تبیان، دستیار زندگی
علاقه‌مندان به سریال‌های تلویزیونی خاطره خوبی از سریال‌های استرالیایی دارند. مجموعه بسیار جذاب پرستاران یکی از این سریال‌هاست که هنوز هم از شبکه یک سیما پخش می‌شود و سال‌هاست که مخاطبان ثابتی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جست‌و‌جو در روابط انسانی

نگاهی به سریال «عملیات ویژه»


علاقه‌مندان به سریال‌های تلویزیونی خاطره خوبی از سریال‌های استرالیایی دارند. مجموعه بسیار جذاب پرستاران یکی از این سریال‌هاست که هنوز هم از شبکه یک سیما پخش می‌شود و سال‌هاست که مخاطبان ثابتی دارد.


سریال «عملیات ویژه»

یکی دیگر از سریال‌های استرالیایی در حال پخش «عملیات ویژه نجات» است که چندی است سری دوم آن از شبکه تهران پخش می‌شود. این سریال هم مثل سریال پرستاران مورد توجه علاقه‌مندان به مجموعه‌های تلویزیونی قرار گرفته است. این مجموعه یک درام اکشن است که بر فعالیت‌های یک تیم حرفه‌ای و کارآزموده در واحد عملیات نجات متمرکز شده است. شاید بتوان یکی از ویژگی‌های این سریال را همچون سریال پرستاران در روابط انسانی شخصیت‌ها جست و جو کرد. این مجموعه داستان یک گروه امدادگر است که در شرایط خاص به کمک مصدومان می‌روند و جالب این است که معمولا این مصدومان تنها دچار حادثه جسمی نشده‌اند بلکه برخی از آنها از مشکلات روانی نیز رنج می‌برند. این در حالی است که امدادگران باید سعی کنند که درگیر مسائل روحی مصدومان نشوند. همچنین در هر قسمت از این مجموعه، مخاطب با بخشی از زندگی شخصی امدادگران و مشکلات عاطفی آنها نیز آشنا می‌شود که در ارتباط با اتفاقی است که گروه امداد برای آن فراخوانده شده‌اند. یکی از مخاطبان مجموعه عملیات ویژه نجات معتقد است که به درستی نمی‌توان گفت که این گروه امداد بخشی از پلیس هستند یا شاخه‌ای از پزشکان آمبولانس‌ها. آنها در حقیقت نماینده هر دو گروه به‌نظر می‌رسند که در کنار هم و با روابط دوستانه فعالیت دارند و همین یکی از ویژگی‌های این مجموعه است که به جذاب‌تر شدن داستان‌ها کمک کرده است.

تولید سری اول مجموعه عملیات ویژه نجات با عنوان اصلی Rescue Special Operations از سال 2009 آغاز شد. این مجموعه 13قسمت داشت و اولین قسمت آن نجات در کوه‌های آبی نام داشت. در این قسمت گروه امداد برای نجات 2دانش‌آموز که از گروه کوهنوردی مدرسه جا مانده‌اند، راهی کوهستان می‌شوند و در شب به‌دنبال این دو دانش آموز می‌گردند. کارگردانی نخستین قسمت از این مجموعه را پیتر‌آندریکیدیز به عهده داشت. به غیر از آندریکیدیز 5کارگردان دیگر با این مجموعه همکاری داشته‌اند که از میان آنها یان باری اپیزودهای بیشتری را نسبت به دیگران ساخته است.

به درستی نمی‌توان گفت که این گروه امداد بخشی از پلیس هستند یا شاخه‌ای از پزشکان آمبولانس‌ها. آنها در حقیقت نماینده هر دو گروه به‌نظر می‌رسند که در کنار هم و با روابط دوستانه فعالیت دارند و همین یکی از ویژگی‌های این مجموعه است که به جذاب‌تر شدن داستان‌ها کمک کرده است.

این مجموعه ابتدا با همکاری مشترک 3کمپانی تولید‌کننده برنامه‌های تلویزیونی در استرالیا ساخته شده بود و به‌دلیل استقبال بی‌سابقه تماشاگران، بلافاصله تولید سری دوم آن نیز آغاز شد. سری دوم این مجموعه نیز در 13قسمت و در سال2010 ساخته و از شبکه 9تلویزیون استرالیا پخش شد. استقبال از این مجموعه در استرالیا، آمریکا و انگلیس به حدی بوده که سازندگان آن تصمیم گرفتند سری سوم مجموعه را در 23قسمت تولید کنند و برخلاف برخی مجموعه‌های دنباله‌دار، باز هم از همه بازیگرانی که در سری اول و دوم حضور داشتند، دعوت کنند تا در سری سوم نیز حضور داشته باشند. بنابراین تاکنون 48اپیزود از مجموعه عملیات ویژه نجات ساخته شده و احتمال ادامه این مجموعه نیز وجود دارد. این مجموعه پر از شخصیت‌هایی است که هر کدام ممکن است تنها در یک قسمت حضور داشته باشند. اما دین و چیس 2تن از شخصیت‌های اصلی این مجموعه هستند. دین 34 و چیس26ساله دو برادرند که همیشه با هم بر سر هر مسئله‌ای بحث می‌کنند و تقریبا در هیچ مورد با هم توافق ندارند. تنها مورد مشترک این دو برادر عضویت در واحد عملیات ویژه نجات است که باعث می‌شود در برخی عملیات با هم حضور داشته باشند. این همراهی مشترک داستان‌های جدیدی را برای هر قسمت از سریال شکل می‌دهد، اگرچه آنها سعی می‌کنند در زمان کار مشکلات و اختلاف نظراتشان را کنار بگذارند. لس هیل و اندرو لیس نقش برادران گالاگر را بازی می‌کنند.

سریال «عملیات ویژه»

دانیل ادوارد امالم و لیبی تنر 2نفر دیگر از بازیگران این مجموعه هستند که پیش از این نیز در دهه90 با مجموعه پرستاران همکاری داشته‌اند. دانیل ادوارد متولد 1979 در استرالیاست و تاکنون در بیش از 10مجموعه و فیلم تلویزیونی حضور داشته است. لیبی تنر نیز متولد1970 در ملبورن استرالیاست و نام اصلی او الیزابت تنر است. وی در دانشگاه بازیگری خوانده و تاکنون در بیش از 18فیلم و سریال تلویزیونی بازی کرده است. جولی مک‌ گاران و سارا اسمیت نویسندگان این مجموعه هستند که تاکنون همه قسمت‌های این مجموعه را با همکاری هم نوشته‌اند و اجرای آن را به 6 فیلمساز سپرده‌اند. جولی‌مک‌گاران، تهیه‌کننده نیز هست و تاکنون مجموعه‌های تلویزیونی موفقی را برای تلویزیون استرالیا نوشته یا تهیه کرده است. از جمله این مجموعه‌ها می‌توان به پسران وحشی اشاره کرد که در 13قسمت در سال2011 تهیه شده است. همچنین مجموعه بیرون از دریا نیز یکی دیگر از کارهای جولی مک گاران است که در سال2008 تولید شده. مجموعه خانه و دور از خانه عنوان یکی دیگر از کارهای جولی مک‌گاران است که تولید آن از سال2002 تا 2007 طول کشیده است. وی همچنین برخی قسمت‌های مجموعه پسران وحشی را نیز نوشته و به‌عنوان دستیار تهیه‌کننده با مجموعه معروف پرستاران همکاری داشته است.

سارا اسمیت نیز یکی دیگر از نویسندگان این مجموعه است که تاکنون برای 7مجموعه تلویزیونی فیلمنامه نوشته است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: پسران وحشی، آلیس و عملیات ویژه نجات. علاقه‌مندان به مجموعه‌های اکشن و جذاب می‌توانند عملیات ویژه نجات را از شبکه تهران تماشا کنند تا هم با مشکلات این گروه امداد آشنا شوند و هم از روابط انسانی جاری در این مجموعه لذت ببرند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:همشهری / نگار پدرام