارد دلار در بخش بالادستی صنایع نفت و گاز کشور سرمایه جذب شده بود که بیش از 50 درصد این سرمایه گذاری ها از منابع غیر نفتی انجام شده است.

با وجود همه این نگرانی ها، معاون وزیر نفت از رشد 300 درصدی  جذب سرمایه های غیر نفتی در بخش بالادستی صنایع نفت و گاز خبر داد و افزود: سال گذشته حدود 9 میلیارد دلار توسط بخش های غیر نفتی در صنعت نفت جذب سرمایه گذاری داشته ایم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط فعلی تحریم ها به فرصت تبدیل شده است، از خودکفایی نسبی کشور در ساخت تجهیزات و جذب سرمایه خبر داد و یادآور شد: در 8 ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته سرمایه گذاری قابل توجهی در صنعت نفت انجام شده است و پیش بینی می شود تا اسفند ماه امسال در مجموع 25 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری شود.

اگر کشوری به انرژی هسته ای دست نیابد در آینده با بحران انرژی روبرو خواهد شد؛ چرا که دانش بشری هم اکنون به جز روش های هسته ای، به هیچ طریقی دیگر نمی تواند پاسخ گوی بحران انرژی جهان باشد

وی با اشاره به هدف‌گذاری جذب بیش از 30 میلیارد دلار سرمایه در بخش بالادستی صنایع نفت و گاز در سال 1391 بیان کرد: در هشت ماهه نخست سال جاری نزدیک به چهارده میلیارد دلار سرمایه داخلی و خارجی در صنعت نفت کشور جذب شده است.

جز این نیست اگر کشوری به انرژی هسته ای دست نیابد در آینده با بحران انرژی روبرو خواهد شد؛ چرا که دانش بشری هم اکنون به جز روش های هسته ای، به هیچ طریقی دیگر نمی تواند پاسخ گوی بحران انرژی جهان باشد.

از این رو، کشور ما که در جهت استفاده ی صلح آمیز به پیشرفت های قابل ملاحظه ای در مباحث هسته ای نایل شده است، باید هم چنان این مسیر را پر قدرت ادامه دهد.

ناگفته نماند که اوج گرفتن توسط توطئه استکبار در بطن خود، پیام و بشارتی نیز دارد و آن، واقعی بودن پیشرفت ایران در زمینه ی دانش هسته ای است و همین امر، جهان استکبار و غرب را به وحشت انداخته است. امید است که با درایت مدیران و توجه ویژه به رهنمودهای ارزشمند امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مانند همیشه از این مرحله حساس تاریخ سیاسی اقتصادی کشور گذر کنیم و با تبدیل تهدید به فرصت از این شرایط برای اثبات اثرگذاری منطقه ای کشور و معرفی فرصت های اقتصادی داخلی استفاده کنیم. در این صورت نه تنها اثر تحریمهای موجود بر کشور کاهش می یابد، می توان از افزایش سرمایه گذاری خارجی در کشور به عنوان ابزار قدرتمندی برای بهبود تولید و سرمایه گذاری استفاده کرد.

فرآوری:ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منبع : خبرآنلاین/ تابناک/ خبرگزاری مهر/شاهد