تبیان، دستیار زندگی
مصرف مواد مخدر صرفا محدود به گروه سنی نوجوانان نیست ، بلکه در بین بزرگسالان تاریخچه ای چند هزار ساله دارد . در صد نوجوانانی که به نحوی از مواد مخدر استفاده می کنند ، مشخص نیست، ولی در برخی از کشورهای...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من و اعتیاد ؟ غیر ممکنه...


مصرف مواد مخدر صرفا محدود به گروه سنی نوجوانان نیست ، بلکه در بین بزرگسالان تاریخچه ای چند هزار ساله دارد . در صد نوجوانانی که به نحوی از مواد مخدر استفاده می کنند ، مشخص نیست، ولی در برخی از کشورهای صنعتی 40% از فارغ التحصیلان دبیرستان دست کم یک بار از مواد مخدر نظیر کوکایین استفاده کرده اند .

من و اعتیاد ؟ غیر ممکنه...

مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان ، دلایل گوناگونی دارد :

گاهی فراموشی از تنش های زندگی ، گریزهای موقت و حتی به ادعای برخی از نوجوانان درک زیباتری از جهان .

باید اذعان کرد که مصرف مواد به هیچ عنوان به تندرستی یا چالاکی بیشتر فرد کمک نمی کند ، باعث افزایش خلاقیت نمی شود و یا توانایی یک نوجوان را در مقابله با مشکلات زندگی افزایش نمی دهد . حجم عمده تحقیقات نشان می دهد که مصرف مواد برای هر یک از ویژگی های یاد شده نه تنها مفید نیست ، بلکه بسیار زیان آور است . بنابراین هر نوع ادعا در مورد اثرات مثبت مواد مخدر ، اساس علمی ندارد .

مصرف مواد مخدر صرفا محدود به گروه سنی نوجوانان نیست ، بلکه در بین بزرگسالان تاریخچه ای چند هزار ساله دارد . در صد نوجوانانی که به نحوی از مواد مخدر استفاده می کنند ، مشخص نیست، ولی در برخی از کشورهای صنعتی 40% از فارغ التحصیلان دبیرستان دست کم یک بار از مواد مخدر نظیر کوکایین استفاده کرده اند . آمار برخی از شهرهای بزرگ مانند لوس آنجلس و شیکاگو نشان می دهد که شروع اعتیاد برای 40 الی 50 درصد از جمعیت از حدود آخرین سال راهنمایی آغاز می شود .

تمایل نوجوانان به مصرف مواد دلایل متنوعی دارد و در هردوره از تاریخ ، افراد به مصرف مواد متفاوتی گرایش داشته اند . به عنوان مثال، در دهه 1960 و 1970 ، LsD  که یک ماده خطرناک توهم زاست به تدریج جای خود را به مواد دیگری نظیر کوکایین داد و مصرف سیگار که آن هم نوعی ماده اعتیاد آور تلقی می شود ، روند نزولی داشته است .

یکی از دلایل عمده ای که می تواند در افزایش آمار اعتیاد نقش داشته باشد ، قابل دسترس بودن آن است . اکثر نوجوانان کنجکاو و ماجراجو هستند و درباره ی توانمندی های خود ، پندارهای افسانه ای دارند ، یعنی معتقدند که با مصرف مواد ، هرگز معتاد نخواهند شد . با توجه به این خصلت ، دردسترس بودن مواد ، می تواند زمینه را برای افزایش اعتیاد هموار کند .

برآنیم تا در این مقاله ،  دلایل اعتیاد در بین نوجوانان را به عوامل زیر نسبت دهیم :

فشار گروه همسان

همسالان در سوق دادن نوجوانان به مصرف مواد نقش موثری دارند . یکی از بهترین عوامل در پیش بینی اینکه یک نوجوان در آینده به چه ماده ای معتاد خواهد شد ، این است که بدانیم دوستان او ( به ویژه بهترین و نزدکترین دوستش) چه نوع ماده اعتیاد آوری را مصرف می کنند . وقتی نوجوانان مصرف برخی از مواد مخدر را تایید نکنند ، همسالان آن ها نیزبه مصرف چنین موادی کمتر گرایش نشان می دهند .

بسیاری از نوجوانان با مشکلات متعددی مواجه هستند و در مواردی نیز دستخوش احساس پوچی و بی حوصلگی می شوند . برخی از نوجوانان برای فرار از وظایف عمده ی رشدی ، یعنی کسب مهارت های اجتماعی ، شغلی و شناختی ، به مواد مخدر روی می آورند

روابط خانوادگی

یکی از عوامل موثر در ایجاد اعتیاد ، نوع رابطه نوجوان با والدین اوست . در خانواده ی مقتدر و اطمینان بخش که والدین به تدریج به فرزندان خود استقلال اعطا می کنند ، گرایش به مواد مخدر کمتر است . برعکس در خانواده های مستبد ، متخاصم و سهل انگار ، موارد اعتیاد افزایش می یابد . برخی از نوجوانان مصرف مواد را به عنوان راهی برای عصیان یا جلب توجه والدین انتخاب می کنند .

گریز از فشارهای زندگی

بسیاری از نوجوانان با مشکلات متعددی مواجه هستند و در مواردی نیز دستخوش احساس پوچی و بی حوصلگی می شوند . برخی از نوجوانان برای فرار از وظایف عمده ی رشدی ، یعنی کسب مهارت های اجتماعی ، شغلی و شناختی ، به مواد مخدر روی می آورند . بدین ترتیب ، اعتیاد برای بسیاری از نوجوانان نوعی اجتناب از مسئولیت های زندگی است .

من و اعتیاد ؟ غیر ممکنه...

اختلال هیجانی

برخی از نوجوانان که مصرف کننده ی شدید انواع مواد مخدر هستند ، از اختلالات روانی رنج می برند . در این قبیل نوجوانان احساس طرد شدگی از سوی والدین ، فقدان پذیرش از سوی همسالان ، احساس انزوا وعزت نفسِ ضعیف مشاهده شده است . در موارد زیادی این قبیل نوجوانان ویژگی های یاد شده را تحت لوای اعتیاد کتمان می کنند .

از خود بیگانگی یا طرد اجتماعی

در اکثر کشورهای جهان ، درصد قلیلی از نوجوانان دستخوش ازخود بیگانگی هستند ، از خود بیگانگی یعنی: " نفی عمیق ارزش های جامعه یا کناره گیری از مردم درحدی که فراتر از هنجارهای معمول در بین نوجوانان است . " گاهی از خود بیگانگی منجر به احساس بی تفاوتی ، پوچی و طرد شدگی می شود . این قبیل نوجوانان نسبت به آینده مایوس اند و در نتیجه ممکن است تلاش آن ها برای کسب یک هویت منسجم و اهداف معنادار، با موفقت همراه نباشد . چنین شرایطی زمینه را برای استفاده از مواد مخدر فراهم می کند .

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

مرضی حاصل تنهایی

وقتی فرزندم سیگار می کشد

مرگ تدریجی ، خداحافظ!

ممنوعیت برای همیشه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.