تبیان، دستیار زندگی
سید‌علی كاشفی خوانساری گفت: انجمن‌های ادبی اگر با تنوع و تكثر بسیاری ایجاد شوند و دولت نیز از این انجمن‌ها حمایت كند، می‌توانند در پیشبرد ادبیات در آینده مؤثر باشند. سید‌علی كاشفی خوانساری -نویسنده- اظهار داشت: ادبیات هم یك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت از انجمن‌های ادبی حمایت كند

سید‌علی كاشفی خوانساری گفت: انجمن‌های ادبی اگر با تنوع و تكثر بسیاری ایجاد شوند و دولت نیز از این انجمن‌ها حمایت كند، می‌توانند در پیشبرد ادبیات در آینده مؤثر باشند.

سید‌علی كاشفی خوانساری -نویسنده- اظهار داشت: ادبیات هم یكی از مقوله‌های زندگی بشری است و از آنجایی كه زندگی بشر و كل هستی بدون هدف و بیهوده نبوده و قابل برنامه‌ریزی است، ادبیات هم قابل برنامه‌ریزی است و باید هدفمند باشد.

وی افزود: چشم‌اندازی كه برای ادبیات باید تریسم كرد، باید در راستای هدف كلی زندگی بشر باشد كه همانا رسیدن به رشد و تعالی و كمك كردن به سعادت دنیوی و اخروی انسان‌ها است. در این راستا می‌شود برای ادبیات برنامه‌ریزی كرد و چشم‌اندازهایی را ترسیم كرد. البته بدیهی است كه برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ با برنامه‌ریزی در حوزه‌های دیگر متفاوت است.

این نویسنده اضافه كرد: برنامه‌ریزی در زمینه ادبیات می‌تواند در دو بخش سخت‌افزار ادبیات و نرم‌افزار ادبیات باشد. برنامه‌ریزی در زمینه سخت‌افزار ادبیات به این صورت است كه چگونه می‌توان تعداد كتاب‌های ادبی، تیراژ و تنوع آنها را به لحاظ چاپ توسعه داد. با سیاستگذاری‌هایی در زمینه یارانه، نشر و توزیع می‌توان موجبات رشد ادبیات را فراهم كرد.

كاشفی خوانساری یادآور شد: اما نرم‌افزار ادبیات محتوای ادبی و كیفی است. این زمینه هم قابل برنامه‌ریزی است، اما نه با نگاه‌های محدود و دستوری. نگاه اجباری و دستوری به ادبیات قطعا موفق نخواهد بود. دولت می‌تواند با زمینه‌سازی و فراهم كردن امكانات آموزش و پژوهش به ارتقای كیفی ادبیات در آینده كمك كند و از آثاری كه محتوای ارزشمندی دارند حمایت كند.

وی درباره فعالیت انجمن‌های ادبی گفت: خیلی از انجمن‌های ادبی به صورت صنفی فعالیت می‌كنند. در این گونه انجمن‌ها، احقاق حقوق نویسنده‌ها دنبال می‌شود. دسته دیگری هم هستند كه به دنبال گسترش نوع خاصی از ادبیات هستند؛ مثل ادبیات دفاع مقدس.

این نویسنده در پایان گفت: دسته سوم انجمن‌های ادبی، انجمن‌هایی هستند كه از سوی خوانندگان ادبیات شكل می‌گیرند. این انجمن‌ها از مصرف‌كنندگان ادبیات در برابر تولید‌كنندگانی كه ناشران و نویسندگان هستند، حمایت می‌كنند. این گونه انجمن‌ها كمتر در كشور ما شكل گرفته است.

لینک :

ادبیات