تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه برابر با پنجم ذر 1390 و بیست و نهم ذی الحجه 1432 هجری قمری و بیست و ششم نوامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنجم ذر در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز شنبه برابر با پنجم ذر 1390 و بیست و نهم ذی الحجه 1432 هجری قمری و بیست و ششم نوامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است.

5 ذر 1363

مریكا در بحبوحه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، روابط دیپلماتیك خود را با بغداد پس از یك وقفه 17 ساله از سر گرفت.

5 ذر 1358

بر اساس فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشكیل ارتش 20 میلیونی، بسیج مستضعفان شكل گرفت. بخشی از پیام امام(ره) این چنین است: '...مملكت اسلامی همه اش باید نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد ...همه جا باید این طور بشود كه یك مملكتی بعد از چند سالی كه بیست میلیون جوان دارد، بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد ...'

5 ذر 1358

موشه‌دایان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی طی نطقی در دانشگاه شهر دالاس گفت :' امریكا از ابتدا نباید تجهیزات نظامی فوق مدرن را در اختیار دیگر دولتها قرار می‌داد بلكه باید نها را در اختیار اسرائیل بگذارد و پایگاه نظامی دائمی خود را برای نظارت بر تحولات خاورمیانه در اسرائیل بنا نهد.'

5 ذر 1357

در پی تیراندازی نظامیان حكومت محمد رضا پهلوی به تظاهركنندگان در بارگاه قدس رضوی، امروز سراسر كشور به دعوت 'امام خمینی(ره)' تعطیل و عزای عمومی اعلام شد و كلیه ادارات دولتی در اعتصاب بسر بردند.

5 ذر 1357

یت‌ الله شیخ محمد غروی كاشانی از روحانیون مبارز عصر پهلوی دوم در 85 سالگی دار فانی را وداع گفت.

5 ذر 1353

حكم اعدام پنج روحانی شیعه در عراق كه حامی 'امام خمینی(ره)' و مبارزات ایشان بودند به اجرا درامد.

5 ذر 1349

عملیات تخلیه نظامیان انگلیسی از خلیج فارس با خروج تمامی نیروها، تكمیل شد.

5 ذر 1324

سفارت شوروی در ایران طی یادداشتی دخالت كشورش در شورش‌های قومی كردستان و ذربایجان را تكذیب كرد.

5 ذر 1324

مصوبه هیئت وزراء درباره ماده هشتم یین‌نامه اجرای قانون مطبوعات تصویب شد.

5 ذر 1323

'ژنرال شارل دوگل' رئیس جمهور فرانسه وارد تهران شد.

5 ذر 1323

گزارش نمایندگی سیاسی ایران در هندوستان به 'محمدساعد مراغه‌ای' نخست وزیر ارسال شد. در این گزارش به فعالیت‌های سیاسی امریكا برای توسعه نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در جهان و رقابت‌های این كشور با انگلستان در زمان جنگ جهانی از جمله در هند اشاره شده است.

5 ذر 1322

'فرانكلین روزولت'، رئیس جمهور امریكا در رأس هیئتی از مقامات سیاسی و نظامی كشورش و به منظور حضور در 'كنفرانس تهران' به ایران آمد.

5 ذر 1322

'وینستون چرچیل'، نخست‌وزیر انگلیس به اتفاق نتونی ایدن وزیر خارجه ن كشور همراه با عده زیادی از مقامات انگلیسی به منظور حضور در 'كنفرانس تهران' به ایران مد.

(كنفرانس تهران در فاصله روز های ششم تا نهم ذر 1322 و در بحبوحه جنگ دوم جهانی، با حضور رهبران سه كشور متفقین مریكا، انگلیس و شوروی درتهران برگزارشد.)

5 ذر 1321

'محمدعلی فروغی'، ذكاءالملك، وزیر دربار و نخست‌وزیر سابق در سن 67 سالگی درگذشت.

5 ذر 1312

مصوبه هیئت وزیران درباره نظامنامه شهریه محصلین مدارس متوسطه و عالیه، مشتمل بر پنج ماده اعلام شد.

5 ذر 1300

مجلس شورای ملی خواستار پاسخ شدید دولت به تهدیدات دو دولت روسیه و انگلیس به خاطر واگذاری امتیازنفت شمال به كمپانی امریكایی استاندارد اویل شد.

5 ذر 1286

'محمدعلی شاه' نسبت به اقدام مجلس شورای ملی در كاهش بودجه دربار شدیداً اعتراض كرد.

تنظیم: هومن بهلولی